مدیریت منابع انسانی

مقدمه

    ﭙیدایش این علم در حقیقت به توسعۀ علم مدیریت باز میگردد.مدیریت به معنای حرفه ای از لحاظ زمانی نهایتا ًبه یک قرن ونیم قبل بازمیگردد٬امّا معنای عام مدیریت به ابتدای تشکیل جوامع مربوط میشود.

مراحل توسعۀ مدیریت :

  ١- مکتب کلاسیک ها (١۹۲٠-١۸۸٠) : تٲکید بر ساختار ومنابع زیرزمینی وفنّی .                      

۲- مکتب نئوکلاسیک ها(١۹۴٠-١۹۲٠) : تٲکید بر عامل انسانی در کنار عامل فنّی.

 ۳- مکتب سیستمی (١۹۶٠-١۹۴٠) : نگاه کل گرایانه.

  ۴- مکتب اقتضائی (١۹۶٠تا کنون) : هیچ روشی فی نفسه قابل رد یا تردید

تعاریف واهداف مدیریت منابع انسانی

◄ مدیریت منابع انسانی : عبارت است ازجذب واستخدام ٬ آموزش وبهسازی ٬ به کارگیری وانتصاب ونگهداشت منابع انسانی درجهت تحقق اهداف سازمان .

این چهارفرآیند ٬ فرآیندهای اساسی مدیریت منابع انسانی می باشند .

وظایف مدیریت منابع انسانی

   این وظایف در قالب چرخه ای بنام چرخۀ مدیریت منابع انسانی معّرفی می گردند.( هرمدلی که در قالب چرخه داده شود٬ به این معناست که عناصر مدل نسبت به هم رجحان ندارند واگر هریک از اجزا نباشد چرخه ازهم گسسته میشود ومدیریت منابع انسانی نیز صورت نمی گیرد ٬ امّا در سلسله مراتب عناصر نسبت به هم رجحان والویّت دارند .)

تمام فعالیّتهای مدیریت منابع انسانی برای رسیدن به اهداف زیر است :

بهره وری بیشتر     Productivity   

رضایت شغلی بیشترJob satisfaction                                                                                                                    

بهبود کیفیت زندگی کاری Qualitiy of worklife 

افزایش انگیزه Motivation  

سیر توسعۀ مدیریت منابع انسانی

سیر توسعۀ مدیریت منابع انسانی به طور خلاصه به ۶دوره تقسیم میگردد:

 ١- دورۀ رفاه (١۹١۵-١۹١٠) : به جنگ جهانی اوّل باز میگردد.    

۲- دورۀ سرﭙرستی کارکنان (میان دو جنگ) :دورهبین دو جنگ جهانی است.

۳- دورۀ مدیریت ﭙرسنلی (١۹۶٠-١۹۴٠) .                                               

۴- دورۀ مدیریت ﭙیشرفته (١۹۸٠-١۹۶٠) .                                                                

 ۵- دورۀ کارآفرینی (١۹۹٠-١۹۸٠) .

۶- دورۀ فرا کارافرینی (١۹۹٠ تاکنون) .      

عوامل ﻤﺆثر بر مدیریت منابع انسانی

   به طور کلّی دو دسته عوامل وجودارند که عبارتند از:

١- عوامل درونی : که در اختیار سازمان میباشد ماتند مٲموریت و رسالات سازمان ٬ سیاست ها و خط مشی های ٬ جوّ و فرهنگ سازمان و…

 2- عوامل بیرونی : که همان عوامل محیطی هستند و خارج از سازمان میباشند مانند رقبا ٬ مشتریان ٬ قوانین ومقررات ٬ تکنولوژی ٬ شرایط اقتصادی ٬ سهامداران٬ اتحادیّه های کارگری و…

سیستم مدیریت منابع انسانی

 ◄ سیستم مجموعه ای از اجزاست که برای رسیدن به هدف مشترک با هم تعامل وهمکاری دارند .همۀ فرآیندهای مدیریت منابع انسانی باید در قالب سیستمی باشند .از مهمترین پی آمدهای تفکّر سیستمی آن بود که روابط تعاملی را جایگزین روابط علّی ومعلولی کرد .در مکتب کلاسیک ها روابط علّی ومعلولی برقرار بود٬ یعنی گفته میشد که هر گاه متغییرمستقل تغییر کند٬ متغییر وابسته نیز تغییر میکند . در تعاملی گفته میشود نه تنها متغییروابسته تحت تٲثیر متغییر مستقل تغییر میکند٬ بلکه خود نیز متغییر مستقل را تحت تٲثیر قرار میدهد .

به طوری که مشاهده خواهد شد ٬ سیستم مدیریت منابع انسانی ٬ دارای یک سری ورودی ها٬ پردازشگرها ٬ خروجی ها و بازخوردها میباشد .

تجزیه وتحلیل شغل

درادبیات مدیریت منابع انسانی٬ تجزیه وتحلیل شغل یاJob analysis  پایه واساس مدیریت منابع انسانی خوانده شده است. یعنی هرفعالیّتی که درسازمان انجام میدهیم٬ پایه واساس اش به تجزیه وتحلیل شغل باز میگردد.

به عنوان مثال برای جذب٬آموزش٬ارتقاﺀ٬ تنزیل کم کردن حوادث وسوانح و….باید شغل را تجزیه وتحلیل کنیم یا به عبارت ساده ترشغل را به خوبی بشناسیم .

◄  به فرآیند تلاش وکاوش سیستماتیک به منظور شناسائی وظایف ٬ مسئولیت ها ٬ تکالیف ٬ ارتباطات ٬ اختیارات و شرایط فیزیکی وجسمی یک شغل ٬ تجزیه وتحلیل شغل گفته میشود .

مراحل تجزیه وتحلیل شغل

مراحل تجزیه وتحلیل شغل به ترتیب عبارتند از :

١- شناخت کلیّت سازمان (مانندرسالات ٬ مٲ موریت ها٬ اهداف٬ استراتژی هاو….)

۲- شناسائی مشاغل وانتخاب مشاغل نمونه ( برای هر شغل٬ شغلی را به عنوان نمونه انتخاب وآن را بررسی میکنیم )

۳- جمع آوری اطلاعات

۴- طبقه بندی وتجزیه وتحلیل اطلاعات

۵- تدوین شرح شغل

۶- تدوین شرایط احراز شغل

۷- طبقه بندی مشاغل .

شیوه های جمع آوری اطلاعات

١- مشاهده

۲- مصاحبه

۳- پرسش نامه

۴- اسنادومدارک

۵- ترکیبی

مدلهای جمع آوری اطلاعات

١- مدل انجمن تجزیه وتحلیل شغل آمریکا ; این مدل که یک مدل جدید است ٬ دارای سه نوع محتوا می باشدبه شرح زیر: (سه طبقه بندی کتّی اطلاعات )   

۲- مدل عمومی(سنّتی) ; در این مدل ٬ اطلّاعات از نظر محتوا به شرح زیر خواهند بود: (پنج طبقۀ کلّی اطلّاعات)

طراحی شغل Job design

هر شغل دارای اجزاﺀ٬ عناصر٬ عوامل ومولفه هائی است (مانند یک آپارتمان) .

◄ به نحوۀ چیدمان عناصر٬ اجزاﺀ ٬ عوامل ومولفه های یک شغل به گونه ای که:

 ١- این اجزا با یکدیگر ارتباط منطقی داشته باشند.   

۲- شاغل شغل احساس مثبتی داشته باشد.

۳- کلّ شغل هویتی معنادار داشته باشد.

شیوه های طراحی شغل

طراحی شغل در دو وضعیت متصوّراست :

١- سازمانی تٲسیس شده وفعّال است٬ از ما به عنوان متخصّص تحلیل شغل درخواست بازنگری در مشاغل می شود .

۲- سازمانی می خواهد تأسیس شود ٬ ولی در حال حاضروجود خارجی ندارد .  

الگوهای طراحی شغل

١- روش مهندسی شغل

۲- روش دوعاملی هرزبرگ

۳- ﺘﺌوری بلوغ وعدم بلوغ گریس آرگریس

۴- روش توسعه یا غنی سازی شغل

۵- روش طراحی مشاغل به صورت چرخش شغلی

۶- روش طراحی شغل به شیوۀ مشا غل گروهی

۷- روش سیستمی

۸- روش مبتنی برروش ادراکی- حرکت

۹- روش ویژگی های شغل

الگوهای جدید طراحی شغل

١- سازمان های شبدری

٢- سازمان های دو ناتی

۳- سازمان های فدرال

۴- سازمان های ضربانی

۵- سازمان های مجازی

۶- سازمان های حبابی

۷- سازمان های I3

۸- سازمان های سلولی

کارمندمدیرمدیریتمنابع انسانی
Comments (0)
Add Comment