مهندسی فاکتور های انسانی

ارگونومیک یک نظام علمی مربوط به طراحی ها بر اساس نیاز های انسانی است، و تخصصی که تئوری ها ، اصول و قواعد، اطاعات و روش های طراحی را به منظور عینی سازی بازدهی انسان عملکرد  کل سیستم ، به کار می برد، این رشته (زمینه) همچنین مهندسی انسانی و مهندسی انسانی و مهندسی فاکتورهای انسانی نام دارد.

تحقیقات ارگونومیک عمدتا توسط ارگونومیک ها به منظور طراحی و ارزیابی وظایف کارها، محصولات، محیط ها و سیستم ها گرفته شده به منظور سازگار کردن آن ها با نیازهایشان توانایی ها و محدودیت های افراد به کاربرده می شود. (IEA,2000) در UK قزد متخصص برای ارگونومیست ها جامعه ارگایونومیک است.

دیدگاه (نقطه نقطه) ایونومیک یک علم مربوط به مناسب بین افراد و کارشناس است. به حساب آوردن و در نظر گرفتن قابلیت های کارگران و محدودیت ها در  جستجو برای حصول اطمینان از وظایف تجهیزات، اطلاعات و سازگاری، محیط هر یک از کارگران.

برای ارزیابی تناسب بین یک نفر و  کارشان یک مهندس  فاکتورهای انسانی نکات زیر را در نظر می گیرد.

کار انجام شده و تقاضا از کارگر ، تجهیزات  مورد استفاده (اندازه اش، چگونگی اختصاص آن برای وظیفه مورد نظر)، اطلاعات مورد استفاده (چگونگی ارائه شدن آن، دسترسی و تغییر متن) ارگونومیک ها روی خیلی از نظام های موجود در مطالعه اش از انسان ها و محیط شان فراهم کرده که شامل انسان شناسی، بیومکانیک، مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع، طراحی صنعتی اصول مکانیزم حرکات بدن، فیزیولوژی و روانشناسی است.

نوعا یک ارگونومیست (مهندس فاکتورهای انسانی) در روانشناسی BS یا BA ، مهندسی مکانیک یا صنایع یا علوم سلامت و معمولا یک MA یا MS یا phd  خیلی از دانشگاه ها درجه استادی علم در ارگونومی پیشنهاد  دارد ارائه می دهند، در حالیکه برخی استاد ارگونومیک یا استاد درجه های فاکتورهای انسانی را ارائه می دهند. اخیرا، کاردرمانی (شغلی) به سمت رشته های ارگونومی در حال حرکت است و این رشته به عنوان یکی از رشته هایی 10 پدیدآمده که به عنوان یکی از 10 محیط علمی نمایان برای مشاهده در هزاره جدید به وجود آمده اند.

5 خبر ارگونومیک: در ارگونومی 5 بعد وجود دارد، امنیت، راحتی، راحتی، کار، بهره وری یا راندمان و زیبایی (مختصات علمی) بر اساس این خبرهای ارگونومیک، نمونه هایی داده شده از اینکه چگونه محصولات (فرآورده ها) یا سیستم ها می توانند از دوباره طراحی بر اساس اصول و قواعد ارگونومیک سودمند باشند.

ایمنی بطرهای داروهای داروهای پزشکی : چاپ روی آن ها (بطری ها) می تواند بزرگتر باشند شکلی که فرد بیماری که دید (بینایی)  معیوب دارد( به سبب sinuoes و غیره) می تواند به راحتی و بر چسب ها و مقدار تجویز شده را ببینید. ارگونومیک ها می تواند نوع چاپ را طراحی می کند، رنگ و سایز را برای تهیه کردن دید (بینایی) طراحی کند.

نشان دادن ساعت هشدار- آسایش: برخی علائم و نشان دادن ها ، به صورت رنگ روشن و درشت هشد، فراهم کردن روشنایی را چشم زمانی که تاریکی و تیرگی همه جانبه را فراگرفته و احاطه کرده است. اصول و قواعد ارگونومی می تواند این مسئله را براساس قواعد متضاد متابین دوباره طراحی می کند.

سهولت استفاده علائم خیابان: درک سیکا غریب و ناآشنا ، خیلی وقت ها تشخیص علائم خیابان ها سخت است این می تواند با اصول و قواعد رد یابی بصری در ارگونومی راهنما میگردد.

بهره وری را زمان (عملکرد)- HD TV .صدای مربوط به HD TV کمتر از تنظیم TV است بنابراین وقتی شما از HD برای تنظیم سویچ می کنند صدا به شدت افزایش می یابد ارگونومی ها این تفاوت در سطح رسمی یل را سازمان می کند. و اختلالی در صدای بلند و گوش ایجاد می کند این می تواند به واسطه برابر کردن سطوح دسی بل حل شود.

ساختار های پست صوتی: گوش دادن گزینه های بیشتر برای کاربر حل کند.

محسنات – علائمی در میحط کار: علائم  دار کردن، باید گونه درسر تا سر محیطی کار به صورت سازگار ایجاد شود که نه تنها زیبایی ها و مطلوب باشند بلکه همچنین به شکلی باشد که اطلاعات به سادگی برای همه علائم قابل دستیابی باشند.

دامنه ها: IEA ارگونومی را به طور گسترده به سر دامنه تقسیم می کند:

ارگونومی فیزیکی (جسمانی): مربوط به تفریح انسان، انسان شناسی، مشخصه های فیزیولوژیکی و بیومکانیکی به فعالیت فیزیکی وابسته است، می باشد. ( موضوع های متناسب شامل چگونگی کار کردن، مدیریت مواد ، حرکات تکراری ، کارهای مربوط به اختلال های عضلانی، جا نمایی محل کار، امنیت و سلامت).

ارگونومی ادراکی: مربوط به فرآید های ذهنی، به عنوان مثال احساس، حافظه، استدلال کردن، پاسخگویی به محرک مانند آن هایی که تاثیرات متقابلی در بین انسان ها وسایر عناصر سیستم دارند. (مطالب تناسب شامل بارکاری ذهنی، تصمیم گیری، عملکرد مهارت یافته، تاثیرات متقابل کامپیوتر انسان، قابلیت و استعداد انسان، منشا کاری و آموزش مانند آن هایی که ممکن است به طراحی سیستم انسان مربوط گردد.)

ارگونومی سازمانی مربوط به بهینه سازی سیستم های فنی اجتماعی، شامل ساختارهای سازمانی شامل سیاست ها و فرآیدهاست( موضوع های متناسب شامل ارتباطات، مدیریت منابع خدماتی، طراحی کار، طراحی زمان های کاری، طراحی شرکت ها، ارگونومی روابکا، کار قانونی، نمونه کاری حدید، سازمان های مجازی با تلفن و مدیریت کیفیت.)

تاریخچه : بنیاد های علم ارگونومی نشان می دهند که در محتوای فرهنگ یونان باستان مطرح شده اند.

اندازه مناسبی از شواهدی نشان می دهند که تمدن مربوط به یونان در قرن پنجم BCE اصول و قواعد ارگونومی در طراحی ابزارهایشان کارهایشان و محل های کاری شان مورد استفاده قرار دارند.

یک نمونه برجسته این مطلب می تواند در توصیف؟؟؟؟؟؟ در چگونگی اینکه محل کار طرح چگونه باید طراحی گردد، دریافت می شود.(ماهار، پوای کیکسی و پاپا کاستاپولوس، 1999).

اصطلاح ارگونومی از کلمه یونانی ergon (یعنی کار) و nomos(یعنی قوانین طبیعی) گرفته شده  و اولین بار وقتی وجیسچ جستر زبوسیک وقتی این کلمه را درمقاله ارگونومی 1857 به کار برد ، این لغت وارد واژه نامه شد. در اواخر قرن 19 فرد ریک ریفیلوتیلور پیشگام روش مدیریت علمی گردیده  که روشی برای پیدا کردن روش بهینه برای انجام وظایف داده شده پیشنهاد کرد تیلور دریافت که او می تواند، برای مثال سه برابر کردن زغال سنگ که کارگران بیل زده اند به واسطه ی کاهش اندازه و سایز  زغال سنگ هایی که بیل می زنند تا اینکه سرعت بیل زدن به سریع ترین مقدار خود برسد.

فرانکی در لیلیان گیلبرت روش های تیلور را در ابتدای دهه 1900 با بهبود و توسعه “مطالعه زمان و حرکت ” گسترش دادند. آن ها بهبود کارایی به واسطه حذف گام های غیر ضروری و اقدامات غیر ضروری مورد هدف قرار دادند. با به کار بردن این رهیافت ، گیلبرت ها تعداد حرکات در آجر چینی را از 18 به 5/4 کاهش دادند، و امکان افزایش بهره وری از 120 به 350 آجر در هر ساعت را به آجرچین ها دادند. جنگ جهانی دوم توسعه ماشین ها و اسلحه های جدید و پیچیده نام گرفت، و این تقاضا های جدیدی در شناخت کاربران ایجاد کرد. تصمیم گیری، توجه، آگاهی از وضعیت و هماهنگی دست – چشم اپراتور ماشین ها در موفقیت یا شکست وظایف کلیدی شده است. مشاهده شد که هواپیماهای کاملا عملکردی که توسط خلبانهای خوب آموزش دیده به پرواز در می آیند هنوز سقوط می کنند. در سال 1943 ، آلفونه چاپانیز، ستوان ارتش آمریکانشان داد که همچنین اشتباه نامیده می شود می تواند به صورت بسیار زیادی کاهش یابد وقتی کنترل های منطقی تر و قابل تشخیص تری جایگزین طراحی هایی قابل اشتباه شدن در اتاقک خلبان در هواپیما شوند. در این دهده ارگونومیک به منظور شد و اختلاف و دگرگونی ، به خاطر جنگ ادامه یافته است. فضای این سالها نتایج فاکتورهای انسانی جدیدی خلق کرد مانند سبک بودن و حداکثر کردن نیرو (قدرت) .

تا چه محیط در این فضا می تواند قابل تحول باشد و چه تاثیراتی روی بدن و هن خواهد داشت؟ نمایان شدن اطلاعات منجر به رشته های ارگونومی جدیدی از تعامل انسان – کامپوتر شده است. (HCI) . بعلاوه رشد تقاضا برای و رقابت بین اجناس مصرفی ؟؟؟ که کمپانی های بیشتری شامل فاکتورهای انسانی در طراحی محصول هستند. در خانه ، کار ؟؟؟؟ مسائل و سئوالات باید به طور ثابت و پایداری حل کردند. مردم در اینها می گنجند. اشکال مختلف ، اندازه های مختلف، قضاوت، با توانایی ها و محدودیت های مختلف درتوانایی و قدرت، سرع و مهارتها. همه این عوامل نیاز است که درتابع طراحی درنظر گرفته شوند. برای حل کردن مسائل طراحی، فیزیولوژی روانشانسی باید با یک رهیافت مهندس مشمول شوند.

ارگونومیفاکتور انسانی
Comments (0)
Add Comment