میوه های بهشتی و خواص آن

خواص معجزه آساي سيب         
سيب، يکي از سلامت بخش‌ترين خوراکي‌هاي اطراف ما محسوب مي‌شود. از زمان‌هاي گذشته مردم جهان علاقه‌ي فراواني به ميوه‌ها داشتند. طبق نظر مورخان، منشاء اصلي سيب مناطق سردسير شمال اروپا بوده و از آنجا اين ميوه‌ي با ارزش و مفيد به نقاط ديگر جهان منتقل شده است.

سيب يکي از ميوه‌هايي است که قبل از ديگر ميوه‌ها شناخته شد. تمدن انسان از دير باز با سيب پيوند خورده است. سيب نشانه‌ي عشق و باروري، دوستي، زيبايي، خوش‌بختي، تندرستي، دانايي، خوشي، نيرومندي و … مي‌باشد. سيب داراي انواع بسيار متفاوتي است.     
افرادي که به طور منظم سيب مي‌خورند، ميزان تندرستي خود را افزايش مي‌دهند و علاوه بر آن از بروز بيماري‌هاي متعددي که به‌دليل کمبود عناصر حياتي پيش مي‌آيد جلوگيري مي‌نمايند.
همه‌ي سيب‌ها مانند هم نيستند. اندازه، رنگ، بو و مزه‌ي متفاوت در گونه‌هاي مختلف، تعيين کننده‌ي نوع مصرف آن‌ها است. مواد مغذي موجود در يک سيب به اندازه‌ي آن بستگي دارد، نه نوع آن. انواع سيب پس از مرکبات ) پرتقال ، نارنگي ، ليموشيرين، ليموترش  و گريپ فروت) و موز ، عمده‌ترين ميوه‌ي‌ پرورشي در سطح دنيا هستند.           
سيب سرشار از ويتامين‌ها، تانن، مواد معدني و فيبر (سلولز گياهي) مي‌باشد. ترکيبات شيميايي موجود در ميوه‌ي سيب بر حسب نژادهاي گوناگون آن متفاوت است.      
از جمله فوايد سيب مي‌توان به موارد زير اشاره نمود.   
سيب در حفظ طراوت و شادابي پوست موثر است.      
با استفاده از سيب مي‌توان ناراحتي‌هاي شايعي مانند خشکي پوست، ترک خوردگي پوست، رنگ پريدگي و بسياري از بيماري‌هاي پوستي  طولاني و مزمن را از بين برد يا نشانه‌هاي آن‌ها را کاهش داد.
لازم به ذکر است که اين قابليت سيب به دليل وجود ريبوفلاوين (ويتامينB2)، ويتامين C  و A  ، مواد معدني مانند آهن، منيزيم، کلسيم  و پتاسيم مي‌باشد.         
فشارخون را منظم مي‌کند.       
خوردن سيب و حتي بو کردن سيب، باعث کاهش فشار خون  مي‌شود. بررسي انجام شده توسط دانشگاه ييل (YALE)  نشان داد که تنها يک بار بو کشيدن سيب، فشارخون بيماران را پايين مي‌آورد.
براي دندان‌ها و لثه‌ها مفيد است
اسيدهاي موجود در سيب، هنگام جويدن باکتري‌هاي دهان  را از بين برده و دندان‌ها و لثه‌ها را تميز مي‌کنند. جويدن يک سيب مانند اين است که از يک مسواک طبيعي استفاده کنيم. مطالعات نشان مي‌دهند که سيب قادر است ذرات غذايي باقي مانده در پشت دندان‌ها و لثه‌ها را پاک کرده و فساد دندان و بيماري‌هاي لثه را از شما دور سازد. حتي کساني که در گذشته از بيماري‌هاي لثه رنج برده‌اند، خواهند توانست از فوايد ناشي از غني بودن سيب از ويتامينC  بهره‌مند شوند.    
مواد مغذي موجود در سيب باعث تقويت ساختار دندان‌ها مي‌گردد. ميناي دندان را محکم‌تر مي‌سازد و از جرم گرفتن دندان‌ها پيشگيري مي‌کند.        
اسيدهاي موجود در سيب، اثر ضدالتهاب و باکتري‌کش بر دندان‌ها و لثه دارند. پژوهش‌هاي علمي نشان داده است که يک ربع ساعت پس از خوردن آهسته‌ي يک عدد سيب‌ترش حدود 90 درصد و بعد از يک ساعت تقريباً تمامي ذرات ميکروبي موجود در دهان از بين مي‌روند.
جويدن سيب، عضلات فک را قوي‌تر مي‌سازد. آب سيب تازه بدون هر مکملي به دليل اثرات ضد التهاب مواد موجود در آن، دهان شويه‌اي ساده و طبيعي محسوب مي‌شود.      
از بروز بيماري نقرس و درد مفاصل پيشگيري مي‌کند.  
يکي از بيماري‌هايي که به‌طور مشخص به علت پرخوري و مصرف مداوم منابع حيواني (گوشت قرمز و چربي) و الکل بروز مي‌کند، درد مفاصل و نقرس است. البته آمادگي ابتلا به اين بيماري ارثي است. در موارد شديد، بيمار با دارو و کمپرس سرد درمان مي‌شود. براي جلوگيري از گسترش و طولاني شدن بيماري، پيروي از برنامه‌ي غذايي فاقد گوشت و چربي، لازم است. همچنين سيب ميوه‌اي بسيار باارزش است؛ چرا که هم‌چربي چنداني ندارد و هم موجب کاهش اوره مي‌گردد.           
سيب خام يا پخته مانع تشکيل اسيد اوريک در بدن مي‌شود و پس از مصرف آن مقدار کلي اسيدهاي ادرار، به ويژه اسيد فرميک افزايش مي‌يابد. از اين رو مصرف آن براي مبتلايان به درد مفاصل  و نقرس توصيه مي‌گردد.    
مقوي مغز است        
سيب مقوي مغز است. به همين جهت براي کساني که کارهاي فکري انجام مي‌دهند مفيد مي‌باشد. به طور کلي سيب به علت داشتن فسفر،  اعصاب و مغز را تقويت مي‌کند.    
اثر آرام بخشي دارد          
دم کرده ي پوست سيب که با اندکي عسل  شيرين شده باشد، نوشيدني آرام بخشي است. خوردن سيب خام نيز تأثير آرام بخشي بر دستگاه اعصاب دارد. علاوه بر ويتامين‌هاي گروه B، منيزيم  و فسفر و برخي عناصر ديگر موجود در سيب، اثر آرام بخشي بر اعصاب دارد. هم‌چنين شيريني سيب و جويدن آن باعث انبساط عضلات منقبض صورت مي‌شود.          
خرما از نظر پزشكي بسيار با ارزش است , ونیز دين مبین اسلام این را از جملۀ مهمترين میوه جات قرار داده است. فضيلت خرما در احاديث بسيار ذکر شده است. رسو ل الله صلی الله عليه وسلم خودشان به خرما اهميت زيادی داده اند تا آنجايی که در حياتشان می‌خوانيم افطار خويش را با خرما آغاز می کرده اند و در سحر نيز با خرما روزه می گرفتند. و مردمان را به خوردن خرما تشويق می کردند و همانطور که می بينم متخصصين تغذيه امروز فوايد زيادی را از خرما کشف کرده اند. خرما موادی دارد که باعث انبساط رحم مي‌شود و زايش را آسانتر و راحت تر مي‌کند. چنانچه در اين آيه مبارک واضح است : (وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَباً جَنِيّاً)(مريم:25) “تنهۀ خرمارا بجنبان وبتکان, تا خرما نورس دست چينی بر تو فرو بارد”.
طرز استفاده:            
خرما ميوه ای است دارای پتاسيم ، روی ، منگنز، و ويتامينA – B –  را داراست. تحقيقات درباره ي خرما نشان داده که اين ميوه، می تواند پيش گيری بسياری از سرطان ها مانند سرطان کولون، معده و غيره را در پي داشته باشد .يکی از خواص خرما ملين بودن آن است؛ البته اگر  چند عدد خرما را در 2 ليوان آب جوش خيس کرده و صبح و شب آن را به صورت گرم بنوشيد و يا مقداری خرما ميل کنيد و بلافاصله يک تا دو ليوان آب گرم روی آن بنوشيد. خرما را به عنوان ميوه نيز مي توانيد مصرف کنيد. هم چنين حتما براي خواب راحت تر و آرامش بيشتر شام خود را در حدود ساعت 7 بعد ازظهر خورده و قبل از خواب يک عدد خرما و يک ليوان شير گرم ميل کنيد.
ترکيبات شيمايی:    
خرما ميوه ای است بهشتی و بسيار مقوی که مواد معدنی بسياری در خود دارد.
 دارای مواد توليد کنندۀ انرژی, از قبيل شکر f  و گلوکوز  می باشد.   
ادارای آهن وفسفر است.        
دارای کلسيم که مقوی کنندۀ استخوانها می باشد، است.         
 محتوای شكوفه خرما:     
قندی نيشکر     
پروتئين
فسفر, کلسيوم, آهن .   
ويتامين B  و D.          
خرماموادی دارد که باعث انبساط رحم ميشود و زايش را آسانتر مي‌کند.         
فوايد خرما   
 آرامش و شادمانی در خرما    
از مواد کربوهيدرات برخوردار است.  
بدن با استفاده از آن انرژی و گرمای بالايی را توليد می‌کند.     
ميزان بالائی از پروتئينها، ويتامينها و املاح معدنی گوناگونی مانند کلسيم و سديم دارد که بدن به آنها احتياج دارد.       
 چنانکه ميدانيد وضعيت روحی زن هنگام زايش تأثير زيادی روی راحتی يا سختی زايمان دارد. خرما از جمله مواد غدايي است که خيلی سريع هضم و حل و جذب مي‌شود.      
خرما از دهان تا تبديل شدن به انرژی فقط بيست دقيقه طول مي‌کشد.    
خرما احشاء درون روده ها را نرم و تميز مي‌کند.          
نوشیدن پس از خوردن: خرما و هر شيرينی ديگری برای اينکه بتواند خوب و سريع حل و جذب بشود، انسان بايد پشت سر آن آب بخورد.
خاصيت ديگر خرما، خنثی کردن اسيد اضافي معده است از آنجا که که زيادي اسيد معده باعث ترش کردن و دل درد مي شود.   
 چند حديث در باره خرما :         
  علاوه بر ارزشهای غذايي و طبی از نظر تاريخی و فرهنگی درخت خرما را می توان ” لطفی الهی” نسبت به ” آدمی” دانست و شايد به همين علت است كه در قرآن مجيد به طور مكرر با احترام از آن ياد شده است.         
حضرت  انس بن مالك از رسول خدا صلی الله عليه وسلم روايت كرده كه فرمود:” از خوردن غذای عشاء خودداری نكنيد، حتي اگر شامل چند دانه خرما باشد. غفلت از خوردن غذای عشاء عمر را كوتاه مي كند.”( سنن، ابن ماجه)       
حضرت أمّ منذر روايت كرده كه زماني رسول خدا صلی الله عليه وسلم به حضرت علی کرم الله وجه سفارش كرد كه زياد خرما مخور زيرا به تازگی از بيماری شفا يافته ای و ضعيف هستی.

( مسند احمد حنبل)     
انگور گیاهی تماما دارویی           
درخت انگور كه درخت مو نيز ناميده ميشود درختچه اي است بالا رونده كه از ديوار و درختان مجاور بالا مي رود . ساقه آن گره در و داراي بگهاي متناوب است . برگهاي انگور داراي پنج لوب دندانه دار و برنگ سبز تيره مي باشد . گلهاي آن كوچك ، مجتمع و بصورت خوشه ظاهر مي شود . ميوه درخت انگور ، گوشتدار و شيرين و برگهاي مختلف است .   
تركيبات شيميايي :
كليه قسمت هاي درخت انگور قابل استفاده دارويي است . بنابراين هر قسمت را جداگانه بررسي مي كنيم .    
برگ مو: داراي ساكارز ، لوولز Levulose ، اينوزيت Inosite ، مواد نشاسته اي و تعدادي اسيدهاي آلي است .      
دم خوشه انگور : داراي تانن ، مواد رزيني ، تارتارات پتاسيم و اسيد هاي آلي است .
غوره ك ميوه سبز رنگ و نارس انگور است كه داراي طعم ترش مي باشد . غوره داراي اسيدهاي آلي مانند اسيد ماليك ، اسيد فرميك ، اسيد سوكسينيك Succinique Acid ، اسيد اگزاليك ، اسيد گلوكوليك Glucolique Acid و قند مي باشد .        
انگور رسيده : در صد گرم حبه انگور مواد زير موجود است :      
آب                                  75 گرم           
پروتئين                            1/3  گرم           
مواد قندي                       20 گرم   
كلسيم                           12 ميلي گرم        
فسفر                           0/4 ميلي گرم         
آهن                             0/4  ميلي گرم     
سديم                          3 ميلي گرم            
پتاسيم                        175 ميلي گرم          
ويتامين آ                      100 گرم    
ويتامين ب 1                 0/05 ميلي گرم       
ويتامين ب 2                  0/03 ميلي گرم      
ويتامين ب 3                 0/3 ميلي گرم          
ويتامين ث                    4 ميلي گرم
پوست انگور داراي تانن ، تارتارات پتاسيم ، اسيد هاي آزاد و مواد معدني مي باشد .    
هسته انگور : در هسته انگور مقدري روغن و تانن موجود است . روغن هسته انگور Grape seed oil برنگ زرد مايل به سبز است . اين روغن فاقد بو و داراي طعمي مطبوع مي باشد . روغن هسته داراي تري گليسيريد ، اسيد اولئيك ، اسيد پالمتيك ، اسيد لينولئيك ، اسيد استئاريك و اسيد آراشيك مي باشد .  
خواص داروئي:
خواص درماني ميوه انگور :
         

انگور بر طبق طب قديم ايران گرم و تر است .  
اخلاط بدن را متعادل مي كند .
بسيار مقوي و مغذي است .      
خون را تصفيه مي كند .           
سينه و ريه را صاف و تميز مي كند .     
برطرف كننده يبوست است .    
انگور براي درمان ورم معده و روده مفيد است .           
در درمان سل ريوي و سياه سرفه موثر است .   
براي درمان اسهال خوني از انگور استفاده  مي شود .   
براي درمان نقرس بسيار مفيد است .     
آنهايي كه معده ضعيف دارند بايد انگور را بدون پوست بخورند زيرا پوست آن دير هضم است و موجب دل درد، نفخ و عوارض ديگر مي گردد .         
انگور بهترين ميوه براي كساني است كه مي خواهند لاغر شوند و بدن خود را از اسيد اوريك ، سنگ هاي صفرايي و مسموميت هاي مزمن (مسموميت از سرب يا جيوه ) پاك كنند. اين گونه  اشخاص بايد در هر هفته به مدت 2 روز فقط آب انگور بخورند و رژيم آب انگور بگيرند بدين ترتيب كه هر دو ساعت يكبار آب انگور تازه را گرفته و بنوشند. مقدار مصرف روزانه تقريبا 2 كيلو گرم است و در اين دو روز نبايد غذاي ديگري مصرف كنند فقط مي توانند آب بنوشند .
رژيم آب انگور براي مبتلايان به سل ريوي و بواسير نيز مفيد است .      
براي تقويت و طراوت پوست و همچنين روشن كردن رنگ پوست، آب انگور تازه را با يك تكه پنبه بصورت بماليد و پس از ده دقيقه با آب نيمگرم محتوي كمي جوش شيرين بشوئيد .
زياده روي در مصرف آب انگور بطور مداوم ايجاد سنگ كليه مي كند .         
خواص طبي روغن هسته انگور :
روغن هسته انگور گرم كننده بدن است ، اين روغن ضد يبوست مي باشد. از آن براي نقاشي و تهيه صابون نيز استفاده مي شود.   
خواص طبي هسته انگور :
هسته انگور از نظر طب قديم ايران سرد و خشك است:           
داراي تانن است. بنابراين قابض است . 
اسهال را برطرف مي كند .       
ترشح ادرار و اسپرم را كم مي كند .    
گرد هسته انگور را براي درمان به مسلولين مي دهند .   
هسته انگور براي آنهايي كه مثانه و كليه ضعيف دارند مضر است .       
خواص طبي پوست انگور  :        
پوست انگور از نظر طب قديم ايران سرد و خشك است :        
پوست انگور را خشك كرده و مي سوزانند خاكستر بدست آمده را براي درمان اكثر زخم ها استفاده مي شود .          
پوست انگور دير هضم است و بهتر است كه در موقع خوردن پوست آنرا بيرون آورد .           

خواص طبي غوره :           
غوره كه به انگليسي Un-ripe grape ناميده مي شود از نظر طب قديم ايران سرد و قابض است:
در درمان ورم مخاط دهان و نرمي لثه ها موثر است .    
آب غوره براي درمان چاقي مفرط مفيد است .
بيماري اسكوربوت كه به علت كمي ويتامين C در بدن مي باشد، با آب غوره درمان مي‌شود .
آب غوره چون داراي تارتارات پتاسيم است براي درمان سياتيك و رماتيسم حاد بسيار مفيد است.
در دفع زردي موثر است .        
خوردن آب غوره بلوغ دختران را جلو مي اندازد و قاعده را باز مي‌كند .         
حرارت و صفراي بدن را دفع مي كند و روده ها را ضد عفوني مي كند .          
آب غوره تقويت كننده كبد است .      
براي برطرف كردن ورم گلو آب غوره قرقره كنيد .     
براي دفع كرم و روده و تقويت معده بايد به مدت پنج روز آش آب غوره همراه با زيره سياه مصرف كنيد البته در اين مدت بايد از خوردن غذاهاي سنگين اجتناب نماييد . 
آب غوره درمان كننده پادرد و كمر درد مي باشد. براي معالجه مي‌توان بمدت ده روز آش آب غوره مصرف نمود. البته از خوردن غذاهاي سنگين در اين مدت اجتناب كرد.
ترشي غوره نيز معالجه رماتيسم و سياتيك است.           
خواص طبي برگ مو :    
برگ مو قابض است .  
دم كرده برگهاي جوان مو اسهال خوني را برطرف مي كند .    
براي خونريزيها مفيد است .      
در رفع نقرس و زردي موثر است .       
استفراغ را برطرف مي كند .    
در رفع اختلالات گردش خون مربوطه به دوره بلوغ و يائسگي موثر است .      
هنگاميكه پوست صورت قرمز مي شود و ملتهب است خوردن دم كرده آن اثر مفيد دارد .       
گرد برگهاي جوان و خشك شده مو، اثر خوبي در رفع خونريزيهاي رحم و خون آمدن از بيني دارد .  
براي برطرف كردن سرمازدگي دست و پا جوشانده برگ مو را تهيه كرده و دست و پا را بمدت 15 دقيقه در آن قرار دهيد .          
براي تهيه دم كرده برگ مو، مقدر 15 تا 20 گرم برگ مو را در يك ليتر آب جوش ريخته و بگذاريد 10 دقيقه بماند . 
از دم كرده برگ مو  مي توان براي شستشوي چشم در مورد ورم ملتحمه استفاده كرد .
دم كرده برگ مو براي رفع واريس مفيد است .

انار نه تنها سرشار از ویتامین است اما دشمن قوی در برابر بیماری هایی همچون سرطان ، بیماری قلبی ، سکته مغزی و فشار خون بالاست.  
انار با نام علمي(punica granatum) يك درختچه به طول 5 تا 8 متر، با برگهاي براق، كشيده و باريك، گل هاي قرمز با قطر 3 سانتي متر و ميوه هايي شش گوش و كروي به قطر 7 تا 12سانتي متر با پوست قرمز و يا زرد، چرمي و دانه هاي فراوان ميباشد. انار، بومي ايران و هند ميباشد و از 4000 سال قبل از ميلاد نيز مورد استفاده قرار مي‌گرفته است. مصرف انار از ايران به هند، و از آنجا به آفريقاي شمالي و چين و سپس به اروپا و امريكا گسترش يافت است. واژه انگليسي انار(pomergranate) از زبان يوناني به معني “سيب پرهسته” برگرفته شده است.
-مرغوب ترين انار جهان در كاشان، ساوه و يزد ايران كشت ميگردد.   
2-مصريان باستان همراه با انار دفن ميشدند. بابلي ها اعتقاد داشتند خوردن دانه هاي انار قبل از پيكار آنها را شكست ناپذير ميسازد.            
3-در قرآن 3 مرتبه نام انار ذكر شده است. در اسطوره هاي يونان نيز از انار ياد گرديده است.  
4-بزرگترين توليد كنندگان انار به ترتيب ايران، قزاقستان، اسپانيا و امريكا ميباشند.         
5-طعم انار بسته به نوع و درجه رسيده بودن آن از شيرين وملس تا ترش متغير است.    
6-انار بصورت ميوه تازه، آب انار، كنسانتره انار و رب انار عرضه ميگردد.        
7-دانه هاي انار 52 درصد وزن كل ميوه انار را تشكيل ميدهند.            
8-يك انار متوسط به مقدار 3/4 فنجان دانه انار و 1/2 فنجان آب انار توليد ميكند.       
9-آب انار باعث لكه دار شدن لباس ميگردد. لك هاي ايجاد شده تنها با سفيد كننده قابل رفع ميباشند.
10-آب انار به عنوان يك رنگ طبيعي براي الياف غير سنتتيك بكار گرفته ميشود.       
ارزش تغذيه اي يك انار متوسط به وزن 107 گرم:      
كالري                         80  
چربي                         0.5 گرم      
آب                            85 گرم      
كلسترول                     0     
كربوهيدرات                15 گرم       
پروتئين                      1 گرم           
سديم                        4 ميلي گرم   
پتاسيم                      260 ميلي گرم            
فيبر                          1 گرم            
ويتامين C                  4 ميلي گرم    
آهن       0.5             ميلي گرم    
ويتامين هاي B        0.3 ميلي گرم            
كلسيم                      7 ميلي گرم    
انتخاب و خريد انار:        
1-هنگام خريد انارها را بلند كنيد و وزنشان را احساس كنيد. هرقدر ميوه انار سنگين تر باشد بهتر است.
2-پوست انار بايد نازك، سفت، براق و فاقد ترك خوردگي باشد.      
نگهداري انار:
فوايد انار براي سلامتي:
   

1-انار غني از آنتي اكسيدانهاي قوي پلي فنوليك (POLYPHENOL)، تانن(TANNINS)، (PUNICALAGINS) و (ANTHOCYANINS)  مي‌باشد.  
2-الاژيك اسيد ELLAGIC ACID موجود در اناراز بروز سرطان جلوگيري كرده و رشد تومورهاي سرطاني را كند ميسازد.            
3-انار براي سلامتي قلب و عروق، جلوگيري از تصلب شريانها و سكته ها، جلوگيري از پيري زودرس و آلزامير و پيشگيري از سرطانها بويژه سرطان پروستات مفيد است.   
4-آب انار خاصيت ميكروب كشي و ضذ عفوني كنندگي دارد.          
5-يك انار معمولي 40 درصد نياز روزانه بدن به ويتامين C را تامين ميكند. همچنين انار منبع خوبي از اسيد فوليك، پتاسيم و آهن ميباشد.
6-كاهش فشار سيستوليك خون و كلسترول بد نيز از ديگر خواص انار ميباشد.            
7- آنتي اكسيدان هاي موجود در انار 3 برابر ميزان آنتي اكسيدانهاي موجود در چاي سبز و شراب قرمز است.
انار تشكيل پلاك عروق را تا 30 درصد كاهش ميدهد.انار ميزان نيتريك اكسايد بدن را نيز افزايش ميدهد.      
9-انار خون ساز و تصفيه كننده خون است.     
10-انارعطش را برطرف كرده و خنك كننده است.    
11-انار براي درمان اسهال،آرتريت،زردي و بواسير مفيد است.            
12-انار اشتها آور است.          
خواص درماني انجير         
انجير از نظر طب قديم ايران ، گرم و تر است . 
– انجير تعرق بدن را زياد مي كند .       
– ادرار آور است . اگر ترشح ادرار كم باشد ،خوردن انجير باعث ازدياد آن مي شود .
– حرارت بدن را كاهش مي دهد .      
– چاق كننده است و براي آنهايي كه مي خواهند وزن اضافه كنند بسيار مفيد است . بدين منظور مي توان آن را با شير مخلوط كرد و در بين غذاها خورد.      
– انجير ( تازه يا خشک ) يبوست را برطرف مي كند و يكي از بهترين ميوه ها براي تميز كردن روده بزرگ و رفع يبوست است . در قديم براي از بين بردن يبوست از شربت انجير استفاده مي كردند .    
– براي درمان ناراحتي هاي سينه حدود 20 گرم از خرما ، عناب ، انجير خشك و مويز را با هم مخلوط كرده و آسياب مي کنند. سپس اين پودر را با يك ليتر آب مي جوشانند تا حجم آن به نصف برسد . از اين جوشانده مي توان به مقدار سه فنجان در روز مصرف نمود .    
– جوشانده انجير خشك درمان كننده التهاب مجاري دستگاه تنفسي ، كليه ، ذات الريه ، ذات الجنب ، سرخك ،مخملك و آبله مي باشد . 
– جوشانده غليظ انجير خشک براي رفع سرماخوردگي بسيار مفيد است و غرغره کردن آن گلودرد را برطرف مي کند.           
– براي برطرف كردن سياه سرفه ، برونشيت و ذات الريه از ” قهوه ي انجير” استفاده كنيد. براي درست كردن اين قهوه ، انجير خشک را ابتدا بو مي دهند و سپس آن را آسياب مي كنند تا بصورت پودر درآيد .         
– انجير دستگاه هاضمه را تقويت مي كند .      
– انجير براي درمان سوء هاضمه مفيد است .    
– سوپ انجير بسيار مقوي است و براي افزايش شير در زنان شيرده مفيد است .براي تهيه سوپ ، انجير نرسيده را با گوشت بپزيد .  
– براي برطرف كردن ورم گلو ، 50 گرم انجير زرد را در 500 گرم شير ريخته و مدت 15 دقيقه بگذاريد بماند. سپس آن را غرغره كنيد و مقدري از آن را نيز بنوشيد. مي توانيد آن را با عسل هم شيرين كنيد .      
– انجير خشک جوشيده شده در شير براي درمان آنژين ، ورم لثه و ورم مخاط دهان مفيد است .
– يكي از داروهاي بسيار موثر براي درمان آرتروز و درد مفاصل ، مخلوط شير بز و انجير سياه مي باشد . اين مخلوط سموم مختلف را از بدن خارج كرده و درد را از بين مي برد.
– انجير را مي توان همراه با ميوه هاي ديگر مصرف كرد. انجير با ميوه هاي اسيدي مانند پرتقال و گريپ فروت سازگار نيست . 
– انجير براي آنهايي كه قند خونشان پائين مي آيد و يك دفعه احساس ضعف مي كنند مناسب است، زيرا قند آن به سرعت در روده كوچك جذب مي شود.        
– خوردن انجير باعث افزايش نيروي جنسي مي شود .  
– انجير تقويت كننده كبد است .          
– براي برطرف كردن ورم بناگوش و دمل ها ، ضمادي از انجير خشك با آرد جو و گندم درست كنيد و روي ورم دمل بگذاريد .         
– دم كرده انجير با شنبليله ، براي سينه درد مفيد است . 
– براي رفع ورم طحال ، انجير را به مدت 9 روز در سركه خيس كنيد و هر روز پنج عدد از آن را با سركه بخوريد .     
– انجير ضد سرطان است .       
– انجير در معالجه بيماري هاي پوستي موثر است .       
– مربا و کمپوت انجير براي درمان يبوست موثر است، لذا مي توان 3 يا 4 انجير تازه را چهار قطعه کرد و در نيم ليتر شير جوشاند تا بپزد و آن را با 12عدد کشمش صبح ناشتا بخورند.
– هضم انجير آسان است و مصرف آن براي بچه ها و اشخاصي که از بستر بيماري برخاسته اند و دوره نقاهت را مي گذرانند، بسيار مفيد است.        
– انجير به علت دارا بودن دانه هاي ريز، باعث تقويت معده و روده مي شود، ولي براي کبدهاي ضعيف زيان آور است.           
– سرشار بودن انجير از پتاسيم، تامين کننده سلامتي کودکان ضعيف و کم خون و بي اشتهاست.
– اگر انجير و عسل را به طور مساوي با هم مخلوط نماييد و بخوريد، جهت زخم معده بسيار مفيد است.
– انجير به علت داشتن پتاسيم، درجه قليائيت بدن را بالا برده و در دفع اوره و چربي خون بسيار موثر است.       
– شربت انجير، تسکين دهنده دردهاي گلو و سرفه است.         
– انجير خشک خيسانده شده در شير بسيار خوشمزه و براي درمان يبوست شديد بسيار مفيد است. همچنين خوردن انجير خشک خيسانده در روغن زيتون در صبح ناشتا، براي رفع يبوست موثر است.
نظر پيامبر و امامان در مورد خواص انجير :       
* رسول گرامي اسلام (ص) خواص ذيل را براي انجير بر شمرده اند و مسلمانان را به خوردن آن ترغيب کرده اند :     
– انجير ميوه اي بهشتي است که بواسير را قطع مي کند.           
– انجير نقرس را معالجه مي کند.         
* حضرت علي (ع) مي فرمايند : انجير براي باد قولنج مفيد است. در روز از آن زياد بخوريد، ولي در شب کم بخوريد.            
* در حديثي از امام محمد باقر (ع) آمده است که فرمود:         
بر کبد “حزقيل” پيامبر زخمي ظاهر شد که او را آزار مي داد. خداوند به او وحي کرد که شيره انجير را بگير و بر سينه خود بمال. وي نيز اين کار را انجام داد و بهبود يافت.
* در حديثي از امام رضا (ع) چنين آمده است که :      
انجير بوي بد دهان را از بين مي برد ؛ استخوان را محکم مي سازد؛ باعث رويش مو مي شود ؛ درد را بر طرف مي کند و با وجود انجير ديگر به دارو احتياج نيست.           
مضرات
– انجير براي كبدهاي ضعيف مناسب نيست و آنهايي كه كبد ضعيف دارند، بايد انجير را با گردو بخورند.
– زياده روي در مصرف انجير باعث نفخ شكم و اسهال مي شود و براي چشم نيز مضر است .   
– انجير براي مبتلايان به بيماري قند مضر است. 
– انجير براي مبتلايان به اختلال معده و روده مضر است.           
– زياده روي در خوردن انجير، براي معده و چشم زيان آور است و خنثي کننده زيان آن، کرفس

فوايد مصرف گندم براي بدن    
نان قهوه اي، ناني است که از آرد دانه هاي سبوس دار گندم توليد شده و نان سفيد، ناني است که از آرد بدون سبوس توليد شده و پوسته ي گندم (سبوس) آن حذف شده است.
بسياري از پزشکان تا اوايل دهه ي سي قرن بيستم سبوس را يک ماده ي زايد و اضافي که موجب خراش روده ي بزرگ (کولون) مي شد، به حساب مي آوردند. اما با پژوهش هاي جديد دو دهه ي گذشته فوايد فراوان نان سبوس دار اثبات شد و سبوس به عنوان يک داروي موثر طبي براي بيماراني که هميشه از مسئله ي يبوست يا اختلالات روده ي بزرگ رنج مي برند، شناخته شد.
اين ماده ي موثر حياتي هم اکنون در داروخانه هاي ايالات متحده و سراسر اروپا در فروشگاه هاي مواد غذايي کشورهاي پيشرفته به صورت بسته بندي هاي شکيل عرضه مي گردد.

کشفيات جديد علمي در خصوص فوايد سبوس         
هم اکنون پزشکان اتفاق نظر دارند که سبوس مهم ترين راه درمان طبيعي يبوست به شمار مي رود. جلوگيري از يبوست نيز از بروز بواسير، التهاب ديورتيکول (کيسه اي مدوربه اشکال و اندازه هاي مختلف است که در جدار داخلي روده ايجاد مي شود)، سرطان کولون، شقاق، فيستول، شکاف بافت معده و عفونت هاي دستگاه گوارش (که غالباً در ميان افراد مسن مشاهده مي گردد) پيشگيري مي کند.   
 توصيه مي شود همراه با مصرف سبوس، مايعات و آب فراواني نيز مورد مصرف قرار گيرد.
بر اساس پژوهش هاي مختلف ، سبوس غني ترين منبع غذايي فيبر و الياف گياهي محسوب مي شود. اين فيبر و الياف را که بيشتر مواد سلولزي و همي سلولزي مي باشد، اکثر مردم مي شناسند و مي دانند که مصرف آن موجب افزايش حجم مدفوع مي گردد. افزايش حجم مدفوع عامل اساسي مبارزه با يبوست و بيماري کولون و پيدايش سرطان کولون مي باشد.
البته بايد گفت که فيبرهاي گياهي به دو نوع محلول و نامحلول تقسيم مي شوند. سبوس گندم جزء فيبرهاي غذايي نامحلول است که در جلوگيري از يبوست و ساير بيماري هاي روده بزرگ تاثير زيادي دارند.    
سبوس جو و برنج جزء فيبرهاي محلول مي باشند که اثر زيادي در کاهش کلسترول خون دارند.
سبوس، ملين و مسهل قوي         
يکي از پژوهشگران علوم تغذيه و فيزيولوژي دستگاه گوارش به نام جين کاربر مي گويد: در تنظيم سيستم گوارشي و رفع يبوست هيچ ماده اي با قدرت سبوس برابري نمي کند. سبوس موجب رانش مدفوع در طول لوله هاي روده ي کوچک و بزرگ شده و در عين حال تاثير فراواني بر حرکات موجي شکل روده ها دارد. 
علاوه بر آن يبوست باعث جذب سموم مدفوع و ورود آنها به خون شده و خون را کثيف و غليظ مي سازد. پيداست که خون آلوده محيط مناسبي براي تغذيه ي سلول ها و نيز گلبول هاي سفيد و قرمز نبوده و سبب تيرگي رنگ رخسار و رسوب مواد سمي در انتهاي مفاصل و درد و التهاب آنها در نواحي کمر و پا مي گردد. به ويژه اگر همراه با اوره و اسيد اوريک بالا ناشي از مصرف زياد مواد پروتئيني مانند گوشت هاي قرمز باشد، اين اثرات تشديد مي شود.           
يبوست بر سيستم عصبي و روابط و رفتار افراد نيز اثر مي گذارد و موجب بروز عصبانيت، پرخاشگري ، افسردگي ، تنش هاي رواني، خستگي هاي مفرط، کوفتگي بدني، بي حوصلگي، کسالت و سرانجام پيري زودرس در اثر راديکال هاي آزاد مي گردد.        
 فيبرهاي گياهي به دو نوع محلول و نامحلول تقسيم مي شوند. سبوس گندم جزء فيبرهاي غذايي نامحلول است که در جلوگيري از يبوست و ساير بيماري هاي روده بزرگ تاثير زيادي دارند.سبوس جو و برنج جزء فيبرهاي محلول مي باشند که اثر زيادي در کاهش کلسترول خون دارند.
توصيه مي شود هنگام مصرف سبوس ، از نوشيدن مايعات به ويژه آب ، آب ميوه ها و نيز مصرف روغن زيتون  غافل نشويد. اين مواد به اثر بخشي سبوس در حفظ سلامتي بدن کمک مي کنند.
گروهي از پژوهشگران انگليسي به سرپرستي “کومانگ” از دانشگاه کمبريج انگليس، اقدام به مقايسه ي اثر سبوس و اثرات هويج  ، کلم  و سيب  در تنظيم حرکات دودي شکل روده در ميان 19 هزار فرد سالم و طبيعي نمودند و به اين نتيجه رسيدند که اگر چه سبزيجات و ميوه اثرات ملين خوبي در روده هاي انسان دارند، اما ميزان اين اثر هرگز به پاي تاثير سبوس بر روده ها نمي رسد.
پژوهشگران دانشگاه کمبريج به اين نتيجه رسيدند که مصرف روزانه ي 50 گرم سبوس، وزن مدفوع و سهولت خروج آن از روده ها را دو برابر مي کند.     
براي دستيابي به چنين اثري بايد 5 فنجان هويج يا کلم پخته يا 11عدد سيب خورده شود تا اثر 50 گرم سبوس را در بدن داشته باشد.      
در طي پژوهشي ديگر روشن شده که مصرف روزانه 15 گرم سبوس به اضافه ي مصرف انواع غذاهايي مانند دانه هاي گياهي، شير  يا سيب زميني  منجر به درمان 60 درصد از مبتلايان به يبوست گرديده است.

فواید و خواص زیتون از نظر علم تغذیه           
زیتون دارای املاح معدنی زیادی مثل فسفر، پتاس، گوگرد، منیزیم، کلسیم، کلر، آهن، مس، و منگنز می باشد. 
روغن زیتون دارای ضد سم است و خاصیت آن در این مورد معروف می باشد.           
وقتی زیتون خورده می شود، سموم را در خود حل کرده و نیز دیواره روده ها و معده را می پوشاند تا سموم نتواند به خون برسد

فواید زیتون از نظر پیامبر اسلام(ص)   
پیامبر فرمودند: زیتون غذای خوبی است، دهان را خو شبو می کند، رنگ رخساره را صفا و روشنی می بخشد، اعصاب را قوی می سازد، و رنج  و درد را برطرف می کند، و آتش غضب را فرو می نشاند.

فوايد روغن زيتون
روغن زیتون یکی از اجزای رژیم غذایی در کشورهای مدیترانه ای است که نه تنها در پخت و پز بلکه به عنوان چاشنی در برخی غذاها بکـار می رود. در بررسی که حدود 40 سال قبل در یکی از جزایر یونان به نام کرته ، انجام شد ، مشخص گردید که افراد بومی آن علیرغم مصرف بالای چربی در رژیم غذایی سنتی خود به طور قابل توجهی کمتر (حدود 10 برابر) به بیماری های قلبی دچار می شوند. با بررسی بیشتر پی برده شد که مصرف روغن زیتون به جای کره یا مارگارین علت اصلی آن بوده است.       
با جایگزینی چربی های اشباع نشده (آنهایی که در زنجیره خود یک پیوند دوگانه دارند مثل روغن زیتون) به جـای چربی های اشباع شده (مثل چربیهای حیوانی ) مقدار کلسترول LDL (لیپوپروتئین های با دانسیته پایین که به عنوان چربی بد شناخته شده ) کاهش می یابد و برعکس مقدار HDL (لیپوپروتئین های با دانسیته بالا که به عنوان چربی های خوب شناخته شده ) افــــزایش می یابد و مجموع این روند موجب پیشگیری از تجمع چربی ها در شریان ها و جلوگیری از لختــــــــه شدن خون می گردد.   
علاوه بر فواید این چربی ها ، در روغن زیتون مواد دیگری مانند پلی فنلها وجـــــود دارند که می توانند نقش آنتی اکسیدان ها را در بدن ایفا کنند . آنتی اکسیدان ها نیز از آسیب هـــایی که می تواند از مولکول های اکسیژن رادیکال به بدن برسد، پیشگیری می کنند.  
تحقیقات دیگری که در چند مرکز علمی انجام شد ، نقش روغن زیتون در پیشگیری از سرطان سینه را نشان می دهد . در این تحقیقات که در بیش از 2300 نفر زن انجام شد ، مشخص گردید زنانی که در رژیم غذای شان از روغن زیتون استفاده می کردند، 25% خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها کمتر بود. اعتقاد بر این است که وجود غلظت بالای ویتامین E در روغن زیتون همانند پلی فنلها ، موجب کند یا متوقف شدن تشکیل رادیکـــال های آزاد می شود. از دیگر فواید روغن زیتون می توان به پیشگیری از سایر سرطانها ، جلوگیری از یبوست و اثر آن بر روی نرمی و لطافت پوست اشاره کرد.

تغذیه مناسبرژیم غذاییسلامتیمیوه های بهشتی
Comments (0)
Add Comment