احادیث درباره زنان

891

حمد و ستايش خداوندي را كه با ارسال پيامبران انسان ها را از ورطه هلاكت نجات بخشيده و با ختم نبوت به وسيله محمد مصطفي (ص) به او كرامتي ديگر بخشيد.

نبي مكرم اسلام شخصيت برزگي كه گفتار و دستور نيك را توأمان با عمل صالح نمود و به اين وسيله توانست وحشي ترين اقدام بدوي را به سوي خود كشانده و از آنها انسان هاي نمونه بسازد.

هرچند رفتار عملي پيامبر اسلام نقش اصلي را در هويت انسان ها به شاهراه كمال داشت اما بايد اذعان نمود كه گفتار و سخنان آن حضرت در رسيدن به اين مهم نيز نقش به سزايي داشت

بارها و بارها مشركان از نزديك شدن افراد به رسول خدا و شنيدن سخنان او منع و از آن هراس داشتند، زيرا خود تأثير شگرف كلمات آن حضرت را ديده و بارها ناخواسته حلاوت و شيريني گفتار آن حضرت را حتي سخت دل ترينشان چشيده بودند و سخنان آن حضرت برجانشان نشسته بود

سخنان آن حضرت كه جان مايه هاي آن برگرفته از سرچشمه لايزال علم الهي بود و از كسي شنيده مي شد كه نمونه عملي و تنديس مقدس اخلاق كامل و صاحب تمامي مكارم اخلاقي بود و همچون معجزه جاودانه اش، قرآن كريم، ابدي و ماناگشت وسينه به سينه در ميان نسلها جاودانه شد.

جهاد زن، خوب شوهر داري كردن است.

نشان ميمنت زن اين است كه خواستگاريش آسان و مهرش سبك باشد

بهترين زنان شما براي همسري زني است كه زايا، مهربان و پاك دامن باشد. نزد فاميلش عزيز و محترم و در مقابل شوهر متواضع و فروتن باشد. از خودآرايي براي شوهر خويش كوتاهي نكند اما در برابر ديگران به حدي خود دار و موقر باشد كه بي اعتنا جلوه كند

هركس دو زن داشته باشد و در حقوق مالي و معاشرت با آنان معاشرت نكند در روز قيامت به غل و زنجير بسته مي شود و كشان كشان به جهنم داخل مي گردد

نجات دهنده از مردان كم است و از زنان كم و كمتر، پرسيده مي شود چرا؟ فرمود: زيرا زنان در زمان خشم، كافرند و در زمان خشنودي ايمان دارند.

چه بسيار مرداني كه در قيامت سالها گرفتار عذابند حال آنكه همسران آنان در بهشت از نعمتهاي الهي بهره مي برند.

پيامبر زماني كه قصد ازدواج داشتند از زني كه تقاضا نمودند تا در مورد فرد مورد نظر تحقيق نمايد و سپس مطابق نظر مشورتي او عمل نمودند.

زن گرفتن سبب حفظ نصف ايمان است و از خداوند مسئلت نمائيد تا اينكه نصف ايمان ديگر شما را نيز حفظ نمايد.

يكي از تقديرهاي الهي براي مرد مسلمان كه حال او را اصلاح مي كند زني است كه چون شوهر او را به بيند خرسند گردد، در غياب آبروي او را نگه دارد و در حضور فرمانش را ببرد.

فاطمه را بعنوان الگوي زن و مصداق و نماينده كلي زنان اسلام و بر اين اساس نام او را در قرآن در قالب نسائنا ثبت دارد و هم بر اين بنيان جايگاه قربي براي زن معين كرد كه برخلاف طرز فكر معهود  بود.

در مكتب فاطمه سلام الله- تأليف دكتر علي قائمي

اگر كسي زني را با مال حلال بهمسري قانوني خويش در آورد و مقصودش از ازدواج با وي فخر فروشي و ريا كاري و خود بيني باشد خداوند از اين پيوند زناشوئي جز بر ذلت و پستي او نمي افزايد

 از خوشبختي و سعادت مرد اين است كه زن با فضيلت و شايسته اي نصيبش گردد

زن را براي زيبائيش بهمسري مگير چه ممكن است جمال زن باعث پستي و سقوط اخلاقيش شود و همچنين به انگيزه مالش باوي پيوند زناشوئي برقرار مكن زيرا مال مي تواند مايه طغيان او گردد، بلكه به سرمايه دينش متوجه باش و با زن با ايمان ازدواج كن

اي مردم، زنان شما بر شما حقي دارند و شما نيز به زنها حقي داريد و با اين عبارت كوتاه رسول اكرم (ص) حقوق متقابل زن و مرد را در اسلام خاطرنشان فرمود و تضعييع حقوق زنان را كه از سنن دوره جاهليت بود مردود و محكوم ساخت.

هريك از فرزندان آدم فرمانروايي است مرد فرمانرواي كسان خويش است و زن فرمانرواي خانه خويش است.

 وقتي زن به شوهرس خود مي گويد: از تو خيري نديدم اعمال نيكش بي اثر مي شود

من زني را كه از خانه خود دامن كشان براي شكايت از شوهرش بيرون شود دشمن دارم

هر زني كه بميرد و شوهرش از خشنود باشد به بهشت مي رود

مطالب مرتبط
1 از 218

مي خواهيد شما را از زناني كه اهل بهشتند خبر دهم؟ زن وفاداري كه فرزند زياد آورد و زود آشتي كند و همين كه بدي كرد گويد اين دست من در دست توست چشم بر هم نمي گذارم تا از من راضي شوي

خداوند شما را درباره زنان به نيكي سفارش مي كند زيرا زن ها مادران و دختران و خاله هاي شما هستند

بهترين شما كساني هستند كه براي زنان بهترين اند

زن آزاد مايه اصلاح خانه است و زن بنده موجب فساد خانه است

هر زني كه خود را معطر كند، سپس از خانه خارج شود، تا وقتي به خانه برگردد، مورد لعنت خدا خواهد بود هرچند مراجعت او به طول انجامد

پيامبر اكرم (ص)  ضمن اينكه به زنان اجازه مي داد در كنار مردان در مجامع عمومي شركت كنند. ولي همواره به اصل (حفظ حريم) بين آنها اهتمام داشت به طوريكه روزي به يكي از درهاي مسجد اشاره كرد و فرمود كه آن را مخصوص رفت و آمد زنان قرار دهند.

رابطه دختر و پسر در جامعه كنوني ما- نسرين علم مهرجردي

بهترين امت من در درجه اول كساني هستند كه ازدواج كرده اند و مردان و زنان بدون همسر در رتبه آخر قرار دارند

بزرگترين استفاده يك مرد پس از داشتن اسلام زني مسلمان است كه اگر نظر بر او كند خوشحال شود و او امر او را اطلاعت نموده و در غياب او مال او و ناموس خويش را حفظ نمايد.

اگر زني حق شوهر خويش را انجام ندهد حق خداي خويش را انجام نداده است

هان: آگاه باشيد، هر زني كه با شوهر خود مدارا نكرده كاري كه فوق قدرت او باشد بر وي تحميل نمايد (از خوراك، لباس، اثاث منزل، ضيافت، ذهاب و اياب و غيره چيزي يا كاري از شوهر درخواست كند كه براي وي طاقت فرسا باشد) خداي متعال از چنين زني هيچ عبادتي را قبول نخواهد كرد، وي هنگام مردن يا موقع حساب مورد غضب و سخط خدا خواهد بود، يعني از لطف و رحمت و مغفرت خداي رحيم بي بهره و و محروم مي باشد.

هشت گروهند كه خداي متعال نمازشان را قبول نمي كند از آن جمله زني مي باشد كه نسبت به شوهرش نافرماني و خشم وي را برانگيزد

خانواده در مكتب قرآن و اهل بيت (ع) سيد كاظم ارفع

خدا را خدا را درباره زنان ناظر بدانيد زيرا ايشان بچه زايان نزد شما، و در زير دست شمايند، به عهده خداوند ايشان را گرفته، و به كلمه خداوند ايشان را براي خود حلال ساخته ايد.

بدرستي كه زن هنگام حمل تا وضع حمل تا پايان شير دادن در اجر و پاداش مانند به خون غرقه در راه خدا است، و اگر در اين فاصله مرد براي او اجر شهيد است.

دنيا كالا است. و بهترين كالاي آن همسر صالحه است. (تكراري)

فاضلترين زنان امتم زيبا روي ترين و كم مهريه دارترين ايشان است

چهار چيزند كه به هركس دادند خير دنيا و آخرت را دادند ………… چهارمي همسر صالحه كه مرد را بر كار دنيا و آخرت ياري دهد

 بهترين شما مردي است كه با زنش خوش رفتارتر باشد و من از همه شما نسبت به زنانم خوش رفتارترم (بحار ج 103 ص 225)

هر زني كه شوهرش را با زبانش بيازارد خداوند هيچ توبه كفاره اي از او نمي پذيرد و هيچ كار نيكش را قبول نمي كند تا وقتي كه شوهرش از او راضي شود (بحار ج 103 ص 224)

هر فردي كه كج خلقي زنش را تحمل كند، خداوند به او پاداشي مي دهد كه به حضرت داود براي صبرش بر بلا عطا فرمود و هر زني كه كج خلقي مردش را تحمل كند خداوند به او ثواب آسيه (همسر فرعون) را عطا فرمايد (بحار ج 103 ص 247)

ام سلمه از اسولمندا (ص) درباره ثواب خدمت كردن زن به شوهرش سوال كرد حضرت فرمود: هر زني كه در خانه شوهرش چيزي را از جايي بردارد و به جاي ديگر گذارد و قصدش اصلاح و درست كاري باشد. خداوند به او نظر نمايد و هركس مورد نظر خدا قرار گيرد خدا عذابش نمي كند (بحار ج 103 ص 251)

رسول خدا (ص) فرمود: وصيت مرا درباره نيكي كردن به زنان بپذيرد

مردي خدمت رسول خدا (ص) آمد و عرض كرد همسري دارم كه هرگاه وارد خانه مي شوم به استقبالم مي آيد و چون خارج مي شوم بدرقه ام مي كند و زماني كه مرا اندوهگين مي بيند مي گويد: اگر براي روزي (مخارج زندگي) غصه مي خوري بدانكه ديگري (خداوند متعال) آنرا بعهده گرفته است و اگر براي آخرت غصه مي خوري خدا اندوهت را ازدياد كند (بيشتر به فكر آخرت باش) رسول خدا (ص) فرمود خداوند در دوري زمين عاملان و كارگزاراني دارد و اين زن يكي از عاملان خدا است او نصف پاداش شهيد را دارد (وسائل ج 14 ص 17)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه − 2 =