اولين مجمع گروه تربيت بدني
كه دردي ماه سال 1383 برگزار شد تعداد 12 نفر از همكاران حضور داشتند درموارد ذيل هماهنگي لازم بعمل آمد .
تهيه نشريه ورزشي تحت عنوان پيك سلامت حامي مطالب علمي، فرهنگي و ورزشي بصورت ماهيانه در5 شماره.
1- تشكيل دوره هاي ضمن خدمت تربيت بدني ازجمله حركات اصلاحي ، آمادگي جسماني، مربيگري ، داوري درتمامي رشته هاي آموزشگاه هاي منطقه.
2- تهيه فرم نيازسنجي ورزشي مدرس منطقه وطي بخشنامه به تمامي مدارس منطقه فرستاده شد.
3- تشكيل كتابخانه ، نوارخانه ورزشي ازجمله CD ،ويدئوآموزشي، جزوات ورزشي وتربيت بدني اداره.
4- بازديد از مدارس ونظرات همكاران درمورد ساعت تربيت بدني.
5- معرفي همكاراني كه داراي كارت داوري، مربيگري، هستند ودرصورت لزوم معرفي به استان.
6- عدم اطلاع مديران و همكاران منطقه نسبت به ساعت تربيت بدني و معلمين ورزشي در جلسات مديران مطرح گردد.
7- ارزشيابي نوبت اول شامل بارفيكس اصلاح شده و تخته انعطاف پذيري ومهارتهاي ورزشي.
ارزشيابي نوبت دوم شامل دو 450 متر و دراز و نشست و مهارتهاي ورزشي.
8- مسابقات ورزشي در سطح منطقه در قسمت پسران و دختران در هر سه مقطع طوري برنامه ريزي شود كه از لحاظ آموزشي دانش آموزان دچار مشكل نشوند.
9- اجراي برنامه صداي معلم از طريق شماره تلفن هاي 33233311-0552 توسط برادر اسماعيل لطفي در روزهاي سه شنبه، چهارشنبه ساعات 12-10 .
10- بازديد همكاران تربيت بدني از مجتمع هاي ورزشي در سطح امتحان و آشنايي بيشتر معلمين ورزش با شيوه كار در ساعت ورزش.
دومين مجمع گروه تربيت بدني
دومين مجمع گروه تربيت بدني مقطع راهنمايي با شركت 10 نفر از همكاران در بهمن ماه 83 در دبستان آزادي، شهرستان نيشابور برگزار شد. كه با توجه به همانگي هاي قبلي از آقاي رحيميان دعوت شده بود ولي به علت مشغله كاري نتوانستند تشريف بياورند و به جاي ايشان آقاي حميد حسن پناه از استادان حركات اصلاحي و معاون تربيت بدني آموزش و پرورش نيشابور حضور يافتند. كه در این جلسه آقاي حميد حسن پناه در رابطه با ساعت تربيت بدني در مدارس و نحوه كار و تدريس ساعت ورزش سخناني ايراد نمودندو اهميت دادن به ساعت تربيت بدني در مدارس توسط مسئولين و دست اندر كاران آموزش و پرورش را مد نظر قرار دادند.
طريقه گرم كردن دانش آموزان در ساعت ورزش كه هنوز طبق سنت هاي غلط قبلي در مدارس توسط معلمين انجام مي گيرد را ممنوع دانسته و تحت عنوان نرمش هاي ممنوعه از حاضرين در جلسه خواستار توجه بيشتري داشتند.
به عنوان مثال چرخ هاي زانو هنگام كردن دركساني كه پاي پرانتزي و پاي ضربدري دارند بايد متفاوت باشد و چرخش زانوها را در این افراد منع نمودند.
همچنين در كساني كه كف پاي صاف دارند بايد با پوشيدن كفش ها مناسب، كف و پاشنه مناسب، كفش هايي با نوك مناسب با پنجه ها و نرمشهايي كه باعث جلوگيري از تشديد كف پاي صاف شود انجام دهند.
وهمچنين ناهنجاري هاي ديگر كه هر كدام در جاي خود صحبت فراوان دارد و به خاطر وقت كم جلسه توضيح بيشتري ندادند.
ايشان تأكيد فراوان به اصولي شدن و برنامه ريزي صحيح تربيت بدني در مدارس و نرمش هايي كه ناهنجاري هاي ستون فقرات را كاهش دهد استاندارد نمودن نيمكت و ميز دانش آموزان در مدارس كه باعث جلوگيري از ناهنجاري هاي سر به جلو، پشت گود، كمر گود، مي گردد. گرفتن تستهاي حركات اصلاحي در شروع سال تحصيلي و گرم كردن و نرمش دادن با توجه به ناهنجاري هاي موجود در مدارس.
سلامتي و شادابي را در مدارس يكي از جنبه هاي مقيد معلم ورزش بر شمردند صحبت ارتقاي معلمين ورزش تشكيل كلاس هاي ضمن خدمت از جمله بهداشت، تغذيه ورزشي، جدول ورزشي و… و مسابقات ورزشي منظم با حضور مربيان ورزش را مد نظر دارند.
در این جلسه آقاي جغراتيان مسئول محترم تربيت بدني منطقه زبرخان نيز تشريف داشتند. ضمن تشكر و خير مقدم از آقاي حميد حسن پناه با بيان سخناني فعاليت هاي تربيت بدني منطقه و مقام هاي استاني و كشوري منطقه را به اطلاع حاضرين در جلسه رساندند و نويد تشكيل حركات اصلاحي را توسط آموزش و پرورش منطقه زبرخان در اسفند ماه 83 را دادند.
و در پايان جلسه و پس از پذيرايي به رسم ياد بود هديه اي نفيس به استاد محترم آقاي حميد حسن پناه اهدا گرديد.
ضمناً در جلسه فوق با توجه به لطيفه اي كه گروه ادبيات نسبت به معلم تربيت بدني در سطح منطقه به عنوان دو هقته نامه سخن منتشر كرده بودنددر ماهنامه ورزشي گروه تربيت بدني تقاضاي معذرت خواهي كتبي از جانب گروه مربوطه شد. و چنانچه اداره آموزش و پرورش زبرخان اقدام لازم را مبذول نفرمايد از طريق كارشناس مسئول محترم گروه آموزشي تربيت بدني استان اقدام لازم را مبذول نفرماييد.
سومین مجمع گروه تربیت بدنی
1- جايگاه ورزش و تربيت بدني در مدارس
2- جايگاه ورزش در جامعه كنوني انسان ها
ورزش در آموزش و پرورش حكايت غريبي دارد و نقطه نظرات متفاوتي پيرامون ورزش آموزشگاه ها وجود دارد. عده اي كه معتقدند اساس كارها از جمله امور ورزشي در آموزش و پرورش قوام مي يابد. چرا كه مسابقات ورزشي دانش آموزان ايران در جهان حكايت گر همين موضوع است.بعضي مي گويند: ورزش در آموزش و پرورش به جايگاه اصلي خود نرسيده است.
گروهي هم اعتقاد دارند هرچه از ورزش داريم تماماً از همين نوجوانان و جوانان است كه از آموزش و پرورش هستند.
و بنا بر نوع فعاليت هاي خود مي گويند تلاش و كوشش صورت مي گيرد اما ورزش همراه با علم روز نه تنها در آموزشگاه ها بلكه در هيچ جاي جامعه مشاهده نمي شود و اكثر پيشرفت ها به صورت خود جوش و حرفه اي برمي خيزد.
از حق نگذريم ، قدمت ورزش در بزرگترين وزارت خانه كشور به هفتاد يا هشتاد سال قبل باز مي گردد. در سازماني كه ساختار و طرح نوين فرهنگ شكل گرفت و به مرور دوركن آموزش وپرورش جاي فرهنگ را به خود اختصاص داد.
به هر حال قصد دارم با پرداختن به نكاتي در ساعت تربيت بدني پاره اي از مشكلات معلمين تربيت بدني را بازگونمايم.
1- امكانات
مسئولان مدارس مي گويند: امكانات موجود نيازهاي ورزشي دانش آموزان را برآورده نمي سازد. آنها متفق القول مي گويد ساخت و ساز مدارس با زمان پيش نرفته و بسياري از ساختمان هاي قديمي به ناچار تبديل به آموزشگاه گرديده است. دست اندركاران تعليم و تربيت عنوان مي كنند مدارسي كه در اختيار، ويا تهيه گفته تحت اختيار دانش آموزان است،تنها براي درس خواندن كفايت دارد و در زنگ تفريح براي قدم زدن بچه ها و در ساعت ورزش فقط جهت 10-12 نفري توان ورزش . ودر حال رويكرد جامعه به سمت ورزش و عنايتي كه خانواده ها براي ورزش كردن خود و بيشتر فرزندانشان پيدا نمودند كمتر از دروس ديگر نيست.
مديراني مي گويند كه قبلاً اولياء به دنبال درس هاي تقويتي بودند ولي امروزه پدران و مادران دانش آموزان به سمت ورزش به شدت روبه افزايش است و براي نيل به این مقصود از هيچ كوششي فرو گذار نيستند.
2- چاره چيست؟
الف) ساخت و ساز مدارس جديد با فضاهاي ورزشي .
ب) در مدارسي كه حياط ورزشي ندارند در جوار مدرسه حياط خريداري گردد.
ج) از شمه داري ها و كمك هاي مردمي مساعدت گردد.
د) تجهيز مدارس كشور، به عنوان مثال در يكي از كشورهاي آفريقا در مدارس زمين چمن وجود دارد چرا كشور ما مدارس زمين آسفالت ندارند؟
3- ابتكار عمل
الف) برگزاري مسابقات ميان پدران و فرزنداني كه به صورت خانوادگي به رقابت بپردازند و به عبارتي انجمن اوليا و مربيان تربيت بدني در مدارس تأثير زيادي در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دارد. نوآوري هاي جديد وبرگزاري مسابقات به مناسبت دهه فجر وجام رمضان ديگر تأثير ندارد چرا كه همه ارگان ها ونهادها همين مسابقات را دارند وبايد فكر نوآوري هاي جديدبود.
4- مديران ورزشي
مدير ان ورزشي كه خاك خورده ورزش هستند همواره يار وممدكار معلمان ورزش بشمار مي روند وكارآيي آنها نه تنها درورزش بلكه درهمه زمينه ها به اثبات رسيده است.
5- بودجه ناكافي
بودجه اي كه از سوي مسئولان ذيربط دراختيار مدارس قرار مي گيرند اجازه هرگونه فعاليت فوق برنامه وحتي وظيفه اي كه مدارس براي انجام مسابقات وتيم هاي ورزشي دارند از آنهاسلب مي كند. البته طي دوسال اخير شهرداري ها با اهداي وسايل ورزشي بدون دريافت پول بخشي از نيازهاي مدارس را تأمين نمودند كه نيازبه پي گيري دارد.
6- تأمين معيشت معلمان تربيت بدني كه بسيار حائز اهميت مي باشد.
بسياري از دبيران با گرفتن حق التدريس اضافي وپاسخ دادن به مدارس غيرانتفاعي وحضوردر كلاس هاي خصوصي اعم از آموزشگاه هاي شبانه، منازل، ويا طريقي كه صلاح خويش مي دانند كه تا حدودي نيازهاي خود وخانواده را برآورد ه مي سازند اما این امكانات براي معلمان ورزش يا وجود ندارد ويا حد كم مي باشد.مشاور املاك، وام هاي جعاله 27% ، شغل هاي ديگر از كارمعلم ورزش ميزان شغل دوم معلم درنظر گرفته مي شود.
به همين لحاظ نيازهاي معلمان ورزش بيشتر از ديگر همكاران احساس مي شود . با این تفاوت كه مسئوليت دبيران ورزش بخاطر تشكيل تيم ومراقبت هاي فراوان درصحنه رقابت ها به مراتب سنگين تر از بقيه همكاران درمدرسه مي باشد وبه علاوه با حقوقي كه دريافت مي كنند نبايستي ازمعلم ورزش انتظار معجزه داشت. خلاصه اينكه اگر براي هردانش آموز قيمتي براساس طرح بيمه اشخاصي كه 30 ميليون تومان است درتعداد دانش آموزان يك آموزشگاه ضرب مي كنيم ورقم نجومي بدست مي آيد .وبا قيمت روز چنين ثروتي را دراختيار داريم اما درمواقعي از كنار آن عبور مي نماييم.
سخنراني آقاي جغراتيان
سلام عليكم ، خيرمقدم عرض مي كنم رياست محترم اداره آقاي عمراني ومعاون محترم اداره آقاي نجفي وكارشناس فرهنگي وهنري آقاي وحيدي نيا ومربيان محترم تربيت بدني دراين جلسه كه آخرين جلسه گروه هاي آموزشي مقطع راهنمايي مي باشد مصادف شده است با بازنشستگي دو تن ازهمكاران با تجربه جناب آقاي سعيد بهراد وآقاي عليرضا صديقي بنده ضمن تشكر از این دو عزيز آرزوي سلامت دارم ان شاءلله كه مثل قبل در ميادين و جلسات اداره شما را ملاقات كنيم و از تجربيات شما استفاده كنيم.
سخنراني حاج آقا عمراني
ايشان در قسمت هاي خودشان ابتدا از آقاي نجفي معاون محترم اداره تشكر كردند. از اينكه در جمع مربيان محترم تربيت بدني هستم خوشحالم قصد سخنراني ندارم زماني كه حاج آقاي صديقي و آقاي بهراد را در زمينه هاي ورزشي مي بينم احساس عجيبي دارم چرا كه این دو عزيز حقوق معلمين حق القدم مي باشند .
سخنراني جناب آقاي وحيدي نيا
ايشان در مورد اوايل سال صحبت نمودند كه فردي به اتاق امور تربيتي وارد شد و سپس بعد از انجام كارها قصد خداحافظي داشته كه در آن زمان بنده ميانبندي بود و با گفتن آقاي ميانبندي و آقاي ناطقي و سپس آقاي جغد خداحاظي نمودند كه در اتاق زير خنده زديم و هر زمان يادمان مي آيد شروع به خنده مي كنيم.
سخنراني آقاي لطفي
این جانب به عنوان سرگروه آموزشي تربيت بدني منطقه خدمت تك تك حاضرين در جلسه اداي احترام و سلام دارم. صحبت كردن در باره بازنشستگي براي بنده سخت است ولي متني آماده شد و يك خاطره از معلمين تربيت بدني در خدمت حاضرين بازگو مي نماييم.
خاطرات اولين ساعات تربيت بدني يكي از معلمين تربيت بدني
در اولين روز كاري ساعت 8 به يكي از مدارس راهنمايي رفتم و در آبدارخانه آموزشگاه لباس هايم را تعويض نمودم. مدير مدرسه فرمودند بفرماييد بنشينيد و اينجانب را معرفي نمودند ناگهان از گوشه دفتر فلان دبير درس رياضي گفت خوش آمديد ولي آيا معلمين ورزش هم لباس داشته اند، بنده كه شروع كارم بود گفتم كارم و شغل و وظيفه اينجانب این است كه با لباس باشم با كفش قيصري و شلوار و پيراهن اتوكرده فقط مخصوص كلاس است. ميادين ورزش بدون لباس براي بنده همان چهار ديواري است كه شما در كلاس با دانش آموزان مواجه مي شويد. همه همكاران به نظرم مبهوت شده بودند سپس دبير درس تاريخ معلم ورزش سال قبل توضيح داد كه ايشان هميشه با مشكل توپ و ميدان خط كشي نشده مواجه بوده است و لي از بازي واليبال ساعت 11:30 تا 12 كه با شور خاصي در آموزشگاه به همت همكاران انجام مي گرفته صحبت كرد. خلاصه همه همكاران به نحوي خواستار صحبت كردن بودند كه ناگهان معاون آموزشگاه وارد دفتر شد و پس از سلام كردن اسامي همكاران را با ذكر كلاس درس سر كلاس خواند و بنده بايد به كلاس 1/ 2 مي رفتم در داخل سالن هر كدام از دانش آموزان از كفش تا موي سرم را برانداز كردند و نگاه هاي عجيبي داشتند بازهم فكر كردم لباسم كثيف است كفشم پاره است و يا…. كه به كلاس رسيدم و دانش آموزان با خوشحالي بلند شدند و پس از صلوات فرستادن سر جاي خود نشستند همه خوشحال بودند آخ جون آخ جون مي كردند و چون دوزبانه بودند به زبان خودشان ، گلمه گيم ده گيم بيايم يارده را مي گفتند برگه سفيدي با عنوان دفتر كلاسي روي ميز كلاس بود كه فقط نام دانش آموزان نوشته شده بود. سپس شروع به نوشتن نام خود روي تخته كلاس شدم كه نام بنده فلاني دبير تربيت بدني هفته اي دو ساعت با شما در بيرون از كلاس خواهم بود. همه خوشحال شروع به هورا كشيدن نمودند كه گمان كردم اتفاقي افتاده است ولي متوجه شدم از فرط خوشحالي است يادم آمد از فلان استاد كه خدانگهدارش باشد گفت سر كلاس يا ميدان ورزشي در ساعت ورزش خوشحالي بچه ها را نمي توان با صحبت كردن ساكت نمود فقط علامتي كه در بيمارستان ها وجود دارد اجرا كن بدين ترتيب كف دست را بالا برده و به طرف آنها نگه دار هميشه این علامت را جهت ساكت كردن و بي حركت كردن آنها انجام بده كه این كار را در كلاس انجام دادم و دانش آموزان هم به نحوي رعايت كردند و پس از اينكه شيوه كارم را در ساعات ورزش توضيح دادم و همه صحبت هايم را شنيدند ولي گاهي حرفهايي به گوشم مي رسيد كه كفش مخيرو لباس مخيرو جوراب مخير و چند نفري هم مي گفتند لباس با دو كفش مخير خوشبختانه با این اصطلاحات با تجربه قبلي ام آشنا بودم وبه خاطر اينكه دانش آموزان بفهمند كه مترجم همه حرفايشان هستم رو به همه دانش آموزان گفتم بدون اجازه حق صحبت كردن نداريد در كلاس به زبان تركي همه بچه ها هرچه زودتر مي خواستند از كلاس بيرون بروند حدوداً ساعت 9 بود چون هيچ كدام از بچه ها لباس نداشتند حضور و غياب نمودم نام پدر و شغل پدر و سطح درآمدآنها را در دفترچه اي جداگانه مي نوشتم برخي از دانش آموزان از ذكر شغل پدر ممانعت مي ورزيدند حضور و غياب كه تمام شد همه خوشحال مي گفتند آقا اجازه فوتبال بيضي نمي كنيم چندي توپ نداريم . این ساعت سر كلاس كه بنده در جواب آنها گفتم این جلسه لباس ورزشي نداريد بيرون ميرم ولي ورزش نمنم همه بچه ها گفتند هه – يوگ چندي معلم ورزش ما سخت مي گيره، شلوار ورزشي ندارم پول هم نداريم لحظه كه شايد پول لباس ندارند تا ساعت تربيت بدني با شلوار لي و كفش قيصري يا دمپايي كه نمي شود ورزش كرد در جواب گفتم بچه ها ناراحت نباشيدپيراهن هايتان ورزشي نبود اشكالي ندارد و لي كفش و جوراب و شلوار بايد داشته باشيد كه ناگهان دانش آموزان اجازه گرفتند آقا معلم اجازه با تنبون هم مي شه ورزش كرد همه زدند زير خنده و بنده هم خنديدم احساس كردم همه خوشيم چرا كه 45 دقيقه بود بنده خنده نكرده بودم ساعت 9:25 دقيقه احساس كردم بچه ها كم كم ناراحتي خودشان را بروز مي دهند با شماره 1 و 2 بلند شو دادم و با صف آنها را در داخل حياط مدرسه بردم و تيم هايشان را مشخص كردم و براي جلسه آينده از آنها خواستم هر كدام از شما توپ داريد با خودتان بياوريدساعت 9:35 دقيقه شد 5 دقيقه به آنها وقت داذم تا آب به صورت بزنند ساعت 9:45 دقيقه در داخل حياط مدرسه روي يك خط و يك صف بايستند كه همه كار را انجام دادند و آمدند و به كلاس رفتيم احساس كردم ناراحت هستند به آنها گفتم ناراحت نباشيم جلسه آينده5 دقيقه سر كلاس هستيم به شرط اينكه قبل از بنده با لباس كامل، آماده بدون سرو صدا و منظم سر كلاس باشيد. زنگ تفريح زده شد و به دفتر مدرسه آمدم هركدام از همكاران سؤالهايي از بنده مي كردند كه سعي مي كردم با متانت و جواب منطقي آنها را از خود قانع كنم اولين ساعت تربيت بدني و اولين حضور در آموزشگاه با مشكلات روبه رو شدم ولي بنده كه علاقه زيادي به این كار داشتم با تلاش و جديت تمام مشكلات ا پشت سرگذاشتم ولي حالا كه چندين سال مي گذرد احساس مي كنم هنوز ديروز بود كه وارد فلان مدرسه شدم و ان شاءالله كه شما معلمين تربيت بدني بتوانيد در كمال صحت و سلامت لحظه اي كوتاهي نكنيد.
بازدید ازمدارس
طبق تقویم اجرائی گروه تربیت بدنی مقطع راهنمایی که بازدید ازمدارس منطقه دردستور کاربود ازمدارس ذیل بازدید بعمل امدکه نتایج حاصله به شرح ذیل می باشد :
- مدرسه راهنمایی عصمت آباد باسه کلاس راهنمایی درپایه های اول و دوم وسوم وتعداد دانش آموزاززمین فوتبال ,والیبال و… بسیلرضعیفی برخورداربودند بطوریکه بچه هادرساعت ورزش درزمین خاکی با مدرسه واقعاً ازلحاظ مالی ومخارج عمرانی فراوان ساعت تربیت بدنی رااولویت های خود کمتر قرارداده وباعث انگیزه کمتر دانش آموزان درساعت تربیت بدنی شده است
- مدرسه راهنمایی حشمتیه باسه کلاس راهنمایی درپایه های اول ودوم سوم دانش آموز بصورت مختلط بازهم مشکلات زیادی رابرای معلم ورزش ایجادنموده که بازهم زمین فوتبال خاکی , امکانات کم ورزشی ومخارج عمرانی فراوان دیگر ازانگیزه دانش آموزان درساعت ورزش کم نموده است .
- مدرسه راهنمایی شهید عبدی عبداله آباد باچهارکلاس درپایه های اول ودوم وسوم وحشمتیه دبیرستان خوشبختانه ازلحاظ میادین ورزشی ÷کامل برخوردار بود بطوریکه فوتبال گل بزرگ بادروازه های آهنی وزمین والیبال , بدمینتون وفوتسال آسفالت شده باتعداددانش آموز فراوانی درساعت تربیت بدنی داشتند بطوریکه درسالهای قبل مقام اول فوتبال راکسب نموده بودند وحتی درمسابقات فرهنگی همکاران درسطح منطقه نیز توانسته بودند مقام اول راکسب نمایند .
- مدرسه راهنمایی شهید موسوی اسحاق آباد با8کلاس درپایه های اول ودوم وسوم باتعداد120دانش آموز ازلحاظ میدان ورزشی متوسطی برخوردار بودند بطوریکه میدان فوتسال والیبال آسفالت میز تنیس روی میز خوبی داشت ولی به علت ضعف مالی دانش اموزان درساعت درس تربیت بدنی وبادهای شدید وخاک فراوان بیشتر اوقات دچارمشکل بودند
- مدرسه راهنماییشهدای باغشن با8کلاس درپایه های اول دوم سوم باتعداد110دانش آموز واقع در ورودی روستای باغشن ازلحاظ میادین ورزشی عالی برخوردار بوده ولی به علت تداخل میادین درحیاط مدرسه استفاده تمامی رشته ها را درساعت ورزش غیرممکن نموده بود بطوریکه میدان والیبال وفوتسال دریک مکان آسفالت خط کشی شده ولی بیشتر استفاده ازفوتسال را مهیا نموده بود
یک میزتنیس روی میز درفضای بسیارعالی که امکان استفاده از چندین رادارا می باشد وهمه این امکانات باعث شده بود که دانش اموزان آموزشگاه بتوانند مقام اول مسابقات ورزشی را درسطح منطقه بدست آورند
درمجموع ازبازدیدهایی که ازتمامی مدارس فوق بعمل آمد نتایج زیربدست آمده که اولاًمدیران مدارس غیرورزشی همیشه یک ضعف برای معلمین ورزش بوده وازطرفی کمی سرانه ورزشی هم امکان استفاده بیشتر دانش آموزان رادر مسابقات غیرممکن ساخته است ویکی ازنتایج بسیارعالی این بود که تمامی دانش آموزانی که ازلحاظ ورزشی مقامهای منطقه راکسب نموده بودند از لحاظ درسی وپیشرفت تحصیلی نیز رتبه های اول ودوم وسوم مدرسه رادارا بودند بطوریکه درپایه های سوم جزو قبولی خرداد وبعضی هم درمدارس نمونه دولتی قبول شده بودند
ضمناً گروه تربیت بدنی راهنمایی منطقه زبرخان جزوه ای به نام درس تربیت بدنی درمقطع راهنمایی در30صفحه تایپ شده بعنوان گزارش سالیانه تهیه نموده بودند که دراسفندماه 1383به سازمان ارسال شده است .