یادگیری در روانشناسی

مقدمه

بحث يادگيري جزء مباحث اصلي در روان‌شناسي است و در تمام علوم و دانش‌ها هدف يادگيري است . ياد گرفتن در لغت به معني آموختن است . اما عواملي كه در يادگيري مؤثر هستند ، هم بايد مد نظر باشند . به علت اينكه يادگيري در هر شرايطي امكان ندارد .

لازمه يادگيري تهيه و تدارك بعضي امكانات است تا يادگيري بنحو مؤثري ايجاد شود همچنانكه دانشمندان و جانورشناسان و … براي آزمايشات خود از اين عوامل مؤثر در يادگيري استفاده مي‌كردند .

بيان مسئله :  

با توجه به اينكه يادگيري لازمه هر دانش است مخصوصاً در آموزش و پرورش بايد شرايط طوري باشد كه يك دانش‌آموز حداكثر يادگيري را از تعليم علوم داشته باشد .

بايد عوامل مؤثر شناخته شود تا امكان يادگيري را به نحو مطلوبي برسانيم و اين عوامل مي‌تواند از طريقه نشستن يك دانش‌آموز در كلاس ، رنگ كلاس و طريقه تدريس معلم و … باشد . و وظيفه محققين و مديران و عوامل مدارس است تا اين عوامل شناسايي و تقويت و تجهيز شوند . و ما به دنبال شناسايي اين عوامل ريز و درشت هستيم .

هدف :

هدف اين مجموعه شناخت بهتر عوامل مؤثر بر يادگيري در تدريس مي‌باشد تا با شناخت بهتر اين عوامل و تقويت آن امكان يادگيري بهتر دانش‌آموز دانش‌آموزان فراهم شود .

فرضيه :

فرضيه مورد نظر اين است :

« آيا شناسايي عوامل مؤثر بر يادگيري مي‌تواند بر يادگيري دروس مؤثر افتد ؟ »

تعريف عملياتي :

در اين تحقيق متغير مستقل و متغير وابسته به شرح ذيل است :

متغير مستقل در اين تحقيق عوامل تأثير گذار بر يادگيري دروس است و متغير وابسته يادگيري مي‌باشد .

روش اجراي تحقيق

آزمودنيها :

در اين پژوهش دانش‌آموزان مدرسه ابتدايي غير انتفاعي علوي شهرستان گچساران  كه به صورت تصادفي انتخاب شده‌اند . آزمودنيهاي اين پژوهش مي‌باشند . تعداد آزمودنيها در اين تحقيق 30 نفر بوده‌اند كه از كلاس او ل تا سوم انتخاب شده‌اند .

طرح پژوهش :

در اين تحقيق چون كليه دانش‌آموزان به نوعي از عوامل تأثيرگذار بر يادگيري قرار داشته‌اند از هر كلاس 5 تا 6 نفر انتخاب شده‌اند ( به صورت تصادفي) و به پرسشنامه مورد نظر جواب داده‌اند .

ابزار اندازه‌گيري :

در اين تحقيق به علت عدم دسترسي به پرسشنامه‌هاي معتبرتر اقدام به اصلاح طرح 12 سؤال كه بصورت بسته مي‌باشد كردم و تا جايي كه امكان داشت به عوامل تأثيرگذار در يادگيري در پرسشنامه تأكيد شد .

روش جمع‌آوري اطلاعات :

اين پژوهش در مدرسه علوي انجام شده است .

اين پژوهش توسط زهرا انصاري  دانشجوي رشته روان شناسي عمومي انجام شده است .

مدت انجام پژوهش 4 روز بوده است .

كليه افراد مورد پژوهش در اين تحقيق مشاركت داشته‌اند .

يافته‌هاي پژوهش :

سؤالات به سه قسمت تقسيم شده‌اند .

قسمت الف :

رديف عنوان سؤال تعداد نفرات تعداد پاسخهاي مثبت تعداد پاسخهاي منفي
1 آيا درس را صبح بهتر ياد مي‌گيريد ؟ 22 18 4
2 آيا درس را عصر بهتر ياد مي‌گيرد ؟ 23 7 16
3 آيا كلاسي كه در آن هستيد براي يادگيري درس خوب است ؟ 24 24 0
4 آيا مي‌خواهيد كلاستان عوض شود ؟ 22 9 13
5 آيا ميز و نيمكت‌هاي كلاستان خوب است ؟ 26 26 0
6 آيا دوست داريد ميز و نيمكت‌هاي شما به شكل ديگري باشد ؟ 19 7 13
7 آيا تهية سياه كلاس را كاملاً مي‌بينيد ؟ 26 26 0
8 آيا دوست داريد كه محل قرار گرفتن تخته سياه تغيير كند ؟ 22 6 16

يافته‌هاي پژوهشي :

قسمت ب :

رديف عنوان سؤال تعداد نفرات تعداد پاسخهاي مثبت تعداد پاسخهاي منفي
1 آيا شير خوردن در يادگيري دروس تأثير دارد ؟ 23 23 0
2 آيا دوست داريد هر روز صبح مدرسه به شما شير بدهد ؟ 21 21 0
3 آيا دوست داريد معلمتان زن باشد ؟ 26 14 12
4 آيا دوست داريد معلمتان مرد باشد ؟ 27 16 11

يافته‌هاي پژوهشي :

قسمت ج :

رديف عنوان سؤال تعداد نفرات فارسي رياضي قرآن علوم هديه‌هاي آسماني
1 از كدام كتاب خوشتان مي‌آيد 21 4 6 8 1 2
2 ا زعكسهاي كدام كتاب درسي خوشتان مي‌آيد ؟ 21 3 2 7 6 3
3 معلم شما كدام كتاب درسي را بهتر ياد مي‌دهد ؟ 25 7 13 4 1 0
4 كدام كتاب درسي را بهتر ياد مي‌گيريد ؟ 21 4 11 2 4 0

بحث در مورد يافته‌هاي تحقيق :

متغير وابسته همانطور كه قبلاً اشاره شد يادگيري بهتر دروس مي‌باشد كه با توجه به متغير مستقل كه عوامل تأثير گذار بر يادگيري بوده‌اند سنجيده مي‌شود.

محدوديتها :

محدوديتهايي كه در اين تحقيق بوجود آمده عبارتند از :

  1. محدوديت وقت مدرسه در جهت بررسي دقيق‌تر و بهتر تحقيق
  2. امكان نداشتن وقت كلاس جهت بررسي هر يك از آزمودنيها
  3. نبودن مكان مجزا جهت بررسي حركات و حالات آزمودنيها

پيشنهادات و كاربرد :

در تحقيق انجام شده با توجه به محدوديتها :

  1. لازم است مدرسه مورد نظر يا مدارس غير انتفاعي ديگر به بررسي بيشتر امكانات آموزشي بپردازند .
  2. اگر وضعيت كلاسهاي درس مثلاً از نظر رنگ كلاس ، رنگ ميز و نيمكتها با توجه به شرايط سني دانش‌آموزان باشد امكان ايجاد يادگيري بهتر بوجود مي‌آيد .
  3. شير دادن به دانش‌آموزان ( با توجه به تحقيق انجام شده ) در ابتداي صبح و قبل از ورود به كلاس بسيار مؤثر است .
  4. با توجه به تحقيق انجام شده مشخص شد كه درس رياضي در ميان دانش‌آموزان مدرسه مورد تحقيق خيلي بهتر از نظر يادگيري در بين دانش‌آموزان جا افتاده است .

خلاصه و نتيجه گيري

بيان مسئله :

با توجه به اينكه هدف تعليم و تربيت يادگيري است ، بايد عوامل مؤثر در يادگيري را مجهز و بهينه كرد .

فرضيه :

آيا شناسايي و تجهيز عوامل مؤثر بر يادگيري مي‌تواند بر يادگيري دروس مؤثر افتد ؟

اجراي تحقيق :

اجراي تحقيق بوسيله پرسشنامه تنظيمي در مدرسه غير انتفاعي علوي  انجام شد و حدود 30 نفر از دانش‌آموزان از كلاس اول تا سوم به صورت تصادفي ساده انتخاب شدند .

نتايج تحقيق :

شرح سؤال پرشسنامه پاسخ‌هاي مثبت پاسخ‌هاي منفي ميانگين درصد موافقين درصد مخالفين
سؤال يك الف 18 4 6/1 3- 81% 19%
سؤال يك ب 7 16 4/9- 9 4/30% 6/69%
سؤال دوم الف 24 0 6/7 7- 100% 0%
سؤال دوم ب 9 13 4/7- 6 9/40% 1/59%
سؤال سوم الف 26 0 6/9 7- 100% 0%
سؤال سوم ب 7 13 4/9- 6 35% 65%
سؤال چهارم الف 26 0 6/9 7- 100% 0%
سؤال چهارم ب 6 16 4/10- 9 5/27% 5/72%
سؤال پنجم 23 0 6/6 7- 100% 0%
سؤال ششم 21 0 6/4 7- 100% 0%
سؤال هفتم 14 12 4/2- 7/1 8/53% 2/46%
سؤال هشتم 16 11 4/0- 4 2/59% 8/40%
  4/16 ميانگين كل 0/7 ميانگين كل  

شرح سؤال فارسي رياضي قرآن علوم هديه آسماني درصد فارسي درصد رياضي درصد قرآن درصد علوم درصد هديه آسماني
سؤال نهم 4 6 8 1 2 19 5/28 38 7/4 5/9
سؤال دهم 3 2 7 6 3 2/14 5/9 3/33 5/28 2/14
سؤال يازدهم 7 13 4 1 0 28 52 16 4 0
سؤال دوازدهم 4 11 2 4 0 19 52 5/9 19 0

منابع :

فارسي :

كتاب روان شناسي عمومي

كتاب تحقيق در روانشناسي

خارجي :

كتاب روان شناسي عمومي – كارل هافمن

روانشناسییادگیری
Comments (0)
Add Comment