درمان و مراقبت

390

طيفي از مراقبت و درمان ها براي درمان بيماري و ناتواني استفاده مي شوند . اين طيف از طب داراي دانش فني ـ بالا ـ مانند آنچه در بخش مراقبت ويژه ي بيمارستان اعمال مي شود ـ تا درمانهايي كه براي ناتواني مورد استفاده اند متغير است به علاوه درمانهاي مكمل مانند سيپروپراكتيك و طب سوزني در حال حاضر به صورت گسترده استفاده مي شوند .

درمان فوريت  هاي طبي مانند ايست قلبي را ممكن است بتوان در محل حادثه توسط پيرا پزشكان با استفاده از تجهيزات نگهدارنده ي حيات و روش هاي احياء درمان كرد مفاصل سفت و ضعف عضله را مي توان با روشهاي جسماني مانند ماساژ و تمرين درمان كرد اين روش ها به طور معمول بخشي از برنامه ي فيزيوتراپي را تشكيل مي‌دهند .

 آموزش هماهنگي كارهاي دستي :

بيماري هايي مانند التهاب مفصلي روماتيسمي موجب اختلال در هماهنگي عضلات سست فرد مبتلا مي شوند كاردمان مي تواند وسايل كمكي عملي مانند شيشه  بازكن را مهيا كند .

نحوه انجام طب سوزني :

در اولين ويزيت با متخصص طب سوزني او در مورد تاريخچه ي طبي و نحوه زندگي شما مي پرسد متخصص طب سوزني وضعيت شما را با نگاه كردن به زمان و لمس دوازده نبض ـ شش نبض در هر مچ ـ ارزيابي مي كند . مطرح مي شود كه هر نبض اطلاعاتي در مورد سلامت ناحيه خاصي از بدن به دست مي دهد اگر متخصص طب سوزني يك پزشك باشد ، او شما را با انجام معاينه ي فيزيكي و نگاه به سوابق طبي‌تان بررسي خواهد كرد .

متخصص طب سوزني از شما مي خواهد تا لباسهايتان را در بياوريد تا نقاط سوزني ديده شوند و سپس بر روي يك ميز معاينه قرار گيرد . بين شش و دوازده نقطه سوزني در هر دفعه مورد استفاده قرار مي گيرند كه بسته به مشكل مربوطه است ـ ممكن است احساس خفيفي از گز گز شدن بهنگام فرو بردن سوزنها احساس شود . ولي يك متخصص طب سوزني ، سوزنها را چند ثانيه مي چرخاند تا نقاط سوزني را تحريك كند . وقتي سوزنها در محل قرار دارند ممكن است اندكي احساس كرختي و درد خفيف كنيد .

پزشكاني كه طب سوزني انجام مي دهند ممكن است از تحريك الكتريكي براي تحريك نقاط سوزني ويژه از طريق سوزنها استفاده كنند .

سوزنها به مدت چند ثانيه تا يك ساعت در محل نگهداشته مي شوند ولي زمان معمول در اكثر موارد 30-20 دقيقه است . سپس سوزنها با مهارت و سرعت بيرون آورده مي‌شوند .

 درمانهاي دستكاري كننده :

دستكاري استخوانها و عضلات بمنظور درمان بيماريهاي ستون فقرات و مفاصل مي‌باشد.

تاريخچه دستكاري به عنوان درمان به اواسط قرن نوزدهم باز مي گردد كه در آن زمان دو روش جديد بر پاية اين عقيده ابداع شد كه بسياري از بيماري ها به دليل قرارگيري نا صحيح ستون نخاعي مي باشد .

از اين درمان براي طيف وسيعي از بيماريها استفاده مي شود امروزه اين دو نوع درمان دستكاري كنند ـ استئوپاتي و چيروپراكتيك ـ به طور عمده براي درمان بيماريهاي سيستم عضلاني اسكلت ، بويژه مفاصل و ستون نخاعي استفاده مي شوند . اگر چه چيروپراكتيك و استئرپاتي به عنوان دو روش جداگانه مورد استفاده قرار مي گيرند ولي بسياري از روش هاي آن ها مشابه يكديگر مي باشند.

در بريتانيا ، استئوپاتي و چيروپراكتيك توسط كنسول هاي ويژه اي اداره مي شوند كه در دهة 1990 طرح ريزي شده اند . كنسول ها ، برآموزش و استانداردهاي حرفه اي كار آموزان نظارت دارند .

 موارد استفاده ي اين روش :

در بريتانيا ، بسياري افراد مبتلا به درد پشت و درد گردن با متخصصين استئوپاتي و سيروپراكتيك مشاوره مي كنند . شواهد علمي خوبي وجود دارد كه اين بيماريها را مي‌توان به صورت موفقيت آميز با هر كدام از دو روش دستكاري كنند درمان كرد . اين بيماريها را مي توان بصورت موفقيت آميز با هر كدام از دو روش دستكاري كننده درمانا كرد .

 نحوة انجام :

يك درمان گر دستگاري كننده همانند يك پزشك از شما در مورد سوابق طبي نان سؤال مي كند پس او شما را معاينه مي كند تا تغييرات تون عضلاني و تون پوستي و هرگونه محدوديت در محدودة طبيعت حركت ستون فقرات شما را ارزيابي كند .

معمولاً در روش چيروپراكتيك ارزيابي با استفاده از عكس هاي راديوگرافي انجام مي‌شود ولي در روش استئوپاتي كمتر اين كار انجام مي شود.معمولاً  مشاوره 60-30 دقيقه طول مي كشد كه بعد از آن برنامة درماني طرح ريزي مي شود ممكن است درمان شامل تعدادي از روش هاي دستكاري كننده باشد كه شناخته شده ترين آنها حركت هل دادن سريع است كه بنام رانش با سرعت بالا ، خوانده مي شود .

معمولاً چيروپراكتيك به صورت مستقيم برروي ستون مهره كار مي كند درحالي كه استئوپاتي بر روي اندام بمنظور بهبود در اطراف فصل يا افزايش محدوده ي حركتي آن استفاده كنند . دوره ي كامل درمان ممكن است چندين هفته طول بكشد و شامل تمريناتي است كه بايد شما در منزل انجام دهيد .

بلافاصله بعد از اولين جلسه ي درمان ، ممكن است مفاصل دستكاري درد بگيرد و نيز سردرد و خستگي احساس كنيد ولي بعد از ادامة درمان اين واكنش ها كمتر مي شوند تعداد جلساتي كه نياز داريد بستگي به بيماري و چگونگي پاسخ شما به درمان دارد برخي بيماريهايي كوتاه مدت بعد از دو يا سه جلسه بهبود مي يابند مثلاً اگر پشت شما به هنگام ورزش به صورت خفيف آسيب ديده باشند ممكن است فقط به چند جلسه درمان نياز داشته باشيد .

براي بيماريهاي طولاني مدت ، بهبود تدريجي تر است و به جلسات بيشتري نياز دارد ،‌به شكلي ستون مهره به دليل وضعيت بد ايستادن به چندين ماه درمان براي تصحيحي نياز دارد در اين موارد بيشتر درمانگرها ، به منظور جلوگيري از عود بيماري ، درمان نگهدارنده بعد از بهبود كامل بيماري را پيشنهاد مي كنند .

 انجام چيدوپراتيك

چيروپراكتيك يك درمان دستكاري كننده است كه بطور عمده بر روي ستون فقرات انجام مي شود و در درمان بيماريهايي مانند درد پشت موثر است درمانگر ، مهره را با تنظيم وضعيت استخوانها نسبت به يكديگر دستكاري مي كنند.

 هومئوپاتي :

استفاده از شكل بسيار رقيق مواد طبيعي براي تحريك دفاع بدن در مقابل بيماريهاي مي باشند. اصل اساسي هومئوپاتي تحريك دفاع و سيستم ايمني بدن براي غلبه بر بيماري است كه با تجويز شكل بسيار دقيق ماده اي صورت مي گيرد كه هر صورتي  كه با دوز كامل داده شود علائم همان بيماري را ايجاد مي كند . داروهاي هومئوپاتي با فرآيندي از رقيق سازي مداوم توبيد مي شوند كه توان دار كردن خوانده مي شود دار و بعد از هر مرحله رقيق سازي تكان داده مي شود . در نهايت دارو به قدري رقيق مي شود كه فقط چند مولكول اگر باشد . از ماده اصلي باقي مي ماند عقيده بر آن است كه هرچه دارو رقيق تر باشد قوي تر مي شود اگر چه اين مسأله بخوبي شناخته نشده است .

بيش از 2000 داروي هومئوپاتي وجود دارد كه ميتوان بيشتر آن ها را بدون نسخه تهيه كرد .

 ورزشهاي روانشناختي

مي توان در درمان بسياري از مشكلات سلامت روان مانند افسردگي ، اختلالات شخصيتي اعتياد و اختلالات خوردن از روان در ماني بهره جهت طيفي از درمانهاي در دسترس وجوددارند كه برخي از آنها گذشتة فرد را بازگشايي مي كنند در حالي كه برخي ديگر بر رفتار معمول يا فرآيندهاي فكري تمركز دارند معمولاً فرد تحت درمان تشويق مي شود تا نقش فعالي در درمان خود برعهده بگيرد .

درمان بيماري هاي روان بوسيله روان درماني ، توسط زيگموند فرويد در اوخر قرن نوزدهم ميلادي تكامل يافت . از آن زمان ، اشكال مختلفي از درمان روانشناختي ابداع شده اند.

 بهبود تنگي نفس :

تنگي نفس شديد براي فرد بيمار و خانوادة او هشدار به شما ميرود . قراردادن فرد در وضعيت راحت و تجويز مداوم يا متناوب اكسيژن از طريق ماسك صورت به بهبود تنگي نفس كمك مي كند از يك پنكة الكتريكي قابل حمل به منظور ايجاد گردش هوا در اتاق استفاده كنيد.

 كمك به تنفس :

وضعيت مناسب بيمار بدين دليل مهم است كه باعث مي شود قفسه سينه بيمار به طور آزادانه جهت تنفس باز شود . بسياري از افراد در وضعيتي راحتند كه به صورت روبه بالا نشسته باشند – چه بر روي تخت و چه صندلي – و از آنها با بالشت هاي محكم محافظت شود .

ماساژ پا :

ماساژ پا مي تواند به راحت شدن ، بهبود استرس و ايجاد خواب كمك كند با استفاده از روغن ماساژ يا محلول بدن ، فشار ملايمي بر كف هر پا بااستفاده از شست يا برجستگي هاي بند انگشت وارد كنيد .

 بهبود مداوم درد :

مطالب مرتبط
1 از 218

ضد درد در ابتدا توسط پزشك آماده مي شود و سپس با استفاده از سرنگ پمپي به صورت مداوم تزريق مي شود اين پمپ توسط پزشك به منظور آزادسازي ميزان شخصي از ضد درد در هر ساعت تنظيم مي شود.

اين سيستم سرنگ را به سوزن نازكي در زير پوست متصل مي كند .

در مشاوره ي اول ، كار خود را با ارزيابي مشكلات فعلي سلامتي و تاريخچه ي طبي شما شروع مي كند ممكن است درمانگر شما را در منزل ملاقات كند تا چگونگي انجام فعاليت هاي معمول شما مانند لباس پوشيدن و حمام كردن شما را ببيند . ممكن است درمانگر از شما بخواهد كارهاي ويژه اي مانند درست كردن يك نوشيدني داغ را انجام دهيد .

فيزيوتراپي قفسه سينه :

روش هاي مختلفي از جمله زدن باست بر روس قفسه سينه و تميرينات تنفس – در فيزيوتراپي قفسه ي سينه بمنظور جلوگيري از تجمع خلط در ريه ها و در نتيجه جلوگيري از عفونت قفسة سينه مورد استفاده قرار مي گيرند . فيزيوتراپي قفسة سينه بطور معمول در افراد پيري انجام مي شود كه جراحي عمده دارند و نيز در بچه هايي كه به بيماري هاي ارثي مانند سيستيك فيبروزيس مبتلا مي باشند .

فيزيوتراپي :

استفاده از روش هاي فيزيكي مانندنرمش و ماساژ براي بازيابي يا نگهداري حركت و عملكرد مي باشد .

از فيزيوتراپي براي بازيابي قدرت و انعطاف عضلاني و بهبود تحريك فيزيكي بعد از جراحي ، آسيب يا بيماري استفاده مي شود . همچنين در بيماريهاي طولاني مدتي مانند التهاب مفاصل مي توان از آن براي كمك به حفظ استفادة معمول از بدن كمك كرد .

بر علاوه فيزيوتراپي مي تواند به بهبود درد كمك كند و از پيشرفت عوارض بدنبال عمل جراحي يا بيماري جلوگيري نمايد به طور معمول فيزيوتراپي با ساير انواع درمان همراه مي باشد كه از آن جمله مي توان به داروها و كاردرماني اشاره كرد .

 فيزيوتراپي شامل چه مواردي مي باشد ؟

فيزيوتراپيست كار خود را با اخذ تاريخچه طبي دقيقي و ارزيابي بيماري شما شروع مي كند . ارزيابي مي تواند شامل مشخص كردن موارد زير باشد . ميزان قدرت و انعطاف پذيري عضلاني اينكه شما قادر به رفتن و بيرون آمدن از رختخواب هستيد و نيز اينكه آيا بدون كمك راه مي رويد يا نياز به مهايا چهار چوب كمك كنند يا صندلي چرخدار داريد. فيزيوتراپيست يك طرح درماني را با استفاده از يك يا چند روش فيزيوتراپي طرح ريزي مي كند كه ممكن است شامل نرمش ، گرماو سرما درماني ، ماساژ ، آب درماني ، تحريك الكتريكي ، ماوراء صوت  و آموزش راه رفتن باشد . شكلي از درمان بنام فيزيوتراپي قفسة سينه در افرادي كه در زمينة بيماري يا جراحي حساس به عفونت هستند براي پيشگيري از عفونت هاي قفسة سينه استفاده مي شود .

 نرمش :

معمولاً كمك نرمش شامل قوي كردن عضلات ضعيف و افزايش انعنطاف پذيري است. درمان نرمشها براي هر فردي كه حركت اندام او كاهش يافته است سودمند است مثلاً مي توان به موارد زير اشاره كرد .

فردي كه به دنبال جراحي زانو حركت محدودي دارد فردي كه اندامش براي شكستگي بي حركت شده است و يا بعد از سكتة مغزي هر فردي كه در نتيجة بيماري خطرناك يا طولاني مدت زيادي در بستر خوابيده است به طور معمول تودة عضلاني اش را تا حدي از دست مي دهد و اگر قادر به حركت دادن مفصل يا اندان نبوديد ممكن است فيزيوتراپيست آن را دستكاري كند تا محدودة شما را افزايش دهد. وسايلي مانند وزنه‌هاي نوار متحرك و دوچرخه هاي نرمشي را مي توان در برنامة نرمشي بكار برد .

ماساژ :

يك فيزيوتراپيست از دستهاي يا وسايل تخصصي بمنظور ماساژ عضلات استفاده مي‌كند و بدن را با استفاده از حركات مالشي طولي يا دايره اي تكان مي دهد ماساژ موجب تحريك جريان خون مي شود .

گروه درماني :

برخورد بين افراد يك گروه كوچك به منظور تبادل احساسات و تجربيات مي باشد كه حاصل آن بدست آوردن يك ديدگاه بهتر با كسب حمايت مي باشد به نظر مي رسد گروه در بهبود توانايي فرد براي انطباق  و حل مشكلاتش با مطرح كردن تجارت و عواطفش با گروه كوچكي از افراد موثر مي باشد هر جلسه گروهي كه يك يا چند درمانگر دارد كه به صورت مستقيم به گروه بپيونديد يا ممكن است در جريان درمان فردي به يك گروه ارجاع شويد گروه درماني مي تواند از روشهاي ساير اشكال رواندرماني ـ مانند درمان بر پاية تحليل رواني ، رفتار درماني ، شناخت درماني و درمان مراجع محور استفاده كند .

گروه درماني افراد را تشويق مي كند تا مسائل و احساسات خود را با ديگران در ميان بگذاريد و برخي افراد در مي يابند كه اين كار انگيزة بهتري براي تغيير بست به درمان فردي ايجاد مي كند . گروه درماني حمايتي به شما كمك مي كند تا بر فقدان اعتماد به نفس يا عدم خود باوري يا اعتياد غلبه كنيد . درمان در گروه هايي با مشكلات مختلفي كمك كننده است زيرا ارتباطات درون گروهي موجب ايجاد بحث و كمك به حل مسائل مي شود.

 نحوة انجام گروه درماني :

دو نوع اصلي گروه درماني وجود دارد يكي از آنها درمان حمايتي است كه در آن افراد داراي مشكلات مشابه در تجارب يكديگر شريك مي شوندت و مي آموزند كه چگونه از هم فراگيري كنند در نوع ديگر گروه درماني افراد داراي مشكلات متفاوت گرد هم مي آرند در مانگر جلسات را به نحوي هدايت مي كند كه اعمال متقابل اعضاء گروه آشكار مي شود كه هدف آن قادر ساختن اعضاي گروه در دستيابي به بالا رفتن چندان مهم از خود مي باشد همچنين ترتيب گروه به فرد اجازه مي دهد موضوعات جديدي را تجربه كنند يا روشهاي جديد انديشيدن درگروه را قبل از بازگشت به زندگي روزانه آزمون نمايند . گروه هاي حياتي به طور معمول به صورت گروه هاي باز مي باشند . تعداد جلسات نامحدود است و اعضاء مي توانند به صورت دلخواه به جمع بپيوندند يا از آن جدا شوند .

 بيوفيربك :

تغيير آگاهانة اعمال زيست شناختي براي بدست آوردن كنترل بر بيماريهاي جسمي همانند فشار خون بالا يا اضطراب مي باشد . در بيوفيربك عملكرد هاي بدن كه به صورت طبيعي تحت كنترل آگاهانه نيستند . مانند ضربان قلبي و دماي پوست ـ با استفاده از تجهيزات ويژه اي پايش شده و به تكانه هاي بينايي يا شنوايي ترجمه مي شوند به فرد روشهاي راحت سازي ـ مانند تنفس عميق آموزش داده مي شود تا اين عملكرد ها را تغيير دهد بعد از چند جلسه فرد قادر خواهد بود بدون استفاده از تجهيزات بيروفيربك نوعي حالت راحتي ايجاد كند بطور كلي ، بيوفيربك از سوي طب مرسوم پذيرفته شده است .

 موارد استفاده :

معمولاً بيروفيربك براي بيماريهاي مرتبط با استرس همانند حملات هراس ، سردردهاي تنشي ، سندرم رودة تحريك پذير ، عدم قدرت بويايي و ميگرن ، استفاده مي شود اين نوع از درمان مي تواند به درمان بيماريهايي كه از كنترل ضعيف برعضله و مفاصل ناشي مي شوند ـ مانند بي اختياري ادراري ـ كمك كند .

 نحوة انجام بيوفيدبك :

در طي اولين جلسة ممكن است متخصص بيوفيدبك از شما در مورد سلامت عمومي، تاريخچة بيماري و داروهايي كه دريافت مي كنيد سؤال كند .

ممكن است او به شما نشان دهد كه وسايل بيوفيربك چگونه كار مي كنند . الكترودها را به پوست شما ـ معمولاً جمجمه ، باز و يا انگشتان بچسباند پاسخ ها از راه سيم ها به دستگاه بيوفيربك مي رسد و به صورت صدا يا تصوير يا تصاوير كامپيوتري يا امواج صوتي در مي آيند به شكل روش هاي راحت سازي مانند مدي تيشن ـ آموزش داده مي شود و به شما ياد داده مي شود كه تكانه هاي بيوفيربك را كه نشاندهندة راحتي شما هستند شناسايي كنيد .

معمولاً شش تا هفت جلسة نيم ساعت براي ايجاد يك حالت آرام در آينده مورد نياز است . براي بيماريهاي طولاني مدت – مانند ترس ها ـ ممكن است درمان هفته ها يا ماهها به طول انجامد .

آموزش بيوفيربك :

در روش بيروفيربك به شما چگونگي ايجاد حالت راحتي در آينده آموزش داده مي شود . دستگاه بيوفيربك اطلاعاتي مانند ضربان قلب ، ميزان استرس و كشش عضلاني به شما مي دهد . اين اطلاعات در هنگام تلاش شما براي تمرين روش هاي مختلف راحت سازي به صورت مداوم به شما داده مي شوند . در طول زمان ، شما ياد مي‌گيرند كه بصورت آگاهانه پاسخ هايتان را كنترل كنيد بگونه اي كه در وضعيت هاي استرس زا ،آرام باشيد .

 درمان و مراقبت روزانه سرپايي :

درمان بيمارستاني است كه نياز به اقامت شبانه ندارد

امروزه بسياري از درمانهاي بيمارستاني بدون نياز به بستري در بيمارستان انجام مي‌شوند . مثلاً ، ممكن است شما در يك مطب بيمارستاني درمان شويد يا در بخش روزانه بستري شده و در همان روز مرخص شويد گاهي اوقات اين نوع از درمان كه مراقبت سرپايي ناميده مي شود را مي توان بصورت منطقه اي ناحيه اي و در بيمارستان هاي پيش ساخته و بيمارستان هاي پزشكان عمومي انجام داد كه در آنجا پزشكان عمومي بيماران خود را درمان مي كنند .

اكثر مشاوره هاي اوليه با متخصص در بخش سرپايي صورت مي گيرد . ممكن است نياز باشد كه شما به مطب سرپايي برويد يا وقت خود را در بخش روزانه به منظور انجام آزمايشات پيچيده تر مانند آنژيوگرافي رگهاي قلبي صرف كنيد .

 فيزيوتراپي قفسة سينه (زدن با كف دست بر روي قفسة سينه )

مي توان به والدين كودكان مبتلا به سيستيك فيبروزيس آموزش داد تا چگونه بر روي قفسة سينه بچه با كف دست بزنيد تا خلط ريه ها خارج شود بچه جو روي بالشت ها بصورتي قرار مي گيرد كه سر پايين باشد و قفسة سينه با دست هاي فنجاني شده مي‌شود . سپس مي توان به راحتي خلط را با سرفه خارج كرد .
سرما و گرما درماني :

معمولاً فيزيوتراپيست از گرما براي درمان آسيب هاي عضله و خشكي عضلاني ايجاد شده در اثر ورزش بيش از حد يا التهاب مفاصل استفاده كند گذاشتن كيسة آب گرم بر روي نواحي مبتلا موجب بهبود جريان خون ، شل شدن عضلات و بهبود درد مي شود سرما درماني با استفاده از كيسه هاي آب سرد يا يخ براي بهبود درد و تورم استفاده مي‌شود .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 17 =