خانواده و جلب حمایت موثر برای اسکیزوفرنیا

771

گاهی خانواده های افراد دچار اختلال روانی شدید، فاقد مهارتهای لازم و اعتماد به نفس هستند، تا نگرانی های خود را به یک طریق راحت و سازنده با مسئولان و متخصصین حرفه ای و سیستم مراقبت بهداشتی مطرح کنند.

یادگیری حمایت موثر:

خانواده ها را متقاعد می سازد تا ناراضیتی خود را ابراز کنند و در ارائه راه حل های سازنده برای مشکلاتی که در نظام وجود دارد مشارکت نمایند.

هدف حمایت موثر:

گشودن کانالهای ارتباطی بین خانواده ها، متخصصین بهداشتی ، مدیران ، مقامات اداری و سیاستمداران است خانواده ها باید تمام راهها و روش ها را به دقت موشکافی کنند. خانواده ها توان و قدرت سیاسی واقعی را در ایجاد تغییر دارند آنها واقعاٌ می دانند چه چیزی مورد نیاز است. اطلاعات خانواده ها  بسیار ارزشمند است یادگیری حمایت موثر به یک طریق حرفه ای ، به خانواده ها کمک می کند به هنگام مواجهه با افراد صاحب قدرت داخل حکومت ، احساس اعتماد به نفس نموده و با آرامش بیشتری عمل کنند.

قواعدی برای بهتر کردن تاثیر حمایت

1-وقتی از یک راه ساده کارها درست شود راه سخت را انتخاب نکنید.

2-  مشکلات را دست بالا بگیریدمتخصصین که به دلیل بیماری از کار افتاده اند را مثال بزنید، میزان افسردگی ناشی از بیماری را عمده کنید، فشار روانی که خانواده از وجود بیماری متحمل می شوند را بیان کنید ونشان دهید که بیماری چه فشاری را بر خانواده  و جاوعه می گذارد.

3-بدانید چه چیزی می خواهید بدست آورید. فقط بر نیازهایی که دارید انگشت تاکید بگذارید واز پراکنده گویی بپرهیزید.

4-تنها کار نکنید. بدانید که قدرت و نیرو در تعداد افراد است با گروه هایی که نگرانی های مشابه و دل شکستگی های مشترک دارند ارتباط برقرار کنید. با خاواده هایی که بیماری مشابه بیمار شما دارند معاشرت کنید زیرا معاشرت باعث حفظ همبستگی گروهها گروه ها و افزایش میزان حمایت موثر می شود.

5-افراد توانمند را شناسایی کرده و از آنها در پیشبرد حمایت موثر کمک بگیرید   

بعضی از اعضای خانواده ها ، سخنرانان وتسهیل کنندگان فوق اعاده ای هستند ومهارتهای سازمانی بالایی دارند خانواده هایی سوابق مشاغل قضایی یا اداری دارند.

افراد که دوستان عالی رتبه دارند.

افرادی که صفات شخصیتی نیرومند مانند پشتکار یا جذبه دارند.

اشخاصی که تعهد واقعی در قبال بهبود زندگانی دیگران دارند. افرادی که که دانش ارتباط جمعی دارند،  آنها را بشناسید واز آنها کمک بخواهید.

مطالب مرتبط
1 از 218

6-نگرانی ها را انسانی کنید.واقعیت نگرانی های خانواده را به جامعه انتقال دهید. با یک لحن آرام ومنظم ولی مصرانه صحبت کنید. از ایمکه دیگران مشکل شما را نمی فهمند ناراحت نشوید وعقب نشینی نکنید. برخواسته های خود سماجت کنید ولی از عصبانیت بپرهیزید.

7-یادتان باشد از کسانی که کمک کرده اند یا سعی دارند کمک کنند قدردانی نمایید. برای تضمین همکاری آینده باید راه دارازی پیمود.

8-یادتان باشد که خواستن توانستن است .

افرادي كه داراي كم تواني ذهني شديد و عميق هستند ، براي حفظ امنيت خود و جامعه بايد در مراكز خاصي نگهداري شوند.

واقعيت آن است كه :تلاش هايي كه در جهت آموزش هاي نظام مند انجام گرفته اند ،ثابت كرده اند كه اكثر افراد با كم تواني ذهني شديد و عميق نيز مي توانند ياد بگيرند كه نيازهاي اوليهً خود را بر طرف نمايند. بسياري از آنها مي توانند كارهاي مفيد را با كمك انجام دهند و بنابراين

مي توانند خودشان را با الگو هاي طبيعي زندگي وفق دهند ..ثابت شده است كه كارآمدترين محيط براي يادگيري و رشد تمام افراد محيطي است كه در داخل خود جامعه است و فضايي مشابه فضاي خانواده از نظر مراقبت و پرورش بر آن حاكم است.

باور ناصحيح : آموزش هاي تحصيلي و شغلي كمكي به افرادي كه داراي كم تواني ذهني هستند ،نمي كنند.

واقعيت آن است كه : اكثر افراد داراي كم تواني ذهني ،هر چند با سرعت كند تر ،ولي توانايي يادگيري دارند،و قادر هستند كه  با حداقل حمايت يا بدون هيچگونه خدمات حمايتي در جامعه زندگي كنند.بر روي مداخلهٌ زود هنگام تاكيد زيادي گذاشته مي شود،زيرا ثابت شده است كه هر چقدر زودتر تشخيص داده شود كه فردي داراي كم تواني ذهني است و هر چقدر زودتر نيز برنامه هاي مناسب شروع شوند،اين افراد براي داشتن يك زندگي معني دار در جامعه از توانايي و قابليت بيشتري برخوردار خواهند بود.برنامه هاي حرفه اي به ارائهٌ خدمات متنوعي براي آماده كردن افراد براي اشتغال مي پردازند. از اين طريق آنها مي توانند يك حرفه را ياد بگيرند يا از كمك اشتغال حمايتي براي آماده شدن براي پيدا كردن يك شغل در يك محيط كار رقابتي بهره مند شوند.

باور ناصحيح : ما نمي دانيم كه چه چيزي منجر به كم تواني ذهني مي شود و نمي توان از آن پيشگيري كرد.

واقعيت آن است كه : كم تواني ذهني ناشي از هر گونه عاملي است كه به رشد مغز قبل يا حين تولد يا در دوران اوليه كودكي آسيب مي رساند.بيش از 250 عامل كشف شده اند ولي اين تعداد عوامل مسئول تنها يك – چهارم از علل كم تواني ذهني هستند.شناخته شده ترين اين عوامل عبارتند از : سرخجه در زنان باردار ،مننژيت ،توكسوپلاسموز ،عامل ارهاش(Rh)، و ناهنجاري هاي كروموزومي مثل نشانگان دان ،در پاره اي از موارد مي توان از كم توان ذهني پيشگيري كرد.بعضي از راهبردهاي پيشگيري شامل موارد زير هستند :

  • وجود مراقبت خوب قبل و بعد از تولد براي مادر و كودك.
  • بهبود تغذيه در زنان باردار و اطفال .
  • اجتناب از استفاده از داروها و الكل در حين بارداري.
  • غربالگري نوزادان براي تشخيص اختلالاتي مثل كم كاري تيروئيد (هيپو تيروئيديسم) و فنيل كيتونوريا (PKU).
  • غربالگري و واكسن مادران براي پيشگيري از اثر عامل ارهاش (Rh)خون .
  • استفاده از صندلي هاي كودك و بستن كمربند صندلي براي جلوگيري از افتادن و ضربه به سر.
  • غربالگري براي مسموميت با سرب براي تمام كودكان زير 5 سال.

فرد داراي كم تواني ذهني در وهلهٌ اول يك انسان است.او همان نيازها و خواسته هايي را دارد كه ديگران دارند.با او به عنوان يك انسان برخورد كنيد.توانايي هاي او را بشناسيد، و نه ناتواني هايش را.

Time out  كه گاهي به آن محروم سازي گفته مي شود . دركلاس درس نوعي برنامه ريزي شده از همان اخراج است . روشي است كه در آن معلم يا خانواده به كودك فرصت مي دهد كه كمي  آرام شود . براي اين منظور يك اتاق كوچك در نظر گرفته مي شود كه كودك بايد مدتي در آنجا بماند . اگر از اين روش استفاده مي كنيد ، زمان بايد كوتاه باشد ، يك مكان مشخص امن و تحت نظر را تعيين كنيد وكودك را در آنجا قرار دهيد . وقتي كودك از آن مكان خارج شد با او درباره ي مشكلش صحبت كنيد . 

–      كتابها ومنابع خوبي با عنوانهاي اصلاح رفتار ، تغيير رفتار ، مديريت رفتار ، مديريت كلاس توسط مولفان و مترجمان كشور تهيه شده كه در كتابخانه ها و كتابفروشيها در دسترس است اين منابع را بيابيد ، مطالعه كنيد و بهره ببريد .

fereshte.blogfa.com/ – 255k

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت − 6 =