شالیکوبی صنعتی

مقدمه :

از آنجايكه برنج حاصل دسترنج زنان ومردان كشاورز بوده و با زحمت و مشقت بسيار بدست مي آيد لذا ميبايست در برداشت فرآوري و نگهداري آن دقت بسيار نموده اما در عمل شاهد مقدار قابل توجهي شكستگي برنج در سطح كشور مي باشيم با عنايت به اينكه خرده برنج در بازار برنج  پسندي چنداني نداشته و قيمت آن نيز تقريبا نصف برنج سالم نيز خود داراي شكستگي قابل توجهي مي باشد لذا ايجاب مي نمايد كه با ارائه نتايج تحقاقات علمي و بررسيهاي آماري دقيق وضعيت تبديل شالي به برنج استفاده در كارگاههاي خاص كشور كه از نوع و ماشين آلات مختلف و با خطوط  توليد متفاوت مشغول به كار بوده اند و تاثيرات اين تفاوت تكنولوژي را در روند تبديل و نهايتا توليد نهايي بررسي مي نمائيم. نتيجه بررسي علمي اداره فني و تكنولوژي استان فارس به كمك بخش تحقيقات فني و مهندسي مركز تحقيقات فني و مهندسي مركز تحقيقات كشاورزي استان فارس بر كارگاههاي شاليكوبي منطقه كربال شيراز به منظور  تحليل روند تبديل شلتوك به برنج نتايجي را به همراه داشته كه پس از توضيح دادن كارآيي انواع ماشين آلات خاص و مختلف خطوط توليد كارگاههاي شاليكوبي در جداولي ارائه مي گردد كه ابتدا جهت آشنايي با ماشين آلات و تجهيزات خط تبديلي آنها را معرفي  مي نمائيم : پوست كن اين دستگاه جهت جداسازي پوست اوليه شلتوك استفاده مي شود واز دو غلطك لاستيكي كه خلاف جهت يكديگر مي چرخند ودور يكي از آنها بيشتر از ديگري مي باشد تشكيل شده است.

پاديه : اين دستگاه جهت جداسازي شلتوك از برنج پوست كنده شده استفاده مي شود پس از دستگاه پوست كن مورد استفاده قرار مي گيرد.

سفيد كن سايشي :اين دستگاه جهت سفيد كردن برنج استفاده مي شود و ازيك سنگ سايشي كه بصورت عادي مي چرخد و برنج را طي پنج تا شش مرحله سفيد ميكند تشكيل شده است .

سفيد كن تيغه اي (حواشه ): اين دستگاه نيز جهت سفيد كردن برنج استفاده مي شود و از يك استوانه فلزي تشكيل شده كه روي سطح آن شيار دار مي باشد وتيغه اي به موازات محور اين استوانه جهت تنظيم فشار دارد بر برنج تعبيه شده است از اين دستگاه علاوه بر اينكه به تنهايي جهت سفيد كردن برنج استفاده مي شود در بعضي از كارگاهها پس از سفيد كن سايشي جهت پالش برنج نيز استفاده مي شود .

جهت بررسي ضايعات در مراحل مختلف تبديل در هر كارگاه يك نوع برنج انتخاب شده و از شلتوك ان جهت تعيين درصد رطوبت و قوه ناميه و از برنج خروجي از دستگاههاي پوست گير، سفيد كن سايشي (سنگي) سفيد كن تيغه اي براي تعيين درصد شكستگي در هر يك از ماشين آلات فوق نمونه برداري شد .

همچنين نسبت به يادداشت مشخصات كارگاه،تعداد ماشينها و تجهيزات و بررسي مسائل و مشكلات موجود در زمينه قطعات يدكي اقدام گرديد. اين عمليات در 27 تكرار در 22 كارگاه منطقه كربال و 6 تكرار در يكي از كارگاههاي شهرستان مرودشت انجام گرفت. سپس        نمونه ها را به مركز تحقيقات برده كه ضمن مشخص نمودن درصد رطوبت و قوه ناميه كليه نمونه ها درصد خردشدن برنج در دستگاههاي اندازه گيري گرديد ،كه اطلاعات جمع آوري شده طي جدول شماره (1)بپيوست و نتايج تحقيقات انجام شده بشرح زير مي باشد:

متوسط رطوبت شلتوك در زمان تبديل                 10% بر اساس وزن خشك

متوسط قوه ناميه شلتوك در زمان تبديل               81درصد

متوسط قوه ناميه شلتوك بذري در زمان تبديل 95درصد

جدول شماره (2)

ميانگين درصد شكستگي برنج در دستگاههاي مختلف موجود در كارگاههاي شاليكوبي

رديف  نام دستگاه                                

درصد شكستگي برنج

1   پوست گير بدون پايه3/142  

پوست گير با پايه 72/83  

سفيد كن تيغه اي 4/154  

سفيد كن سايشي5/95  

سفيد كن تيغه اي پس از سايش  62/4

جدول شماره (3)

با توجه به جدول اطلاعات بدست آمده كارگاههاي شاليكوبي منطقه به 6 گروه تقسيم شده اند

گروه                          تجهيزات كارگاه                                    مجموعه درصد شكستگي

گروه اول  پوست گير بدون پايه+سفيد كن تيغه اي 7/29

گروه دوم  پوست گير با پايه+سفيد كن سايشي 8/23

گروه سوم پوست گير بدون پايه+سفيد كن سايشي+تيغه اي 42/28

گروه چهارم پوست گير با پاديه +سفيد كن تيغه اي 12/24

گروه پنجم پوست گير با پاديه +سفيد كن سايشي2/18

گروه ششم پوست گير با پاديه+سفيد كن سايشي+تيغه اي84/22

استفاده نكردن از دستگاه پاديه بعد از بعد از پوست گير :

همانگونه كه در جدول شماره 2 مشاهده مي شود 6/5 درصد خوردگي برنج در كارگاههاي كه از پاديه استفاده نمي كنند بيشتر از انهايي است كه از پاديه استفاده مي كنند.

-كار پاديه جداكردن برنج پوست كنده از شلتوك مي باشد كه از پوست گير بيرون مي آيد در كارگاههايي كه پاديه ندارند 2تا4 مرتبه برنج پوست كنده وارد دستگاه پوست گير شده كه اين كار علاوه بر خرد شدن بيش از حد برنج موجب فرسايش زودرس لاستيك پوست گير و تلفات زماني ميگردد. 

بنابراين طرح موجود پيشنهاد بهترين خط تبديلي را بر اساس آخرين يافته هاي تحقيقاتي و مهندسي علمي با ماشين الات مورد نظر در طرح را مي نمايد .

با عنايت به آزمايشات انجام شده توسط كارشناسان سازمان كشاوزي استان مازندران وشركت شهيد خسرو زارعي در فارس در خصوص مقايسه شكستگي برنج در دستگاههاي سفيد كن تيغه اي و سايشي ، سفيد كن تيغه اي 3 درصد شكستگي بيشتري نسبت به سفيد كن سايشي داشته است.

و از طرفي در چند سال قبل بازرگاني اسماعيلي جهت طراحي سيستم مناسب جهت فرآوري برنج در استان فارس مقداري شلتوك را به شركت ساتاكي در كشور ژاپن فرستاد كه شركت فوق سيستم سايشي را براي سفيد كردن برنج پيشنهاد نمود.

سفيد كن تيغه اي برنج را دريك مرحله سفيد مي نمايد كه كليه فشارها را يك مرتبه به دانه برنج وارد مي كند در صورتي كه در سيستم سايشي برنج طي 6-5 مرحله سفيد مي شود لذا فشار وارده به دانه برنج در زمان سفيد شدن كمتر است از آنجا كه سبوس برنج داراي ارزش غذايي خوبي مي باشد در سيستم سايشي اگر از 6-5 دستگاه سفيد كن بطور سري استفاده شود . در هر مرحله بسوي آن قابل استحصال مي باشد در صورتيكه سيستم تيغه اي اين قابليت را نداشته و همچنين مقداري از سطح برنج را مي تراشد و داخل سبوس برنج مي كند.

طبق بررسيهاي انجام شده مشخص گرديد كه در اغلب كارگاهها، برنج را پس از سفيد كردن در سفيد كن سايشي جهت بازار پسندي وارد سفيد كن تيغه اي (حواشه) مي نمايندكه شاهد 26/4 درصد افزايش خردگي برنج بوديم . لذا پيشنهاد مي گردد جهت بازار پسندي برنج بجاي استفاده از سفيد كن تيغه اي از دستگاه پالش برنج كه براي همين منظور در استان فارس ساخته شده و داراي درصد خردگي كمتري مي باشد استفاده شود .

با عنايت به مطالب گفته شده و براساس تجربيات خط فرآوري جهت كارگاههاي شاليكوبي با ماشين آلات و تجيهزات به شرح ذيل پيشنهاد مي گردد:

1-غربال تميز كننده شلتوك

2-يك يا دو دستگاه پوست گير

3-يك يا دو دستگاه پاديه

4-يك تا شش دستگاه سفيد كن سايشي (بصورت سري)

5-دستگاه پالش برنج بجاي سفيد كن تيغه اي (حواشه)

6-غربال جدا كننده برنج،خرده برنج و ريزه برنج

7-مخزن كيسه گيري

8-بالابرهائيكه عمليات انتقال محصول را در حين تبديل انجام مي دهند .

البته تعداد ماشين آلات عمليات انتقال محصول را در حين تبديل انجام مي دهند.

البته تعداد ماشين آلات ذكر شده بستگي به ظرفيت انتخابي كارگاه (تن در ساعت)دارد .

پيرامون محصول توليدي :

محصول توليدي برنج سفيد شده مي باشد كه از شلتوك حاصل از مزرعه پس از عمليات    پوست كني و سفيد كني كردن مي آيد باراندماني حدود 65% برنج سرشار از كربوهيدرات       مي باشد و بعنوان منبع نشاسته اي موردمصرف قرار ميگيرد تركيبات عمده برنج به شرح زير با تركيبات عمده گندم در جدول ذيل تنظيم شده تا قابليتهاي آن مورد بررسي واقع شود :

برنج

رطوبت كربوهيدرات پروتئين چربي فيبر كالري (gr    %)
11 65 8 2 9 310
گندم 11

 

69 13 2 3 340

تركيبات فوق بسته به شرايط اقليمي واب و هوايي ونوع واريته و غيره فاكتورهاي موثر متغير است .

دراغلب كارخانجات غير شالكوبي به اين صورت عمل مي شود ،كه مواد اوليه توسط كارخانه خريداري و پس از عمليات لازم در كارخانه محصول توليدي توسط كارخانه بفروش مي رسد در صورتيكه در كارخانجات شاليكوبي بصورت كارمزدي عمل مي شود .يعني برنجكاران منطقه و گاهي سلف خرها شالي را جهت پوست گيري و سفيد كردن به كارخانه تحويل مي دهند و پس از پايان عمليات شاليكوبي برنج سفيد شده و سبوس نرم خود را تحويل مي گيرند و در مقابل وجهي را بعنوان دستمزد (220-180ريال) به ازاء هر كيلو شلتوك به كارخانه مي پردازند اين نرخ ممكن است متناسب با شرائط زماني و مكاني و بسته بندي شلتوك تغيير كند و متفاوت باشد . در اين طرح درنظر گرفه شده است كه كارمزد تبديل هر كيلو شالي به برنج 200 ريال باشد.

پروسه شاليكوبي و بررسيهاي فني در مكانيزم دستگاهها

از هنگام ورود شالي به دستگاه تا برنج سفيد شده نهايي و بسته بندي دركيسه وانبار كردن :

A: خشك كردن

B:بوجاري (جداكردن ناخالصيهاي مثل سنگ و شن و غيره ناخالصي از شالي)

C:پوست كني

D:سفيد كردن

E:الك كردن (جدا كردن نيم دانه هاي برنج سالم)

F :كيسه كردن

G:انبار

البته نماند كه تنوع تكنيكهاي پيروسسنيگ (Proce ssing) برنج در كشور مختلف به توليد ماده اوليه ، روشهاي سنتي پروسسنيگ و همچنين كيفيت درمورد نظر براي محصول نهايي بستگي دارد.اما همه فنون و روشها و تكنيكهاي تبديل و توليد مراحل فوق را در بر دارند.

عمليات پوست كني شالي،معمولا با استفاده از پوست گيرهاي ديسكي ويا پوست گيرهاي غلطكي انجام ميگيرد.كه پوست گيرهاي با غلطك لاستيكي در مقايسه با پوست گيرهاي ديسكي از امتيازات ذيل برخوردارند:

A:تعداد دانه هاي خورده شده ان كمتر است .

B:شالي پوست گيري نشده نبايد لزوما درجه بندي شود .

C:مقدار كمتري از جرم و سطح دانه برداشته مي شود .

D:بقاياي ريزسبوس در محصول نهايي ديده نمي شود .

F:ميزان كل بازده (    )بيشتر مي باشد.

سفيد كردن برنج(    )با استفاده از دستگاه سفيد كننده سايشي و دستگاه سفيد كننده اصطكاكي عمل مي شود كه هر نوع آن در داخل وجود دارد. ولي عمدتا از دستگاه سفيد كننده اصطكاكي استفاده مي شود .

معمولا عمليات پوست گيري شالي و سفيد كردن برنج در دو دستگاه مجزا صورت ميگيرد اخيرا سازندگان داخل كشور اقدام به ساخت دستگاهي نمودند  كه مشابه دستگاه سفيد كن عمل مي كنند و هر دو عمليات پوست كني را با هم انجام ميدهد .

بين اين دو روش مذكور تفاوتهاي ذيل وجود دارد:

  • a :در روش اول احتياج به اين است،دستگاه پوست كني از خارج وارد گردد ولي دستگاه سفيد كن در داخل ساخته مي شود.در حاليكه در روش دوم دستگاه مذكور در داخل ساخته مي شود .
  • a:كيفيت محصول نهايي (برنج سفيد شده) در روش دوم بهتر از است زيرا درصد خورده كمتر است.
  • a: در روش اول پوسته برنج و سبوس نرم حاصله از آن جدا بدست مي آيند بنابراين سبوس نرم مي تواند بمصرف خوراك دام و طيور و همچنين به مصرف صنعتي (روغن كشي) بردس،در حاليكه در روش دوم سبوس نرم و درست بصورت مخلوط بدست مي ايد لذا مصرف مناسب ندارد .

بامقايسه روشهاي فوق به اين نتيجه نائل مي شويم كه در حال حاضر از لحاظ فني روش اول مطلوبتر است،ولي از لحاظ ارزي روش دوم مناسبتر است روش دوم كمتر جايگاه دارد و نواقصي بهمراه دارد. اول يعني استفاده از ايستگاه پوست كن و سفيد كن مرجع است.

روش و روند توليد :

شالي دريافتي از برنج كاران در ابتدا توزين و سپس به دستگاه خشك كن تغذيه ميگردد كه در اين طرح خشك كن از پروسه حذف گرديد بعلت اينكه بهترين خشك كن دراين طرح خشك كن متداوم و پيوسته عمودي مي باشد كه هنوز به توليد انبوه نرسيده و در ظرفيت مورد نظر از لحاظ قيمت صرفه اقتصادي ندارد بستگي به مقدار رطوبت در شالس ،مدت خشك كردن شالي،متفاوت است و بايستي در حدي باشد كه پوسته شالي براحتي از دانه جدا گردد،رطوبت ايده ال جهت عمليات شالي كوبي 14% است، شالي پس از خشك كردن غبارگيري و خاك گيري مي شود و سپس وارد بو جاري شده تا موارد خارجي از قبيل شن و سنگ و غيره از آن جدا گردد شالي بو جاري شده ابتدا وارد دستگاه پوست كن مي شود تا پوسته شالي ان جدا شود و دراين جا غالب پوسته رويي جدا و خارج مي شود برنج قهوه اي حاصل از دستگاه پوستكن وارد دستگاه سفيد كننده(شالي كوب يا برنج كوب) مي شود تا به نحوه مطلوب سفيد گردد محصول حاصل از دستگاه سفيد كن ، سبوس نرم و برنج سفيد شده مي باشد كه سبوس نرم جدا بسته بندي و برنج سفيد حاصله وارد الك شده تا خورده برنجها از برنجهاي سالم جدا گردد و برنج حاصله در كيسه گوني بسته بندي مي گردد.

شيوه ها و نقاط كنترل فني در خط توليد :

A:خشك كن:

(1)a:جهت يكنواخت تر خشك شدن شالي ضروري است حداقل هر ساعت يكبار شالي مخلوط و همزده شود .

(2)a:كليه مشعلها،شوفاژي مي باشد و تنظيم ترموسات در 40 درجه سانتي گراد باشد تا حرارت تدريجي و ملايم داده شود .

(3)a:از بارگيري بيش از حد مجاز خشك كنها، پرهيز شود تا ضمن جلوگيري از ضايع شدن مانع يكنواختي در خشك كن نشويم و همچنين از اختلاط واريته هاي مختلف در يك خشك كن بايد اكيدا پرهيز شود تا كيفيت برنجهاي توليدي از بين نرود.

(4)a: در ابتدا رطوبت شاليها قبل از خشك شدن اندازه گيري شود و حساب زمان ومدت خشك كردن بر آن اساس مشخص شود.

(5)a:با شيب دار نمودن صفحات خشك كن تخليه آن آسانتر گردد.

(6)a:شاليهاي ذخيره شده در كارخانجات بايد ماهي يكبار جهت جلوگيري از تجهيز و كفك زدگي هوا داده شود .

B: پوست كن:

(1)b: پوست كن از وسايل ضروري است در شاليكوبي بوده وكارخانجات فاقد پوست كن داراي درصد خورده دانه بيشتري مي باشند.

(2)b:لاستيك پوست كن داراي ظرفيت مشخص بوده و بايد به ازاء مصرف ظرفيت تعويض گردد.

(3)b:فاصله لاستيك پوست كن بايد تنظيم باشد معمولا اين فاصله بايستي بين 1—ميلي متر باشد و فاصله كمتر و بيشتر از آن باعث تبديل ناقص مي گردد.

(4)b:تنظيم دريچه كشويي كنترل ورودي شمالي به طرف لاستيكها در پوست كن بصورت دقيق ميبايست انجام گيرد. تنظيم فوق در كاهش درصد خورده دانه برنج نقش اساسي دارد.

(5)bكشالي بايد يكنواخت در طول دو غلطك لاستيكي پخش گردد، در غير اين صورت عملكرد تنظيم بمرور زمان از بين مي رود .

(6)b:تنظيم دور پروانه و فتيلاتور (پنكه) جهت تفكيك پوسته از برنج قهوه اي بسيار مهم است.

C-سفيد كن

(1)C:تنظيم دريچه ورودي برنج قهوه اي به سفيد كن بايد دقيقا صورت بگيرد.

(2)C:تنظيم فاصله توپي و كاردك در سفيد كن در پايين اوردن راندمان خورده برنج شهرستان كهگيلويه با سطح زير كشت بيش از 2100 هكتار برنج و متوسط عملكرد در هكتار بيش از 6000 كيلوگرم يا 6 تن سالانه مقداري معادل 12600 تن معادل 12600000كيلوگرم شلتوك از شاليزارها برداشت دارند كه سطح زير كشت بيش از 900 هكتار برنجكاري در منطقه چرام بدون احتساب حوزه هاي مجاور و نزديك و با در نظر گرفتن متوسط عملكرد 7 تن در هكتار بيش از 6300 تن توليد سالانه دارد. اين در حالي است كه روند تبديل مزارع ديم به مزارع آبي مستعد كشت برنجكاري روبه افزايش است و جز اهداف توسعه زراعتي هاي آبي با هدف توليد بيشتر وزارت متبوع است و در عين حالي كه در منطقه مورد نظر حتي برداشت با ميزان 16تن در هكتار صورت گرفته است كه اين خود به نوبه خود متوسط عملكرد را با رعايت مسائل به زراعي و اصول نوين كشت افزايش ميدهد كه اين نتيجه رقم قابل ملاحظه اي را به ما  مي بخشد با تكيه بر توضيحات فوق احداث صنعتي با ظرفيت 1500تن در سال منطقا و از لحاظ تحليل اقتصادي مقرون به صرفه است. و علاوه بر توسعه صنعت مناسب منطقه افزايش راندمان توليدو افزايش سطح مصرف درست، جلوگيري از ضايعات و رسيدن به حداقل افت در پروسس تبديل ، براي مجري طرح نيز احداث چنين واحدي در چرام كاملا صرفه اقتصادي داشته و ارزشهاي اجتماعي ، اقتصادي صنعتي، توليدي فراواني را در منطقه به همراه دارد .

محصول :

رديف

نام محصول ميزان توليد ساليانه واحد قيمت تمام شده (ريال) قيمت فروش (ريال)
1 برنج سفيد شده 975 تن   200 ريال

سرمايه گذاري

سرمايه ثابت (1000ريال) سرمايه در گردش(1000ريال) كل سرمايه گذاري (1000ريال)
660255 7656 667881

زمين

مساحت(متر مربع) قيمت واحد (ريال) قيمت كل واحد توضيحات
660255 7656 667881  

محوطه سازي:

شرح كار مقدار كار قيمت واحد (ريال) كل هزينه (1000ريال)

خاكبرداري و تسطيح

10 ساعت كار با ماشين آلات سنگين 60000 600
حصار كشي 130 متر طول به ارتفاع M و ضخامت 50 سانتي متر 20000 6400
آسفالت و پياده روسازي (20% مقدار زمين) 300متر مربع 150000 4500
ايجاد فضاي سبز روشنايي و غيره (10% مقدار زمين) 150 10000 1500
جمع كل
13000

ساختمان سازي:

شرح

نوع ساختمان مساحت متر مربع
قيمت واحد ريال
كل هزينه 1000ريال

سالن توليد

سوله 300 400000 120000

انبار مواد اوليه و انبار محصول

سوله 100 400000 40000

ساختمان اداري و سرويسها

 

اسكلت فلزي و ديوار اجري و يا مشابه

 

 

 

45

 

 

 

450000

 

 

 

20250

ساختمان و نگهبان

جمع كل زيربنا

445 متر مربع جمع كل هزينه 180250

ماشين الات و تجهيزات

الف-در مورد ماشين آلات خارجي كاتولوگ يا پيشنهاد قيمت مربوطه لازم بوده و قيمتها بر اساس تحويل در درب كارخانه مي باشد در مورد ماشين آلات داخلي در صورت لزوم پيش فاكتور گرفته مي شود قيمتها براساس تحويل در درب كارخانه مي باشد.

ب-تجهيزات از قبيل قالبها،ابزار،و غيره درچ گردد.

ج-هزينه نصب و راه اندازي ماشين آلات در جدول مشخص گردد.

رديف  

نام ماشين الات و تجهيزات

تعداد

قيمت واحد

 

قيمت كل 1000ريال

ريالي
1

پاديه با الكترو موتور

2 18700000 37400
2 برنج با سنگ ايراني الكتروموتور 6 7800000 46800
3 پوست كن ژاپني با الكتروموتور 2 26000000 52000
4

پاليش دو طبقه با الكتروموتور

1 4500000 4500
5 غربال برنج بيز چرخشي با الكتروموتور 1 2800000 2800
6 غربال شالي با فن تهويه و الكتروموتور 1 2600000 2600
7 بالابرشش متري با الكتروموتور 2 2800000 5600
8 بالابردو قلو پنج متري با الكتروموتور 1 4300000 4300
9 بالابر 5 متري (elevator) الكتروموتور 8 2600000 20800
10 بالابر چهار متري با الكتروموتور 2 2400000 4800
11 سيلو كيسه گيري 2 1500000 3000
12

قپان

1 3500000 3500
13 اسكلت بندي و تخته كوبي 16500000 16500
14 تابلو برق و كنتور همراه با كابل كشي و خازن 48000000 48000
15 نصب و راه اندازي 7000000 7000
  جمع كل 259600 هزار ريال

تاسيسات :

عنوان شرح

مشخصات فني

هزينه (هزار ريال)
برق رساني امتياز،برق رساني و كابل كشي و تابلو 100آمپر 3 فاز 50000
آب رساني حفره هاي نيمه عميق لوله كشي تانكر (هوائي)   20000
سوخت رساني منبع ذخيره گازوئيل 10000ليتري به ظرفيت 10000ليتر 1500
وسايل سرما و گرمايش 2عدد كولر 1عدد آبگرمكن 1عدد بخاري مشعل دار 2عدد فن و 2 عدد بخاري كولر 4000 و بخاري 10000مشعل 60گالني و فن 5/0 متري 5000
وسايل حفاظتي و ايمني 3 عدد سيلندر گاز 3عدد كپسول 11 كيلوئي 1000
ساير      
    جمع كل 77500

وسايل حمل و نقل داخل و خارج از محل طرح

(منظور كليه وسايل حمل و نقل داخل و خارج كارخانه از قبيل ليفتراك،جراثقال ماشين سواري و…است.)

رديف شرح وسايل كشور سازنده مشخصات فني تعداد قيمت واحد(ريال) قيمت كل (هزار ريال)
مدل ظرفيت
1 وانت بار سايپا ايران 77 5/2 تن 1 70000000 70000
            جمع كل 70000ريال

آب .برق و سوخت مصرفي

شرح

واحد   مصرف روزانه مصرف سالانه هزينه واحد هزينه كل (هزار ريال)
آب مصرفي متر مكعب
برق مصرفي كيلو وات ساعت 600 115200 100 11520
 

 

سوخت مصرفي

گازوئيل

ليتر   60 12000
نفت ليتر
بنزين ليتر 20 4800 200 960
          جمع كل 13080

برآورد هزينه نگهداري و تعميرات

شرح

ارزش دارائي (1000ريال) درصد هزينه تعميرات ساليانه (هزار ريال)
محوطه سازي 13000 2 260
ساختمان 180250 2 3605
ماشين الات و تجهيزات 259600 5 12980
تاسيسات 77500 10 7750
وسايل حمل و نقل 70000 10 7000
    جمع كل 31595

برآورد حقوق ودستمزد و نيروي انساني

رديف نيروي انساني مورد نياز تخصيص و ميزان تحصيلات تعداد(نفر) متوسط حقوق ماهيانه حقوق ساليانه (ريال) جمع حقوق (هزار ريال)
1
توليدي اپراتور
ميكانيك با تجربه در بكار گيري ماشين 1 450000 7560000 7560
2 كارگر ساده ابتدايي 2 350000 5880000 11760
3 غير توليدي سرپرست ديپلم 1 2500000 9400000 9400
4 نگهبان و آبدارچي ابتدايي 1 350000 8580000 5880
          جمع كل 34600

تبصره:

حقوق سالانه 8/16 ماهانه محاسبه مي گردد (12 حقوق ، يكماه مرخصي، يكماه پاداش )        

 (20درصد حق بيمه سهم كارفرما)

جمع نيروي انساني مورد نياز 5 نفر در يك سيفت و با 180 روزگاري در سال مي باشد.

مواد اوليه و بسته بندي :

مواد اوليه كارخانه شاليكوبي شامل شلتوك مي باشد. معمولا برنجكاران منطقه و گاهي سلف خرها شلتوك برداشت شده از مزارع را جهت پوست گيري و سفيد كردن و تميز كردن به صورت كارمزدي در اختيار كارخانه قرار مي دهند و پس از اتمام عمليات شاليكوبي محصول آنرا كه برنج سفيد شده و سبوس نرم مي باشد تحويل مي گيرند و بابت اين عمليات وجهي را كه در حال حاضر حدود 220-1800 ريال به ازاء هر كيلو شلنوك نوسان دارد را به كارخانه مي دهند.

مواد بسته بندي :

در اين طرح كيسه گوني ميباشد كه تامين آن بعهده صاحبان شالي بوده وهزينه اي بابت آن در طرح در نظر گرفته نمي شود .

برآورد هزينه ثابت

هزينه هاي سرمايه اي

شرح مبلغ (هزار ريال)
ساختمان سازي 180250
زمين 30000
محوطه سازي 13000
تاسيسات 77500
ماشين آلات و تجهيزات 259600
وسايل حمل و نقل 70000
وسايل پيش بيني شده (2% اقلام بالا) 12647
وسايل دفتري (10% هزينه ساختمان اداري) 2025
  جمع كل 645022

هزينه هاي قابل از بهره برداري

شرح مبلغ (هزار ريال)
هزينه هاي تهيه طرح، مشاور، اخذ مجوز،حق ثبت قراردادهاي بانكي (2% هزينه هاي سرمايه اي 12900
هزينه آموزش پرسنل (1% كل حقوق سالانه) 346
هزينه هاي راه اندازي (15 روز هزينه هاي  آب و برق وسوخت ، حقوق و دستمزد) 1987
  جمع كل 15233

((هزينه هاي قبل از بهره بردارزي +هزينه هاي سرمايه اي )=سرمايه ثابت))

هزار ريال 660255=15233+645022    =سرمايه ثابت

برآورد سرمايه در گردش

عنوان شرح مبلغ (هزار ريال)
مواد اوليه وبسته بندي 2 ماه مواد اوليه و بسته بندي —–
تنخواه گردان
15 روز هزينه هاي آب و برق و سوخت و تعميرات
5766
حقوق ودستمزد

4 ماه هزينه هاي حقوق و دستمزد

1860
  جمع كل 7626

نحوه سرمايه گذاري

شرح سهم متقاضي تسهيلات بانكي  

جمع (هزار ريال)

مبلغ (هزار ريال) درصد مبلغ (هزار ريال) درصد
سرمايه ثابت
99038 15 561217 85 660255
سرمايه در گردش 1144 15 16482 85 7626
جمع كل سرمايه گذاري 100182   567699   667881

برآورد هزينه استهلاك

شرح
ارزش دارايي(هزار ريال) درصد هزينه استهلاك (ساليانه (هزار ريال)
ماشين آلات و تجهيزات 259600 10 25960
محوطه سازي 13000 5 650
ساختمان 180250 5 9012
تاسيسات 77500 10 7750
پيش بيني نشده 12647 10 1265
وسايل دفتري 2025 20 405
وسايل حمل و نقل 70000 10 70000
  جمع كل 52042

هزينه هاي كاركرد ساليانه

شرح مبلغ (هزار ريال)

هزينه مواد اوليه بسته بندي

هزينه انرژي(سوخت، اب و برق) 13080
هزينه تعميرات و نگهداري 31595
هزينه تسهيلات مالي (5% مقدار وام) 28385
هزينه استهلاك 52042
هزينه حقوق و دستمزد 34600
هزينه پيش بيني نشده توليد (2درصد اقلام بالا) 1585
هزينه استهلاك قبل از بهره برداري (10درصد هزينه هاي قبل از بهره برداري 1523
هزينه بيمه كارخانه (دو درهزار سرمايه ثابت) 1320
هزينه اداري و فروش (1% اقلام بالا) 809
  جمع كل 164939

جمه هزيه هاي توليد سالانه

ميزان توليد ساليانه                        

 

قيمت تمام شده محصول :

110=9/109=                             =                                           =   قيمت تمام شده واحد محصول

قيمت فروش محصول :

(قيمت فروش محصول بر اساس متوسط قيمت كالاي مشابه در بازار در نظر گرفته شود.)

محاسبه نقطه سربه سر

 

شرح هزينه

هزينه متغير هزينه ثابت  

هزينه كل

مقدار درصد مقدار درصد
مواد اوليه و بسته بندي
100
حقوق و دستمزد 12110 35 22490 65  
هزينه ، انرژي(اب ،برق، سوخت) 10464 80 2616 20 13080
تعميرات و نگهداري
25276 80 6319 20 31595
استهلاك —- —– 52042 100 52042
اداري و فروش 809 100 —– —– 809
استهلاك قبل از بهره برداري —- —– 1523 100 1523
هزينه تسهيلات مالي —– —– 28385 100 28385
بيمه كارخانه —- —— 1320 100 1320
پيش بيني نشده 1347 85 238 15 1585
جمع هزينه هاي توليدي    50006 114933 164939

فروش كل معادل :30000=ريال300000000=200/1500

درصد فروش در نقطه سربه سر:

114933

50006-300000

 

هزينه ثابت

هزينه متغير                –فروش كل

 

9/45%=100*                                   =

فرايند انتخابي توليد كالا (Prcoess flow sheet)

برنامه زمانبندي اجراي طرح:

ماه 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

دريافت مجوزهاي مختلف

*                    
تهيه زمين   *                  
تهيه نقشه هاي اجرايي     *                
تامين آب     *                
تامين برق و سوخت رساني     * *              
تامين منابع مالي                      
عمليات ساختماني     * * * *          
خريد ماشين الات           * *        
آموزش پرسنل           * *        
تامين مواد اوليه             * *      
نصب ماشين الات               * *    
بهره برداري آزمايشي                   * *

شماي عمومي ساختمانهاي طرح:

مقياس

سود و زيان ويژه :

(جمع هزينه هاي توليدي –(فروش كل )=سود و زياد ويژه

هزار ريال 135061=164939-300000

ارزش افزوده خالص و ناخالص و نسبتهاي آن :

=ارزش افزوده ناخالص

(انرژي )+(تعميرات و نگهداري )+(مواد اوليه و بسته بندي )-(فروش كل)

هزار ريال 255325=(13080+31595+0)-300000

=ارزش افزوده خالص

(استهلاك قبل از بهره برداري )+(استهلاك)-(ارزش افزوده ناخالص)=

هزار ريال  201760=(1523+52042)-255325

255325

300000

 

ارزش افزوده ناخالص

فروش كل

 

85%=100*                                            =                                =   نسبت افزوده ناخالص به فروش

نسبت افزوده خالص به فروش كل:

ارزش افزوده ناخالص

فروش كل

 

201760

300000

 

67%=100*                                  =                                           =   نسبت افزوده خالص به فروش

نسبت افزوده خالص به سرمايه گذاري كل:

ارزش افزوده خالص

كل

 

201760

667881

 

2/30%=100*                                       =                                     =  نسبت افزوده خالص به فروش

سرمايه ثابت سرانه :

660255

5

 

سرمايه ثابت

تعداد پرسنل

 

هزار ريال     132051   =                            =                            =   سرمايه ثابت سران

كل سرمايه گذاري سرانه:

667881

5

 

كل سرمايه گذاري

تعداد پرسنل

 

هزار ريال 133576=                                =                                    = كل سرمايه گذاري سرانه

نرخ بازدهي سرمايه:

هزينه تسهيلات مالي +سود و زياد ويژه

كل سرمايه گذاري

 

28385+135061

667881

 

4/25%=                                                =

دوره برگشت سرمايه :  

667881

1523+52042+28385+135061

 

توضيحات :

با توجه به اينكه كل سرمايه گذاري طرح 667881 هزار ريال ميباشد در طول مدت 3 سال كل سرمايه گذاري برگشت داده مي شود.

جدول پيش بيني عملكرد سود وزيان طرح:

  80% 90% 100% 100% 100%
    سال اول سال دوم سال سوم سال چهارم سال پنجم
فروش كل 240000 270000 300000 300000 300000
تعديل فروش 1200 1350 1500 1500 1500
فروش ناخالص 238800 268650 298500 298500 298500

هزينه هاي توليد :

    سال اول سال دوم سال سوم سال چهارم سال پنجم
حقوق و دستمزد 27680 31140 34600 34600 34600
انرژي 10464 11772 13080 13080 13080
تعميرات و نگهداري 25276 28435 31595 31595 31595
ملزومات اداري 1620 1822 2025 2025 2025
پيش بيني نشده 1268 1426 1585 1585 1585
استهلاك دارائي هاي ثابت 52042 52042 52042 52042 52042
جمع هزينه هاي توليد 118350 126637 134927 134927 134927
بهاي تمام شده 118350 126637 134927 134927 134927
سود ناويژه 120450 142013 163573 163573 163573

هزينه هاي عملياتي                  

(ارقام به هزار ريال مي باشد)

  80% 90% 100% 100% 100%
    سال اول سال دوم سال سوم سال چهارم سال پنجم
هزينه هاي عملياتي و فروش 2388 2686 2985 2985 2985
جمع هزينه هاي عملياتي 2388 2686 2985 2985 2985
سود عملياتي 118062 139327 160588 160588 160588

هزينه هاي غير عملياتي

    سال اول سال دوم سال سوم سال چهارم سال پنجم
بيمه 1320 1320 1320 1320 1320
هزينه تسهيلات بند مدت 28385 22708 17031 11354 5677
استهلاك هزينه هاي قبل از بهره برداري 1523 1523 1523 1523 1523
جمع هزينه هاي غير عملياتي 31228 25551 19874 14197 8520
سود وزيان ويژه 86834 113776 140714 146391 152068
سود ويژه پس از كسر سود سهام 86834 113776 140714 146391 152068
سود سهام —— —– —— ——- ——
سود سنواتي تراز نامه سال قبل —- 86834 200610 341324 487715
سود نقل به تراز نامه انباشته 86834 200610 341324 487715 639783

جدول پيش بيني گردش وجوه نقدي طرح:

  سال اجرا سال اول سال دوم سال سوم سال چهارم سال پنجم
منابع:
سود و زيان ويژه —- 86834 113776 140714 146391 152068
استهلاك دارائيهاي ثابت —- 52042 52042 52052 52042 52042
استهلاك هزينه هاي قبل از بهره برداري —- 1523 1523 1523 1523 1523
جمع منابع حاصل از عمليات —- 140399 170341 194279 199956 205633
سرمايه 100182 30055        
تسهيلات مالي بلند مدت 567699          
جمع منابع 667881 170454 170341 194279 199956 205633
مصارف
هزينه هاي سرمايه اي 645022          
هزينه هاي قبل از بهره برداري 15233          
سرمايه در گردش —– 7626 2364 2363    

(ارقام به هزار ريال)

سرويس —— 4057 4283 4508 4508 4508
تنخواه گردان —– —— —— —– ——- ——-

بازپرداخت

كمك مالي بانك —– —– 113540 113540 113540 113540
پرداخت
سود سهام —- —- —– —— —— —–
جمع مصارف 660255 7626 115904 115903 113540 113540
مازاد 7626 162828 54437 78276 78376 92093
مازاد انباشته 7626 170454 224891 303267 389683 481776

جدول پيش بين ترازنامه طرح:

دارائيها

دارائيهاي جاري:

  75%      85%       90%      100%    100%         100%

  سال اجرا سال اول سال دوم سال سوم سال چهارم سال پنجم
نقد و بانك —— 6101 6063 7626 7626 7626
مواد اوليه ——- ——- —— ——- ——- ——-
كالاي ساخته شده در جريان توليد  
 
مازاد انباشته 7626 170454 224891 303267 389683 48776
جمع دارائيهاي جاري 7626 176555 230954 310893 397309 56402

ساير دارائيها:

 

هزينه هاي قبل از بهره برداري

سال اجرا سال اول سال دوم سال سوم سال چهارم سال پنجم
15233 15233 15233 15233 15233 15233

دارائيهاي ثابت:

  سال اجرا سال اول سال دوم سال سوم سال چهارم سال پنجم
سرمايه ثابت 660255 660255 660255 660255 660255 660255
كسر شود ذخيره استهلاك —— 52042 104084 156126 208168 260210
خالص دارائي هاي ثابت 660255 608213 556171 504129 452087 400045
جمع كل دارائي هاي 68314 800001 822358 830255 864629 471680

بدهيها و حقوق صاحبان سهام :

بدهيهاي جاري:

  سال اجرا سال اول سال دوم سال سوم سال چهارم سال پنجم
سود سهام —– ——- ——- ——– ——- ——-
حصه جاري تسهيلات بانكي ——- 113540 1135040 1135040 1135040 1135040
جمع بدهيهاي جاري ——- 113540 1135040 1135040 1135040 1135040

بدهيهاي بلند مدت :

  سال اجرا سال اول سال دوم سال سوم سال چهارم سال پنجم
تسهيلات مالي 567699 454159 340619 227079 113539 —-
سرمايه 100182 100182 100182 100182 100182 —–
مانده سود —– 86834 200610 341324 487715 —–
جمع حقوق صاحبان سهام 100182 187016 300792 441506 587897 —–
جمع كل بدهيها 667881 354715 754951 782125 814977 —–

شالیکوبیصنعتی
Comments (0)
Add Comment