چگونگی احداث باغ زیتون

رشد نسبي جمعيت تقاضا براي تهيه مواد غذايي و ساير نيازهاي جمعيت را افزايش  مي دهد . متولي تامين نيازهاي غذايي و بخشي از اقتصاد خانواده ها و يا جامعه بخش كشاورزي است .

با محدود بودن اراضي زراعي توسعه كشاورزي در اراضي منابع طبيعي و ملي را افزايش  مي دهد بنابراين فشار در بخش كشاورزي به روش منبع طبيعي سنگين مي نمايد . منطقي است كه از منابع طبيعي خدادادي و استعدادهاي بالقوه آن در جهت افزايش توليد و اشتغال زايي در جامعه استفاده گردد تا ظمن حفاظت از خاك و آب از فرسايش خاك جلوگيري نمود .

وزارت كشاورزي و منابع طبيعي و جهاد سازندگي مردم و علاقه مندان در امر طرح طوبي را استعانت و ياري مي نمايند تا در جهت توسعه پايسداري در جامعه و كشور با پشتيباني مالي و فني گامي مثبت در احداث باغات بر حسب شرايط و استعدادهاي موجود در هر منطقه برداشت شود . بنابراين اين طرح احداث باغ زيتون در منطقه مورد نظر مي تواند ظمن توليد انبوه براي نياز منظقه و صدور به خارج جهت ازر آوري در اشتغال زايي و جلوگيري از مهاجرت افراد تاثير به سزايي داشته باشد . و از طرف ديگر مديريت صحيح و اصولي بر طبيعت اعمال مي گردد .

مجري يا مجريان طرح

مجري طرح احداث باغ زيتون آقاي حاج عادل اميني فرزند حمد الله اسكن گچساران شهرك صنعتي ،با تعداد 50 نفر از اعضاء خانواده خويش مجري و مسئول طرح ماكاروني .

محل اجراي طرح

ايشان متقاضي يك قطعه زمين به مساحت 8 هكتار از اراضي ملي شده ،منابع طبيعي پلاك واقع در ضلع شمالي شهرك صنعتي گچساران در 5 كيلومتري بخش مركزي شهرستان گچساران استان كهكيلويه و بويراحمد مي باشد .

اهداف مهم طرح

هدف از اجراي طرح به شرح ذيل مي باشد .

-مديريت بهينه در بهره وري صحيح از منابع آب و خاك

-حفاظت محيط زيست

-سبزي طبيعت و توسعه پايدار از منايع طبيعي

-ايجاد اشتغال در منطقه جهت جلوگيري از مهاجرت

-توليد انبوه جهت تامين نياز منطقه و بهبود وضع باغداري

-حفظ خاك وجلوگيري از فرسايش

-افزايش توليد و سطح زير كشت

-تقويت حسن همكاري و ايجاد تعاون در افراد

-تبديل فرهنگ منابع طبيعي به معارف اجتماعي و عمومي

-حذف و يا كاهش دام و تعادل دام و مرتع پس از بهره برداري طرح.

شرايط آب و هوايي

ميانگين بارندگي سالانه 450 ميليمتر حدكثر 600 ميليمتر حداقل 350 ميليمتر مي باشد . بارندگي از آبان ماه شروع شده و تا اواخر فروردين ماه ادامه دارد دوره خشكي در ابن منطقه 6 ماه از سال مي باشد .بارندگي بيشتر و يا تماماَ به صورت باران در ماههاي آبان ،آذر، دي ، بهمن ، اسفند و فروردين مي باشد و حداقل درجه حرارت در اين منطقه در حد 4 درجه سانتيگراد و حداكثر بالاي 46 درجه مي باشد مركبات جهت رسيدن كامل ميوه بايد هوا در فصل رشد به ويژه در تابستان و پاييز نسبتاَ گرم باشد اين شرايط در جنوب به ويژه در منطقه مورد نظر فراهم مي باشد .يخبندان به مركبات به شدت آسيب مي زند در منطقه مورد نظر يخبندان وجود ندارد و در شرايط گرم و مرطوب بهترين رشد را دارند شرايط براي آنها فراهم مي باشد .

باد در اين منطقه با سرعت ملايم مي وزد.

وضعيت خاک 

مكان مورد تقاضا داراي شيب رو به جنوب و بسيار ملايم است. بافت خاك شني،شوري خاك ندارد PHخاك 7تا 5/7 عمق خاك زراعي 40 سانتيمتر مي باشد و ارتفاع آن از سطح دريا 800 متر مي باشد.

فرد مورد تقاضا براي كاشت داراي تجربه بوده و علاقمند كشت ميباشد كشت تمامي ارقام در حاشيه طرح ماكاروني بيانگر مستعد بودن منطقه براي كشت آنها مي باشد. چندين رقم مركبات در حوالي طرح نارماكارون كشت شده كه هر كدام از ميوه دهي خوبي برخوردار بوده و نسبت به شرايط مقاومت نشان داده اند.

منابع تامين آب

آب مورد نياز طرح با توجه به اين كه منطقه فاقد آب مي باشد از طريق حفر يك حلقه چاه عميق به طول 80 تا 90 متر تامين خواهد شد در همبن منطقه چند حلقه چاه جهت مصارف آب شهرك تهيه گرديده و از آبدهي خوبي برخوردار مي باشد .

شرايط اقليمي منطقه با توجه به مبزان حرارت در رطوبت و بارندگي براي اجراي طرح احداث مساعد مي باشد و شوري و زهكشي نيز ندارد .

تشريح طرح

طرح مذكور شامل احداث و نگهداري و بهره برداري از8 هكتار باغ زيتون مي باشد كه به موجب اين طرح احداث خواهد شد . عمليات حفر چاه و پمپاژ آب و انتفال آب براي آبياري اجرا خواهد شد .هزينه احداث و داشت و برداشت و توليد به شرح جداو ل پيوسته خواهد بود.

تسهيلات بانكي پس از واگذاري زمين توسط منابع طبيعي طبق قانون بانكي و تعهدات لازم پرداخت مي گردد. ميزان توليد و درآمد و ارزش آن در سالهاي مختلف در جدول توليد و هزينه ها محاسبه مي گردد.

مديريت طرح

مديريت طرح به عهده آقاي حاج عادل اميني فرزند حمد الله داراي شماره شناسنامه 788 و داراي تحصيلات ديپلم ميباشد و اطلاعات كامل در مورد طرح مذكور (احداث)دارد.

توجيه اقتصادي و اجتماعي

با توجه به شرايط موجود منطقه مستعد كشت مي باشد . عدم تامين آب شرايط را براي كاشت محصولات زراعي آبي دشوار نموده و بيشتر به گشت محصولات زراعي ديم مي پردازند . كم بارشي در سال امكان توليد و بهره وري از محصولات ديم را ميسر نمي سازد  زندگي روستايي در اين مناطق متكي به رزاعت ديم دشوار است بنابراين مردم روستا بايد جهت تامين اقتصاد خانوار به فكر تازه اي باشند احداث و نگهداري باغات مركبات مي تواند شرايط زندگي و توليد درآمد خانواده ها را رو به بهبود با احداث اين طرحها ضمن  توليد انبوه براي منطقه و بهبود وضع باغداري مي توان اشتغالزايي خوبي براي بعضي افراد ايجاد نمود و از جهتي از مهاجرت خانوارها به شهر و شهركها جلوگيري مي نمايد.

مديريت صحيح و اصولي بر منابع طبيعي گامي است در جهت تبديل فرهنگ منابع طبيعي به معارف عمومي و اثرات بسيار شديد در فرهنگ اجتماعي جامعه به وجود خواهد آورد.

حسن همكاري و تعاون در افراد و خانوارها ايجاد مي نمايد.

تعهدات مجري

مجري طرح ملزوم به رعايت دقيق و كامل ضوابط و شرايط تعيين شده از طرف دستگاههاي دولتي ذيربط خواهد شد . حق هيچگونه تغيير كاربردي در عرصه كاربردي مورد نظر به جز احداث طرح را ندارد در غير اينصورت بايد با ادارات دولتي ذيربط هماهنگي لازم با مبذول دارند.

احداث باغباغ زیتون
Comments (0)
Add Comment