شيطان که رانده گشت، به جز يک خطا نکرد
خودرا براي سجده آدم،رضا نکرد
شيطان هزار بار بهتر ز بي نماز
اوسجده بر آدم اين بر خدا نکرد
تاريخ سجده
پس ازآ نکه خداوندآدم راآفريدبه فرشتگان دستورداد تا براي او سجده کنند. همه سجده کردند جزابليس وخداونداورا بخاطرهمين نافرماني ازدرگاه خود راند.اين ماجرا را قرآن بارها تکرارمي کند و مي دانيم که تکرارهاي قرآن بي دليل نيست.اي انساني که همه ي فرشتگان بخاطرتوبه سجده ا فتادند چرا تو در برابرخدا وند خا لق سجده نمي کني؟ اي انسان ابليس بخاطر ترک سجده ي تو رانده شد. آنوقت تو که سجده بر خداوند را ترک مي کني چه انتظاري داري؟ابليس که برتو سجده نکرد مي گفت من ازانسان برترم. آيا تو مي تواني بگويي من از خداوند برترم؟ تو که زماني هيچ بودي ووقتي هم به دنيا آمدي سراسر وجودت را ضعف و عجز فراگرفته بود ودرنهايت هم عاجزانه ازدنيا مي روي چگونه دربرابرآفريدگارهستي تکبرمي کني؟به هرحال اولين فرمان خداوند پس از خلقت بشر فرمان سجده بود.
سجده هماهنگي با فرشتگان الهي است. علي(ع) مي فرمايد: هيچ طبقه اي از طبقات آسمان نيست مگرآنکه گروهي از فرشتگان درحال سجده اند. سجده عالي ترين درجه ي عبوديت وبندگي است زيرا انسان بالاترين نقطه ي بدن خود يعني پيشاني را برخاک مي سايد واظهار ذلت و عجز به درگاه عزيزقادرمي برد. سجده عالي ترين مقام براي والاترين مردان و زنان عالم است. لذا خداوند پيامبرش را مامور به سجده مي کند نه فقط درروز که به هنگام شب “ومن الليل فاسجدله وسبه ليلا طويلا” وخطاب به حضرت مريم آ ن زن پاک وعابدمي فرمايد:”يا مريم اقنتي لربک واسجدي”
سجده که به دنبال رکوع مي آيدمرحله اي کامل تر وبالاترازآنست ونمازگذاررابه اوج خضوع مي رساند سجده مايه ي مباهات خداوند برفرشتگان است ولذا عنايت الهي رابدنبا ل دارد تا آنجا که در هرسجده يکي ازگناها ن انسان محو وپاداشي براي او ثبت مي شود.
حضرت علي(ع) مي فرمايد: اگر انسان بداند به هنگام سجده چه رحمتي ا ورا فرا گرفته است هرگز سرازسجده بر نمي دارد. پيامبر(ص) مي فرمايد: من درقيامت امت خودرا از آثار سجده که برپيشاني دارند مي شناسم وآن گوشه اززمين که برآن سجده شده است در قيامت گواه عبادت انسان ميگردد ودردنيا نيز
ازآن نقطه نوري به آسمانها مي رود. درحديث مي خوانيم: دليل سجده سهوبراي هرکم وزيادي سهوويا کلام وقيام وقعودنابجا آن است که ابليس تورا گرفتارحواس پرتي کرد ودرنمازتوخللي ايجاد نمود پس توبعد ازنمازدوسجده بجاي آور تا بيني اوبه خاک ماليده شود وبداند هر لغزشي ايجادکندتو دوباره دربرابر خداوند به سجده مي افتي[1] .
ذکرسجود
” سبحان ربي الاعلي وبحمده “
منزه ومقدس مي خوانم وپاک وپاکيزه دانم پروردگاربرتروفراترخودراازهرچه جنا ب متعال اورا نسزد وعزت وجلال را نشايد. وبحمده: درحالتي که مشغول ستايش ونيايش ا ويم که توفيق بخشيده است مراکه تنزيهوتقديس اورا به جاي آورم. تا مدال حاصل نشده مکررتسبيح رابگويد مگرامام جماعت که سرسه نوبت ا قتصار(اکتفا) مي کند.
درحديث نبوي وارد شده ا ست: نزديکترين وقت وحالي که بنده به خدا ست حا لت وفرصت سجوداست که حق تعالي درباره ي آ ن فرمود: ” وسجد واقترب ” يعني به سجده درآي ونزديک شو. وازامثا ل اين اخبار وغيرآن مستفاد مي شود که بهترين افعا ل نمازسجود است بنابراين طول کشيدن وفروماندن درآن به اخلاص آگاهي بس نيکوست. بزرگي گويد: رکوع دعوي بندگي است وسجدتين دوگواه است برآ ن.
ديگري گويد: به قدرنسبتي توهستي حق تورا جلوه گر گردد. نمي بيني که دررکوع سبحان ربي العظيم گويي ودرسجود سبحان ربي الاعلي اگرتونباشي اوباشد[2].
سپس ازديدن ادا شدن حق بندگي ترقي کني وبه شرف مقام قرب مي رسي. پس پروردگارت راازداشتن ا نبازبزرگ دا ن. گويا وقتي به قرب رسيدي انوارجمال احديت برتوجلوه کرد و هستي همه ي آفريدگان درپيش ا وفرو باشيد وتو پروردگارت راازا ين که براي کمال انبازي باشد بزرگ داشته وبراي عظمتش به سجده ا فتادي درحالي که ازهمه چيزروي گردانده وا ورا ازهمه نقا يص ضدکمال حتي شريک دروجود راستين تنزيه مي کني.
گويا در همه هستي جزخدانمي بيني و هستي همه ممکنات همچون سراب کويراست که تشنه آ ن راآب مي پندارد ومي بيني که وجود عالم گويا وجودي خيالي است وهستي را ستين وعيني واقعي همان وجود
آن والاست . بلکه اصلا جزبه او توجهي نمي کني.
امام صادق (ع) درمصباح الشريعه فرمود: به خدا سوگند هيچگاه زيان نکرد آ ن که حقيقت سجده ها را ادا کرده – اگرچه درعمرش يکبا ر- باشد ورستگارنشد آن که درچنين حالي باپروردگارش خلوت کرد وچونان کساني که خود فريبند ازآنچه خدا وند براي ساجدان ازا نس به دست آمده وآسايش آينده آماده کرده غاقل وسرگرم شدهيچگاه ازخدا دورنمي شود آ ن که تقربش درسجده هارا به خوبي انجام داده وبراي آنکه بي ادبي کرده وبا دل بستن به ديگرا ن درحال سجده ي به اوبي احترامي کرده هيچگاه قربي به سوي اونخواهد بود پس سجده کن همچون سجده ي متواضعان براي خدا وند. سجده ي خاکساري که دانسته است اوازخاکي که مردم پايمالش مي کنندآفريده شده واز نطفه اي که هرکسي ازآن بيزارست ترکيب يافته ا ستوخداوند معناي سجده ها را سبب نزديکي به خود بادل و درون وروح قراردارد. پس آن که به اونزديک شد ازغيراودورمي شود. آيا نمي بيني که درظاهر(هم) هيا ت سجده ها جزباپوشيده شدن همه چيزوبازماندن چشم ا زهرآنچه چشم آن را مي بيند. درست نمي شود مساله باطن هم همين طورا ست آن که درنمازدلش به چيزي جزخدا بسته بود.ا وبه آ ن چيزنزديک ا زحقيقت آنچه خداوند درنمازش ازا وخوا سته دورا ست. که خدا فرمود: ” ما جعل الله لرجل من قلبين في جوفه ” خداوند براي هيچ انساني درسينه اش دودل نگذارده رسول خدا (ص) فرموده اند که خداي والا فرمود:به دل بنده ام آگاه نمي شوم ودرآن اخلاص خواهي درفرمانبري به خاطرخودم ورضايم را نمي يابم مگرا ين که ثبا تش وتدبيرش را به عهده مي گيرم وبه اونزديک مي شوم وهرکه درنمازش به غيرمن پردا خت اوازکساني است که خودش را به مسخره گرفته ونامش دردفترزيان کاران نوشته ا ست.
اما سجده ازبرترين اعمال بدني ا ست وخدا وند آ ن را با نوراجا بت مي کند. چنان که ازحضرت صادق (ع) روايت شده ا ست که ” نوررا درگريه وسجده يافتم ” ونيزروا يت شده که سجده نزديک ترين حالت بنده به خداست. به ويژه هنگا مي که گرسنه وگريا ن باشد. وبراي آ ن درروايت ها فضايل بسياري ا ست. ازآن جمله اين که گروهي ازرسول خدا (ص) خواستندکه درپيشگاه پروردگاربهشت رابرايشا ن ضما نت کند. وحضرت فرمود: ” به اين شرط که مرا با طولاني کردن سجده ها ياري کنيد ” پاسخ دادند : بله . پس بهشت را برايشا ن ضمانت کردوديگرروايت شده که به حضرت صادق (ع) عرض شد: چرا خداوند ابراهيم را به دوستي گرفت؟ فرمود: به خاطر بسياري سجده اش برزمين . ونيزدرصحيح روا يت شده که بنده وقتي نمازگذاردسپس سجده شکرکردخداوندوالاپرده ي ميان بنده و فرشتگان راگشوده ومي فرمايد: اي فرشتگانم به بنده ام بنگريد. فريضه ا م را انجام داده وعهدم را به پايا ن رساند.
سپس به جهت نعمتي که به ا و دادم سجده شکر کرد اي فرشتگان من به ا وچه بدهم؟ آ ن گاه فرشتگان مي گويند: پروردگاررارحمتت را.سپس پروردگاربلند ووالا مي فرمايد:سپس چه؟ وفرشتگان مي گويند: پروردگارا بهشتت را.آ نگاه خداوند بلند و والا مي فرمايد: ديگرچه؟وآنها مي گويند: به عهده گرفتن کارهايش را. وپروردگاربلند و والا مي فرمايد: سپس چه؟حضرت فرمود: چيزي ازخيرنمي ماند جزاين که فرشتگان آ ن را گفته با شند. آنگاه خداوند بلند و والا مي فرمايد: ديگرچه؟ وفرشتگان مي گويند: پروردگارا ديگرچيزي نمي دانيم . حضرت فرمود: آنگاه خداوند بلند و والا مي فرمايد: او را سپاس مي گويم چنان که ا ومرا سپاس گفت. وبه ا و رو مي کنم وچهره ام را نشانش مي دهم.
تفسيروتا ويل دو سجده: اميرا لمومنين علي (ع) را ا زتا ويل سجدتين پرسيدند: فرمود سجده ولي که سربرزمين نهد اشاره ا ست به آ نکه ازخاک آفريده شده ا ست وسرکه برمي دارد اشاره اي است به اينکه اززمين برآمده ا ست. و سجده ثانيه اشاره به اين است که بازگردد وبه خاک شود وبازکه سربرمي دارد رمزي است به اين که بارديگرازخاک برآيد وبرانگيخته گردد درروزرستاخيز[3].
نگارنده مي گويد: وآنچه ازتفسيرامام فهميده مي شود اين است که نيت درسربرداشتن ازسجده نخست قصد کردن فرازي به دشمنان اولياي اوا ست. وجمع (معاني) هم ممکن ا ست. بدين گونه که اولي اشاره به مطلق آمدن به دنياا ست ودومي اشاره اي به حکم آ ن ايمان به خدا وندوبه اولياي اواست. سپس سجده به جهت اين که صورت مقام فنا که غايت درجات آرامش است مي باشدبراي همين مناسب است که درآن گرامي ترين اعضا برپست ترين چيزهاگذاشته شود وواجب ا ست که درتسبيحش خداوند را به نام ((اعلي )) ياد کند. وقتي بنده اين را انجام داد دلش هراسان شده وعقلش با بازگرداندن فرع به اصلش پاکيزه مي شود ونفسش را درجايگاهش قرارداده عنايت پروردگانه براوشامل مي شود چون عنايت اوبه موا ضع خاکساري ومراکزپناه جويي شتاب مي گيرد. وکدام خاکساري خوارترازمقام فناوکدام پناه جويي شديدترا زپناه جويي بندگي ا ست.
سپس اووقتي آداب وسنن بندگي را با فناء ازخودآ نگاه گردن فرازي به ياري پروردگارش رابه پايان رساند تکبيرميگويدوازپروردگارش براي گناهان وکوتاهي وتقصيرا تش در درجات احوال گردن فرازي آمرزش مي خواهد – واين ازجهت علمي وعملي روشن نيست براي اين که باهواي نفس سازگاراست – سپس خواري وخواکساريش راپس ازاين گردن فرازي با سجده دوم وتسبيح پروردگار”اعلي” با سپاس تاکيد مي کند. پس گويا که اوفناء ازهمه ي آثارآن به پايان برده وباآن سزاوارآخرين مقامات بندگي ومقام شهود وبقاي جاودانه مي گردد. آن گاه براي رعايت ادب درقيام به بندگي وماندن با خداوند درمقام شهود سرش را بلند مي کند وبه خاطر شکرنعمت هدايت به اين مقام والا درود مي فرستد ويا با آن سلام تحيت به حاضران درمجلس حضوررا قصد کرده ومقربان صاحب محضررا به آن مخصوص مي کند[4].
امام صادق (ع) مي فرمايند: خداوند عزيزجبارنبي اکرم (ص) را هفت باربه آسمان عروج داد درمرتبه ي اول برکت وتوسعه براودادودرباردوم فرائض رابراوتعليم فرمود ودردفعه ي سوم خداوند عزيزجبار محملي ازنورکه درآن چهل نوع ازانواع نوربود بروي نازل فرمود اين نورها اطراف عرش خداوند تبارک وتعالي مي گرديدند وديدگان ناظرين را ازفرط روشنايي مي پوشاندند. رسول خدا (ص) مي فرمايد: به بزرگي عرش نگريستم روحم طيران کردوحالت غش برفي عارض شد پس الحام شدم به اين که بگويم : سبحان ربي العظيم وبحمده به خاطرآن عظمتي که ديده بودم باري وقتي اين کلام را گفتم حا لت غش ازمن برطرف شد تا جايي که آن را هفت بارگفتم (البته نسبت به هفت بارنيزالحام شدم.)باري به نفس وروحم مراجعه نموده وهمان طوري که قبلا بودم اگرديدم وبه همين جهت گفتن سبحان ربي العظيم وبحمده دررکوع مشروع گرديد بعد حق عزوجل فرمود: سررا بردارمن سررا برداشتم نظرم به چيزي افتاد که عقل ازسرم پريد پس بلا فاصله با صورت ودو دست به زمين رفته والحام شدم که بگويم: سبحان ربي الاعلي وبحمده واين بخاطرعلووبلندي چيزي بود که ديدم ذکرمزبوررا هفت بارگفتم وهربارکه مي گفتم اندکي به حال آمده وحالت غش ازمن دورمي شد باري پس ازاتمام هفت با رنشستم پس درسجود گفتن سبحان ربي الاعلي وبحمده ونيزنشستن بين دوسجده که حضرت آ ن را به منظورا ستراحت ازغش وعلو وبزرگي آ نچه ديده بودند انجام دادند مشروع گرديد.
سپس پروردگارم به من الهام فرمود وخواست که سررا بالا کنم پس سررا بالا کرده وآن علووبلند مرتبگي را که ديدم حالت غش به من دست داد پس به روافتاده وصورت ودستهايم راروبه زمين قرارداده وگفتم سبحان ربي الاعلي وبحمده اين ذکررا هفت مرتبه گفته وسررا بلند کرده وپيش ازآ نکه بايستم نشستم تا دوباره به علووبلند مرتبگي حضرتش نظرا فکنم وبه خاطرهمين دوخاطرهمين دوسجده ازيک رکعت جعل گرديد ونيز به همين جهت نشستن خفيف پيش ازبرخاستن مشروع شد باري پس ازآن ايستادم .
امام صادق(ع) ازپدربزرگوارش نقل نموده اند: هرگاه يکي ازشما سجده نموددودستش راروي زمين بگذارد شايد خداوند متعال درروزقيامت سوزش تشنگي راازاو برطرف نمايد.ازحضرت ابي عبدالله سوال شد: براي چه درسجود دودست راپيش ازدوکاسه زانوروي زمين مي گذارند؟ حضرت فرمود: به خاطرآنکه دودست کليد نما زمي باشد.
علي بن حاتم ازقاسم بن محمد ازحمدان بن حسين ا زحسين بن وليد ازحسين بن ابراهيم ازمحمد بن زياد هشام بن حکم ازحضرت ابي الحسن موسي (ع) راوي مي گويدمحضرمبارکش عرض کردم: براي چه درابتداء نماز گفتن هفت تکبير افضل ا ست وچرا دررکوع سبحان ربي العظيم وبحمده ودرسجودسبحان ربي الاعلي وبحمده مي گويند؟ حضرت فرمودند: اي هشام خداوند تبارک وتعالي آسمان ها را هفت طبقه وزمين را نيزهفت طبقه آفريد وحجاب ها را هفت تا قرار داد و زماني که نبي مکرّمش را سيرداد وآن حضرت به قرب پروردگارش همچون قا ب قوسين اوادني رسيد حجابي ازحجاب ها را برا يش برداشت بلا فاصله رسول خدا(ص) تکبيرگفت و شروع کرد کلماتي را که درافتتاح نمازمي گويند، فرمود ووقتي حجاب دوّم را برا يش کنارزد حضرت تکبيرگفت وپيوسته امربه همين منوال صورت مي گرفت تا حضرتش به هفت حجا ب رسيد وآنها کنارزده شوند وآن جناب هفت تکبيرگفت وبه خاطر همين علت درافتتاح نمازهفت تکبيرمستحب گرديد،و وقتي حضرتش متذکّرعظمت پروردگارگرديد شانه هايسش لرزيد، پس برسرزا نو تکيه داد وعرضه داشت : سبحان ربي العظيم وبحمده ووقتي ازرکوع سربردا شت وايستاد به نقطه اي بالاترازمکان قبلي نظرا فکند پس به خاک افتاد وصورت برزمين نهاد و عرضه داشت : سبحان ربي الاعلي وبحمده ووقتي اين ذکررا هفت بارگفت رعب ازآن جا نب برطرف شد وآرام گرديد وبه همين جهت گفتن اين اذکار به عدد هفت بارسنّت گرديد.
سرّاين که نمازدورکعت باچهارسجده باشد
ازمحضرحضرت ابي الحسن موسي بن جعفر(ع) سوا ل شد چگونه نمازيک رکعت با دوسجده گرديده است وچگونه با دوسجده دورکعت خوانده نمي شود؟ حضرت اشاره به اولين نمازي که رسول خدا(ص) خواند درآسمان مقابل حق تبارک وتعالي ودرجلوعرش الهي بجا آوردند وشرح آن اين است: رسول خدا(ص) به مکاني که خدا امربه اوفرموده بود نزديک شد وازآ ن وضو شادابي گرفت حضرت شروع به نمازخواندن کردند حق تعالي فرمود اي محمد براي پروردگارت رکوع کن، پس رکوع نمود ودرآن حال سه مرتبه گفت: سبحان ربي العظيم وبحمده سپس پروردگارفرمود اي محمد سرخود را بردار، حضرت سربردا شت ودرمقابل حقّ عزّوجل ايستاد، پس خداوند فرمود : اي محمّد براي پروردگارت سجده کن، پس رسول خدا به سجده رفت ، حق تعالي فرمود: بگو سبحان ربي الاعلي وبحمده حضرت اين ذکرراسه مرتبه گفت ، پس حق تعالي فرمود اي محمّد آرام بنشين،حضرت آرام نشست ومتذکّرجلال وعظمت پروردگاريش گردند پس بدون ا ين که حق تعالي اورا امرنمايد به سجده ي ديگر، به سجده رفت ودرآ ن سه مرتبه ذکرسجود را گفت پس خطاب آمد که بايست ، پس ايستاد وآن عظمتي را که ديده بود ديگرنديد. حق تعالي فرمود: بخوان وبجا آورهمان طوري که دررکعت اوّل خواندي وبجا آوردي. پس حضرت مانند رکعت ا وّل رکعت ديگررا بجاآوردوسپس يک سجده انجام داد ووقتي سرازآن برداشت متذکّرجلالت پروردگار تبارک وتعالي گرديد، پس بدون اين که حق تعالي به اوامرکند ، حضرت ازنزد خود به سجده رفت ودرآن تسبيح حق تعالي راگفت. پس ازآن حق تعالي به اوگفت: سررا بردارکه خدا تورا ثا بت بدارد[5].
آيا ت
1- سجده آسمان و زمين :
ولله يسجد من في ا لسموا ت والارض طوعا وکرها وضلا لهم با لغدوّ والاصال
همه آنها که درآسمانها وزمين هستند ازروي اطاعت يا اکراه وهمچنين سايه هاي آنها هرصبح وعصربراي خدا سجده مي کنند[6].
2- سجده برخا ک :
قل امنوا به ا و لا تومنوا ا نّ ا لذين ا وتو ا لعلم من قبله اذا يتلي عليهم يخرون للا ذقا ن سجّدا بگو: چه شماايمان بياوريد وچه نياوريد، آنها که پيش ازا ين علم ودانش به آنان داده شده هنگامي که (اين آيات) برآنها خوانده مي شود به خاک مي افتند وسجده مي کنند[7].
3- سجده وپرستش براي خدا :
فا سجدوا لله وعبدو
براي خدا سجده کنيد واو را پرستش نماييد[8].
4- سجده دردل شب :
وا لّذين يبيتون لربّهم سجدا وقياما
کساني که شب را براي پروردگارشان درحال سجده وقيام بيتوته مي کنند[9].
5- سجده ودوري ازتکبّر :
انّما يومن با يا تنا ا لّذين اذا ذکّروا بها خرّوا سجّدا وسجّوا بحمد ربّهم وهم لا يستکرون
تنها کساني به آيات ما ايمان مي آورند که هروقت اين آيات به آنها يادآوري شود به سجده مي افتند وتسبيح وحمد پروردگارشان را به جاي مي آورند وتکبّرنمي کنند[10].
ا حاديث:
1- سجده درخلوت :
امام صادق مي فرمايد: چون بنده اي درجايي که کسي اورا نبيند، سجده ي خود را طولاني کند،شيطان مي گويد: واي برمن؛ زيرا اينا ن فرمان حق بردند ومن عصيان ورزيدم وا ينها سربرسجده نهاده ومن سرپيچي کردم[11].
2- طولاني کردن سجده :
امام علي (ع) مي فرمايد: سجده را طولاني کنيد که هيچ عملي برابليس گرا نترا زا ين نيست که انسان را درحال سجده ببيند ، زيرا خدا وند او را امربه سجده کرد واو سربرتافت[12].
3- ضما نت بهشت :
گروهي نزد پيامبرخدا (ص) آمدند وعرضه دا شتند : يا رسول الله ؛ بهشت را براي ما ضمانت کن. حضرت فرمودند: شما با سجده هاي طولاني مرا دراين کارياري کنيد[13].
4- محبوب ترين حالات نزد خداوند :
رسول اکرم (ص) فرمودند: هيچ حالتي ازبنده ، نزد خداي تعالي ، محبوب ترازاين نيست که بنده را درحال سجده (ودرحالي که صورتش را برخاک گذاشته است) ببيند[14].
5- ريزش گناهان با سجده فراوان :
مردي خدمت رسول خدا (ص) رسيد واززيادي گناه وکمي عمل صالح شکايت کرد. آن حضرت فرمود: زياد سجده به جاي آورزيرا سجده گناهان را مي ريزد، همچنان که باد برگ درختان را.
6- اعضاي بدن هنگام سجده :
رسول خدا (ص) مي فرمايد: سجده باهفت عضوصورت مي گيرد، صورت، دودست، دوزانو و دو پا.
7- امام سجّاد(ع) وسجده فراوان :
امام باقر(ع) فرمود: پدرم هرگاه نعمتي را که خداوند براو ا رزاني دا شته به ياد مي آورد، سجده مي کرد وچون آياتي که فرمان سجده – چه واجب چه مستحب- داشت مي خواند به سجده مي رفت وهرگاه خداوند متعال بلايي را ازاودورميکرد،به سجده مي رفت،وازهرنمازواجب فراغت مي يافت، سربه سجده مي گذارد وزماني که کدورت ميان دونفر را ازبين مي برد ودوستي ميان آنان برقرارمي کرد سربه سجده مي نهاد، ازاين اثرسجود برتمامي مواضع سجود او ديده مي شد وسجّاد (زياد سجده کننده) خوانده شد[15].
دليل دوبارسجده درنماز:
درعلّت ا ين که چرا سجده دوباراست،گفته اند:هنگامي که پيامبر(ص) را به معراج بردندوعظمت خداوند را ديد، به سجده رفت پس ا زاين که سرازسجده بلند نمود، عظمت هاي بيشتري ديد ودوباره سجده کرد. اين است که سجده دوبارانجام گرفت[16].
اسراروآداب سجود
وآن نزد اصحاب عرفا ن واربا ب قلوب ، ترک خويشتن وچشم بستن ا زماسوي ؛ متحقق شدن با توجه به ا صل خويش بي رويت حجاب. ودرسربرترا ب نهادن، اشارت به رويت جمال جميل است ور با طن قلب خاک واصل عالم طبيعت. وآدا ب قلبيه آن، يافتن حقيقت خويش واصل ريشه وجودخوداست، ونهادن ام الدّماق ، که مرکزسلطان نفس ا ست وعرش الرّوح ا ست، به ادني عقبه مقام قدس ، وديدن عالم خاک ا ست عقبه ي مالک الملوک.
پس سرّوضع سجودي ، چشم ازخود شستن ا ست ، وا د ب وضع راس تراب اعلي مقامات خودراازچشم افکندن وا زتراب پست ترديدن ا ست. درحديث ا ست که چون نازل شد؛ فسبّح باسم ربّک العظيم ؛رسول خدا فرمودند:((اين رادررکوع قراردهيد.)) وچون نا زل شد قول خداي تعالي : سبّح اسم ربّک الاعلي، فرمود(( اين را درسجود خود قراردهيد.)) ودرحديث شريف کافي ا ست که (( اوّل اسمي راکه خداوند براي خود ا تخاذ فرمود العلي والعظيم بود.)) وشايد العلي اوّل دراسماء ذا تيه باشد، والعظيم ا وّل دراسما صفاتيه.امام خميني (ره) درکتاب آداب الصلوة مي نويسد (( وبدان که درسجود چون سايراوضاع صلاتي ذکري وسرّي است. آن ارائه خاکساري وترک استکباروخودبيني است. وازمستحبات موکده آن اظهارفروتني ا ست . ونيزتوجه به ا صل خويش ويادآوري ا زنشئه خودا ست. وروساي اعضاي
ظاهره ، که محال ادراک وظهورتحريک وقدرت ا ست که همين هفت يا هشت عضوا ست، برزمين مذلّت ومسکنت نهادن علامت تسليم تام وتقديم تمام قواي خوداست وخارج شدن ازخطيئه آدميه ا ست. وچون تذکراين معاني درقلب قوي شد،کم کم قلب ازآن منفعل شده حالي دست دهدکه آن حالت فرارازخود وترک خود بيني ا ست؛ ونتيجه ي اين حال ، حصول حالت ا نس ا ست؛ودنباله ي آ ن، خلوت تام حاصل شود ومحبت کلي پيدا شود. واما ذکرسجده ا لعلي ازاسماء ذاتيه ا ست. وبه حسب روا يت کافي ، اول اسمي ا ست که حق براي خود ا تخاذ فرموده يعني اول تجلي ذا ت براي خود ا ست. وعبد سالک چون ازخود دراين مقام فاني شد وترک عا لم وآنچه درآن ا ست نمود، مفتخربه اين تجلي ذاتي شود. وبدان که چون رکوع اول وسجود ثاني ا ست، تسبيح وتحميد درآنها فرقها دارد. ونيزربّ درآن دو
مقام، فرق دارد؛زيرا که ربّ چنانچه اهل معرفت گفته اند، ازاسماء ذاتيه وصفاتيه وافعاليه ا ست به سه اعتبار. بنابراين ربّ درا لحمدلله ربّ العالمين ازاسماء فعليه شايد باشد به مناسبت مقام قيام که مقام توحيد افعالي ا ست؛ ودررکوع ازاسماء صفاتيه ا ست ا ست به منا سبت اين که رکوع مقام توحيد صفات ا ست؛ ودرسجود ازاسماء ذا تيه به مناسبت آن که سجود مقام توحيد ذات است تسبيح وتحميد نيزدرهريک ازمقامات واقع شد؛ مربوط به آن مقام ا ست. وذکرسجود وتکرارآن براي حصول حال صحو وبه خود آمدن ا ست. پس چون به خود آمد،آ تش ا شتياق مشاهده ي نور حق درتابش مشتعل گردد، وسرازسجده بردارد؛ وچون درخود بقايايي بيند ازانانيت، با دست اشاره به رفض آن کند، پس تجلّي نورعظمت ثا نياً براوشود وبقيه انانيت را بسوزاند و فاني ا زفنا شود، وتکبيرگويان حالت محو کلي مطلق براي او حاصل شود پس د ستگيرغيبي به الهام اذکاراورا بتمکّن درمقام کند[17].
حضرت علي(ع) فرمود: ظاهرسجده، صورت گذاردن برخاک ا ست ازروي اخلاص وخشوع .اما باطن آن دل کندن ا زهمه ي امورفاني ودل بستن به سراي باقي ورهايي ا زتکبّروتعصّب وتمام وابستگي هاي دنيوي ا ست. الهي! ازسجده کردن شرمسارم وازسجده برداشتن شرمسارتر: آيت الله حسن زاده آملي روايت شده است که: امام موسي بن جعفر(ع) درايامي که دربصره زنداني بود، ازابتداي صبح سربه سجده مي گذاشت تا نمازظهروپس ازنمازظهر(وعصر) هم سجده مي کرد تا نمازمغرب وآن حضرت به درگاه خداوند عرض مي کرد: “پروردگارا! بارها ازتو مي خواستم براي عباد ت تو فراقتي دا شته باشم، اکنون تورا سپاس مي گويم که چنين فرصتي را نصيبم فرمودي.”ونيزدرشرح حا ل آ ن حضرت آمده ا ست: وقتي که به نمازمي ايستاد ا شک ازديدگان فرومي باريد، او عابد مقدّ س ويکتا پرستي بود که شوق به خدا قلب وي راپرکرده بود ومحبّت خدا برجا نش سيطره داشت ومحبوب ترين چيزها دردنيا براي ذکرخدا وعبادت بود.گويند که هارون الرشيد زندان امام اشراف داشت وهمواره اورا درحا ل سجده مي ديد وچون ابتدا ازماجرا خبرنداشت ازربيع(زندانبان) پرسيد اين جامه اي که هرروزآن را دراين مکان مي بينم چيست؟ ربيع پاسخ داد: آنچه مي بيني لباس نيست، موسي بن جعفر(ع) ا ست که هرروزسجده اي طولاني ازطلوع خورشيد تا هنگام ظهردارد.
درباره ي “علي بن مهزيار” نقل شده ا ست که: چون آفتاب طلوع مي کرد به سجده مي رفت وسربرنمي داشت تا براي هزارنفرازبرادرا ن خود دعا مي کرد مثل آنچه براي خود دعا مي کردوپيشاني اوازبسياري سجده مانند شترپينه بسته بود.روايت شده ا ست که: هيچ کاري نزد شيطان ازسجده کردن سخت ترنيست، هنگامي که نمازگذارسجده مي کند، شيطان ازشدّ ت مصيبت مي نالد وخاک برسرمي کند ومي گويدومي گويد: من ماموربه سجده شدم وانجام ندادم وملعون روزگارشدم واکنون فرزندآدم سجده کردورستگارگرديدبزرگي گويد: رکوع دعوي بندگي ا ست وسجد تين، دو گواه ا ست برآ ن.
ازامام صادق(ع) پرسيدند: آيا سجده براي غيرخداوند جايزا ست؟ فرمود: خير. گفتند پس چگونه خداوند فرشتگان را فرمان داد تا براي آدم سجده کنند؟ فرمود: هرکس به دستورخداوند سجده کندبراي خداوند متعا ل سجده کرده ا ست[18].
تاريخ سجده
پس ازآنکه خداوند آدم راآفريد به فرشتگان فرمان داد تا براي ا وسجده کنند، همه سجده کردن جزابليس وخداوند اورا بخاطرهمين نافرماني ازدرگاه خود راند. اين ماجرا رات قرآ ن بارهاتکرارمي کند و مي دا نيم که تکرارهاي قرآن بي دليل نيست. اي انساني که همه فرشتگا ن بخاطرتوبه سجده افتادند چرا تو دربرابرخدا وند خالق سجده نمي کني؟ اي انسان، ابليس بخاطرترک سجده تو رانده شد، آنوقت توکه سجده برخداوند را ترک مي کني چه انتظاري داري؟ابليس که برتو سجده نکرد مي گفت من ازانسان برترم، آيا تو مي تواني بگويي من ازخداوندبرترم؟
فايده طبي سجده
اخيرا بعضي ازدانشمندان براي تقويت عضلات تمرين هايي معين کرده اند که برخي ازآنها شبيه به حرکات نمازا ست دکتردياب ودکترقرقوزدرباره فوايد طلبي سجود چنين مي گويد: پايين آمدن سربه هنگام سجود منجربه انتقال خون دررگهاي خوني مغزمي شود وهنگامي که سربه صورت ناگهاني به طرف بالا مي رود فشارداخل رگها کاهش مي يابد واين حرکت درهررکعت نمازشش باردرخلال رکوع وسجود تکرارمي شود يعني 1020 باردرشبانه روزواين درحالي ا ست که انسان فقط نمازهاي واجب را به جا مي آورد. ولي اگرعلاوه برنمازهاي واجب، نمازهاي مستحب(نوا فل) را نيزبه جا آورد اين رقم به 216 باردرشبانه روزو6480 باردرماه بالغ مي شود که درهرحرکتي رگهاي خوني منقبض ومنبسط شده وبرنرمي وقدرت جداره وعضلات آن افزوده مي شود.
البته نبايدآرامش روحي وصفاي ذهني حاصل ازنمازراناديده گرفت تکراراين حالات چند بار در روز در روز موجب مي شود مغزبه شکل مطلوبتروبهتري به فعاليت خود ادامه دا ده وتفکربه نحو احسن صورت پذيرد.
دو پزشک سابق الذکردرجايي ديگرمي گويند: درحقيقت نمازهم عبادت ا ست وهم ورزش بدني وروحي ولي توان ادعا کرد که قرآن درتطبيق ورزش هاي سبک که امروزه درورزش هاي سوئدي معروفند پيشتازبوده است. آنچه ورزش نمازراازسايرورزش ها ممتازمي نمايد، توزيع مناسب آ ن درطول شبانه روزاست. دانشمندان نيزثابت کرده اند که بهترين نوع ورزش،ورزشي است که تکرار شود ودرطول اوقات روزتوزيع گردد وخسته کننده نباشد وانجام آن براي هرکس امکان پذيرباشد که تمام اين ويژگي ها درحرکات نمازفراهم ا ست[19].
منابع:
1- هشت دربهشت ترجمة ا لصلوة تاليف : ملا محسن فيض کاشاني
2- اسرار ا لصلوة ميرزا جواد آقا ملکي ترجمه : صادق حسن زاده – علي خليلي
3- رازنيا نش مولف : گودرزنجفي
4- علل ا لشرايع ج2 تاليف :شيخ صدوق ترجمه وتحقيق: سيد محمد جواد ذهني تهراني
5- جامع آيات واحاديث موضوعي نماز مولف : عباس عزيزي
6- آداب ا لصلاة (آداب نماز) مولف : امام خميني (ره)
7- هزارويک نکته درباره ي نماز مولف : حسين ديلمي
8- تفسيرنماز مولف: محسن قرائتي
[1] تفسير نما ز تا ليف آ يت الله محسن قرائتي
[2] ( هشت د ر بهشت ) ترجمه ا لصلوه تا ليف : ملا محسن فيض کاشاني
[3] هشت در بهشت ترجمه الصلاه تاليف : ملا محسن فيض کاشاني
[4] اسرار ا لصلا ة ميرزا جواد آقا ملکي تبريزي ترجمه : صادق حسن زاده – علي خليلي
[5] علل ا لشرا يع تا ليف : شيخ صد وق(رحمة الله) ترجمه و تحقيق : سيد محمّد جواد ذهني تهرا ني
[6] سوره رعد آيه 15
[7] سوره اسراء آيه 107
[8] سوره نجم آيه 64
[9] سوره فرقان آيه 64
[10] سوره سجده آيه 15
[11] بحارالانوار ج 85 ص 163
[12] بحارالانوار ج 85 ص161
[13] بحارالانوار ج85 ص 164
[14] کنزالعمال ج 7 ص290ح18928
[15] بحارالانوار، ج 46 و ص6
[16] بحارالانوار، ج85 و ص139(جامع آيات واحاديث موضعي نماز (ج2) مولف: عباس عزيزي
[17] آداب الصلاة (آداب نماز) تاليف : حضرت امام خميني (ره)
[18] هزارويک نکته درباره ي نماز تاليف : حسين ديلمي
[19] راز نيايش مولف : گودرزنجفي