سیستم حقوق و دستمزد پارک علم و فناوری خراسان

752

مقدمه

از دیرباز اطلاعات در فرایند تصمیم گیری آگاهانه و هدفمند انسان اهمیت زیادی داشته است .با پیشرفت جوامع اهمیت اطلاعات در تصمیم گیری ها بیشتر شده است امروزه اطلاعات با عنوان یکی از شاخص های مهم قدرت جوامع و توسعه پایدار آنها محسوب  می شود.

حسابداری فرایندی است که اطلاعات مالی را ایجاد می کند و در کلیه واحد های اقتصادی تصمیم گیری ها بر اساس همین اطلاعات اخذ می شود. در حال حاضر دانش حسابداری به عنوان یک دانش فراگیر درآمده که بسیاری خود را نیازمند دانستن آن احساس می کنند.                                          افراد هر جامعه به منظور استفاده بهتر از منابع برای رفع احتیاجات و خواسته های مادی و معنوی خود نیاز به    تصمیم گیری های صحیح اقتصادی و مالی دارند و برای انجام تصمیمات خود وجود اطلاعات اقتصادی و مالی مناسب و صحیح از ضرورت های اجتناب نا پذیر است . حسابداری حوزه ای از فعالیت های خدماتی است که می تواند اطلاعات اقتصادی و مالی را در قالب گزارش های مالی فراهم سازد.                                                

هدف اصلی این پروژه  آشنایی فراگیران با مبنای سیستم حسابداری حقوق و دستمزد می باشد که این   اطلاعاتی را در زمینه سیستم حقوق و دستمزد پارک علم و فناوری خراسان به ما می دهد و ما را در جهت استفاده از سیستم حقوق و دستمزد راهنمایی   می کند                              

مقدمه سازمان

اهمیت توسعه ی فناوری به عنوان یکی از مولفه های اصلی توسعه علمی و نقش انکار ناپذیر آن در توسعه ی اقتصاد اقتصاد مبتنی بر دانایی ضرورت توجه بیش از پیش به این مهم را ایجاد می نماید خوشبختانه روح حاکم بر برنامه چهارم توسعه کشور مبتنی بر اقتصاد دانایی محروم است که خود بر سه پایه پژوهش  و فناوری منابع انسانی و زیر ساخت اطلاعاتی و ارتباطاتی پیشرفته استوار است .

با توجه به ضرورت ارتقاء بهره وری آموزش عالی و برقراری ارتباط مستمر و نظام مند میان بخش های اقتصادی جامعه و مراکز علمی و پژوهشی در کشورهای مختلف جهانی تلاش های بسیاری برای ایجاد ساختارهای نوین ماموریت گرا پارک های علم و فناوری به عنوان یکی از نهاد های اجتماعی موثر در فرایند توسه ی فناوری به تبع آن حمایت از ایجاد اشتغال مولد صورت گرفته است .

پارک های علم و فناوری با ایجاد مراکز رشد فناوری به عنوان محیط های مناسب برای استقرار و حضور حرفه ای شرکت های کوچک و متوسط متکی بر دانش واحد های تحقیق و توسعه صنایع و هسته های تحقیقاتی امکان تجمیع و تعاون سازنده با سایر مراکز تحقیقاتی حرفه ای و دانشگاهی مستقر در پارک ها را فراهم را می سازند . هدف نهایی این تجمیع بهره گیری از شرایط هم افزایی و پیش گیری فرایندهای اصلی توسعه فناوری شمال موارد  ذیل است:

1- تحقیقات کاربردی و ایجاد فناوری

2- انتقال فناوری

3- جذب و بومی سازی فناوری

4- اشاعه فناوری

5- مستند سازی فناوری

معرفی پارک

سازمان پژوهش های علمی و صنعتی خراسان یکی از مراکز تحقیقاتی است که از سال 1359 جهت توسعه اهداف سازمان شروع به فعالیت کرد این سازمان در سال 1382 همزمان با تغییر مکان و تغییر ساختار وزارت علوم و به استناد مصوبه شورای گسترش  نام خود را از سازمان پژوهش های علمی صنعتی به پارک علم و فناوری خراسان تغییر داد.

پارک علم و فناوری خراسان سازمانی است که به وسیله متخصصین حرفه ای مدیریت می شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت در جامعه از تریق ارتقاع فرهنگ نوآوری و رقابت سازنده میان شرکت های مستقر در پارک و موسسه های متکی بر علم و دانش است . برای دستیابی به این هدف جریا ن دانش و فناوری را در میان دانشگاها موسسه های تحقیق و توسعه شریک های خصوصی و بازارهای مدیریت می کند و رشد شرکتهای متکی بر نوآوری را از طرق مراکز رشد و فرایندهای زایشی تسهیل می کند . همچنین خدمات مناسب دیگری به همراه فضاهای کاری و تسهیلات با کیفیت با لا فراهم می نماید .این پارک بر اساس اساسنامه خود و و در چارچوب قوانین مصوب و با اهداف ذیل فعالیت می نماید.

  • کمک به افزایش ثروت در جامعه از طریق توسعه اقتصاد دانش محور
  • تجاری سازی نتایج تحقیقات و تحقق ارتباط بخش های تحقیقاتی و تولیدی و خدماتی جامعه
  • افزایش قدرت رقابت و رشد شرکتهای متکی بر دانش
  • کمک به جذب دانش فنی و سرمایه های بین المللی و داخلی
  • افزایش حضور و مشارت تخصصی شرکتهای فناور داخلی در سطح بین المللی
  • حمایت از ایجاد و توسعه شرکتهای کوچک و متوسط فناوری و حمایت از موسسه ها و شرکتهای تحقیقاتی و مهندسی نوآور با هدف توسعه فناوری و کارآفرینی.

چارت سازمانی

چارت سازمانی متشکل از ارکان پارک و زیر مجموعه های آن می باشد .

ارکان پارک 

هیات امناء

رئیس پارک

شورای پارک

نحوه تشکیل و ترکیب هیات امنا:

وزیر علوم و تحقیقات و فناوری (رئیس)

معاون فناوری وزیرعلوم تحقیقات و فناوری

رئیس پارک (دبیر)

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و یا نماینده تام الاختیا ری

تا شش تن از شخصیت های علمی فرهنگی و یا اجتماعی محلی یا کشوری

نحوه تشکیل و ترکیب شورای پارک :

رئیس پارک (رئیس شورا)

معاون (مدیر) امور فناوری(دبیر شورا)

معاون (مدیر) امور پشتیبانی

یک نفر از معاونین پژوهشی  دانشگاههای استان

یک نماینده از سوی واحد های فناوری

یک نفر از مدیران دستگاههای اجرایی یا صنایع منطقه

معاون  پژوهشی پزوهشکده های تحقیقات توسعه فناوری خراسان

رئیس پارک:

رئیس پارک به پیشنهاد معاون فناوری و حکم وزیر تحقیقات و فناوری انتخاب می شود.

زیر مجموعه های پارک :

زیر مجموعه های پارک عبارتند از : حراست ، دفتر ریاست و روابط عمومی و روابط بین الملل ، معاون فناوری، معاون پشتیبانی، اداره بازیابی و ارتباطات، مدیریت امور موسسات، مدیریت خدمات فنی و تخصصی، مدیریت اداری، مدیریت عمرانی، مدیریت مالی، مدیر مرکز رشد عمومی، مدیر مرکز رشد .

وظایف و ساختار سازمانی قسمت امور مالی

وظایف مدیر امور مالی

الف: نظارت بر امور مالی و محاسباتی و نگهداری و تنظیم حساب ها بر طبق قانون و مقررات و مقررات ضوابط مربوط و صحت و سلامت انها.

ب: نظارت بر حفظ اسناد و دفاتر مالی.

ج: نگهداری و تحویل و تحول وجوه و نقدینه ها و سپرده ها و اوراق بهادار.

د: نگاهداری حساب اموال موسسه و نظارت بر اموال مذکور

ه: مدیر امور مالی مکلف است صورت حساب دریافت و پرداخت هر ماه موسسه را تنظیم و حداکثر تا پایان ماه بعد به رئیس موسسه و هر 6 ماه یک بار همراه با اسناد و مدارک مربوط از طریق رئیس موسسه در اختیار هیأت امنا قراردهد.

و: مدیر یا مسئول امور مالی مکلف است در مورد وجوهی که به موسسه ابلاغ اعتبار می شوند، نسخه ای از صورت حساب های یاد شده همراه با اسناد و مدارک در اختیار دیوان محاسبات کشور و نسخه ای بدون اسناد و مدارک در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار دهد.

امور مالی تشکیل شده از دو حسابدار و مدیر امور مالی.

حقوق و دستمزد:

تعریف دستمزد: عبارت از وجوهی است که برای کار انجام شده توسط کارمند در یک مدت معین پرداخت و یا تعهدمیگردد.

سیستم های کنترل کننده حقوق و دستمزد

امور کارگزینی: وظیفه عمده این بخش تهیه وتدوین و یا اصلاح دستورالعمل ها،آیین نامه های استخدامی وفرمهای پرسنلی می باشد.از وظایف دیگر این بخش امور مربوط به استخدام،آموزش،ترفیعات،مرخصی ها،نقل وانتقالات در سازمان ها میباشد

امور ثبت اوقات کار: در این سازمان این قسمت به صورت کامپیوتری وتوسط کارت ساعت میباشد.

کارت ساعت(کارت حضور وغیاب):این کارت حضور هر یک از کارکنان در اداره ساعت شروع و خاتمه کار وهمچنین اضافه کاری،مرخصی و ماموریت آنان را نشان میدهد.

در این سازمان هر کارمندی که وارد میشود قبل از اینکه کار خود را شروع کند کارت خود را میزند وقتی کارت خود را میزند سیستم به صورت خود کار ساعت ورود او را ثبت میکند.در این سازمان هر کارمندی وضیفه دارد بر اساس قانون کاراز ساعت 7:30 تا 14:45 در سازمان وظایف خود را انجام دهد و بر این اساس 7.5 ساعت کار مفید داشته باشد که چنانچه ساعت کار کارمند بیشتر از 7.5 ساعت باشد برای او اضافه کاری محسوب میشود و برای آن اضافه کاری حقوقی نیز دریافت میکند.در این سیستم هرگاه کارمند بخواهد مرخصی و یا مأموریت برود ابتدا باید فرم مربوطه آن را پر کند سپس دوباره با استفاده از همین کارت ساعت مرخصی ویا مأموریت خود را وارد سیستم نماید.

امور مالی:  وظیفه این قسمت تهیه و تنظیم لیست حقوق و دستمزد وتعیین مبلغ نا خالص وخالص حقوق دستمزد است.

تنظیم لیست حقوق

امور مالی در پایان هر ماه بر اساس تائیده کارکرد واضافه کار،ماموریت، مرخصی و…پرسنل که توسط کار گزینی ارائه میشود به تهیه و تنظیم لیست حقوق به شرح زیر اقدام مینماید.

لیست حقوقی دارای 3 قسمت می باشد.

      1- مشخصات فردی پرسنل

      2- مشخصات مربوط به حقوق یا درآمد پرسنل براساس احکام

      3- کسورات

البته در این سازمان لیست حقوق بر اساس نوع استخدامی به چهار گروه تقسیم میشود.

  • لیست حقوق اعضا هیأت علمی رسمی
  • لیست حقوق اعضا رسمی
  • لیست حقوق اعضا هیأت علمی پیمانی
  • لیست حقوق اعضا پیمانی

برای مثال ما در اینجا لیست حقوق اسفند ماه اعضا رسمی سازمان را مورد مطامعه قرار میدهیم.

  • مشخصات فردی: نام، نام خانوادگی، شماره پرسنلی، شماره حکم
  • مشخصات مربوط به حقوق یا درآمد پرسنل: حقوق پایه، فوق الاده شغل، حداقل دریافتی، فوق الاده جذب، فوق الاده مسئولیت، ساعت اضافه کار، مبلغ اضافه کار، ساعت طرح، مبلغ طرح، حق اولاد، عائله مندی، فوق الاده سختی کار، فوق العاده آب و هوا، فوق العاده تسهیلات، فوق الاده محرومیت، فوق الاده جذب7%، فوق الاده ویژه، حق مأموریت، هزینه سفر که جمع تمام اینها مساوی است با جمع درآمد
  • کسورات، که کسورات خود دو قسمت است کسورات کارفرما، کسورات کارمند

کسورات کارمند: مالیات، حق بیمه کارمند، پس انداز رفاه، وام مسکن، علی الحساب، صندوق جاوید، صندوق خیریه، وام صندوق رفاه، وام ضروری، وام تجارت، بیمه عمر سهم کارمند.

کسورات کرفرما:  حق بیمه کارفرما، بیمه عمر سهم کار فرما

اطلاعات لازم برای محاسبه حقوق

حقوق پایه:  حقوقی است که هر ساله بر اساس مصوبه هیئت دولت تدوین وبه کلیه دستگاههای دولتی ابلاغ میگردد و کارگزینی هر سازمان به استناد مصوبه فوق الذکر و سایر قوانین منطبق بر قانون نظام هماهنگ پرداخت احکام پرسنل را صادر مینماید.

ساعت کار عادی:  طبق قانون کار ساعت کار عادی مدت زمانی است که کارمند وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار میدهد که این ساعت کار در 24 ساعت به مدت 7/5 ساعت میباشد.

ساعت اضافه کاری:  عبارت است از مدت زمانی که کارمند در 24 ساعت علاوه بر 7/5 ساعت کار عادی کار میکند.

که البته در این سازمان اعضاء هیأت علمی ساعت کار اضافی ندارند.

پاداش یا عیدی: در پایان هر سال به استناد مصوبه هیئت دولت مبلغی به عنوان عیدی پرداخت میشود که معمولا این مبلغ از مالیات معاف میباشد.

مرخصی استحقاقی:  طبق قانون کار هر کارمند میتواند در طول یک سال یک ماه از مرخصی استفاده کند البته یک ماه مرخصی را نمی تواند پشت سر هم و پی در پی درخواست کند و چنانچه کارمند از مرخصی سالانه خود استفاده نکند در پایان سال محاسبه و به حقوق آن اضافه میشود.البته نکته مهم دریگر در این قسمت این است که در مدت مرخصی استحقاقی به کارمندان حقوق تعلق میگیرد.

کسورات حقوق

امور مالی موظف است در زمان تنظیم هر لیست حقوق با توجه به مصوبات قانونی یا بر اساس توافقات به عمل آمده با کارمند، مبالغی را تحت عنوان کسور حقوق، از حقوق کارمندان کسر و به سازمانهای ذینفع پرداخت نماید.

این مبالغ شامل کسورقانونی وکسورتوافقی میباشد.

کسور قانونی: عبارت از وجوهی است که کارفرما به نمایندگی از طرف سازمانهای مربوط و بر اساس مصوبه های قانونی، باید از حقوق کارکنان کسر و به سازمانهای ذینفع پرداخت نماید.کسور قانونی شامل مالیات حقوق، حق بیمه های اجتماعی سهم کارمند.

مالیات حقوق:  مطابق قانون، کارفرما موظف است در زمان تهیه هر لیست حقوق، مبلغ مالیات متعلق را با توجه به ضرایب جدول مالیاتی و پس از کسر معافیت های قانونی محاسبه نموده، از حقوق کارمند کسر و به حساب وزارت امور اقتصاد ودارایی واریز نماید.

بیمه تأمین اجتماعی:   حق بیمه اجتماعی کارمندان جمعا معادل 30% حقوق ناخالص است که 7% آن به وسیله کارمند، 20% به وسیله کارفرما و 3% باقیمانده از سوی دولت تأمین میگردد. توضیح اینکه جمع حقوق و مزایا را قبل از وضع کسور قانونی و توافقی ، حقوق ناخالص گویند.

بیمه عمر:  بیمه عمر مبلغ مشخصی است که برای تمامی کارکنان رسمی و پیمانی یکسان میباشد و مبلغ آن در سال 1384در این سازمان برابر بوده است با 3375 ریال.

بیمه بازنشستگی:  حق بازنشستگی سهم کارمند 9% میباشد و 13.5% نیز توسط کارفرما پرداخت میشود که نحوه محاسبه آن در لیست بازنشستگی توضیح داده خواهد شد.

کسور توافقی:  کسور توافقی عبارت است از وجوهی که با توافق کارمند ویا بر اساس قرا داد بین کارمند و کارفرما، در زمان تنظیم لیست حقوق کارکنان کسر میشود. بعضی از اقلام کسور توافقی در این سازمان عبارتند از:

صندوق جاوید، پس انداز رفاه، وام مسکن، صندوق خیریه،  وام تجارت، وام رفا نحوه محاسبه وپرداخت حقوق

ابتدا مدیر امور مالی به کار گزینی مراجه میکند واز او گواهی کارکرد به انضمام لیست اضافه کاری، مأموریت، مرخصی  دریافت میکند و بر آن مبنا مشخصات و کارکرد هر فرد را وارد سیستم حقوق کارکنان مینماید که این لیست به چهار گروه مختلف تقسیم میشود.

1- اعضای هیأت علمی   

2- اعضای رسمی    

3-اعضای پیمانی هیأت علمی

4- اعضای پیمانی

که ما در اینجا برای مثال نحوه محاسبه حقوق کارکنان رسمی را توضیح می دهیم.

ایتدا کلیه درآمدها را جمع می کنیم

که برای مثال ما حقوق آقای عبدالجواد احمدی عضو رسمی سازمان را محاسبه می کنیم.

البته ممکن است یک کارمند تمامی موارد را نداشته باشد و مبالغ بعضی از آنها صفر باشد مثلا در اینجا این کارمند فوق العاده ویژه ندارد در نتیجه مبلغ صفر می باشد .

حقوق پایه                                    573927

فوق العاده شغل                             310080

حداقل دریافتی                               285993

فوق العاده جذب                             1358380

فئق العاده مسئولیت                         600000

مبلغ اضافه کار                              587311

مبلغ طرح                                     0

حق اولاد                                     63840

عائله مندی                                   106400

فوق العاده سختی کار                     106400

فوق العاده آب و هوا                        19380                      

فوق العاده تسهیلات                       77520

فوق العاده محرومیت                      0

فوق العده جذب 7%                       81900

فوق العاده ویژه                             0

حق ماموریت                                0

هزینه سفر                                   0

جمع درآمد                            4171121

مطالب مرتبط
1 از 218

بعد از اینکه کلیه درآمدها محاسبه شد سپس کسورات را به شرح زیر محاسبه و سپس جمع    می کنیم .

الیته باید به این نکته در این قسمت توجه داشته باشیم که در لیست حقوق هم کسورات کارفرما ذکر شده و هم کسورات کارمند. که ما باید در اینجا کسورات مربوط به کارمند را محاسبه و سپس جمع کنیم .

علت اینکه هر دو کسورات با هم در لیست آمده این است که بدانیم مثلا از مالیات یک فرد چه مبلغ مربوط به خود کارکند است و کارکند باید بپردازد و چه مبلغی مربوط به کارفرما است و کارفرما باید بپردازد که در این لیست حقوق  جمع کسورات کارفرما نیز ذکر شده است .

نحوه محاسبه مالیات آقای سید عبدالجواد احمدی

ابتدا باید مشمول مالیات محاسبه شود سپس معافیت مالیاتی آن کسر شود و سپس ضرب در 10% شود برای محاسبه مشمول مالیات ابتدا درآمد ها جمع می شود سپس عائله مندی و حق اولاد از آن کسر می شود زیرا عائله مندی و حق اولاد مشمول مالیات نمی باشد

]ð(عائله مندی  + حق اولاد) – جمع درآمد[= مشمول مالیات                             ( 106400 + 63840) – 4171121 [ = 400881

حال که مشمول مالیات محاسبه شد به محاسبه معافیت مالیاتی می پردازیم که معافیت احتیاجی به محاسبه ندارد و هر ساله بر اساس تعرفه های مشخص معین می شود که در سال 1384 این معافیت مبلغ 1900000 ریال بوده است .

    210088 = 10% * ( 1900000 – 4000881)   ð 10% * ( معافیت مالیاتی –  مشمول مالیات )

سپس تمامی کسورات به شرح زیر با یکدیگر جمع می شود:

مالیات                                                     210088

حق بیمه کارمند                                         280062

پس انداز رفاه                                            50000

وام مسکن                                                0

علی الحساب                                             0

صندوق جاوید                                           5000

صندوق خیریه                                          5000

وام صندوق رفاه                                        0

وام ضروری                                            0

وام تجارت                                               84000

بیمه عمر سهم کارمند                                  3375                                                   

جمع کسورات                                        637525

نحوه محاسبه حق بیمه کارمند

ابتدا تمامی درآمدها باهم جمع میشود و عائله مندی و حق اولاد از آن کسر میشود سپس این مبلغ که مشمول بیمه است ضربدر بیمه سهم کارمند که 7% است میشود مبلغ به دست آمده حق بیمه سهم کارمند است که وی باید بپردازد.

4000881´7%) =    28006 (  ð ( 7%´ مشمول بیمه )

بعد از آن جمع کسورات را از جمع درآمد کسر می کنیم و به دین ترتیب خالص دریافتی آقای سید عبد الجواد احمدی محاسبه شد .

   ðخالص پرداختی  = (  جمع کسورات  –  جمع درآمد) 

3533596  =  637525 – 4171121

پس از اینکه لیست حقوق توسط حسابدار تهیه و امضا شد ت.سط کارگزینی هم تایید و امضاء می شود و سپس مدیر امور مالی آن را کنترل و امضا می کند و بعد هم توسط رئیس پارک کنترل و امضا می شود .

بعد از آن مدیر امور مالی از حساب سازمان چکی برای کلیه حقوق کارکنان صادر می کند و به همراه این لیست ها به بانک فرستاده می شود سپس بانک با استناد به این لیست حقوق هر یک از کارکنان را به حساب ایشان واریز می نماید.

نحوه محاسبه حقوق آقای سعید اسدی عضو هیأت علمی

نحوه محاسبه حقوق اعضای هیأت علمی دقیقا مثل سه گروه دیگر می باشد فقز با این تفاوت که در لیست حقوق اعضای رسمی و دو گروه دیگر ، حق بیمه شامل بیمه بازنشستگی و بیمه درمانی می شود ولی در صورتی که در لیست اعضای هیأت علمی بیمه درمانی تحت عنوان حق بیمه کارمند ذکر شده و بیمه بازنشستگی هم به صورت جدا قید شده است .موضوع متفاوت دیگر بین این دو گروه این است که اعضای هیأت علمی حق اضافه کاری ندارند در صورتی که اعضای دیگر می توانند اضافه کاری انجام دهند و حقوق آن را نیز دریافت کنند.

انواع لیست ها

لیست بیمه درمانی: قسمت بالا و قسمت عنوان این لیست از سه قسمت تشکیل شده است :

1- در بالا و در ابتدای این لیست نام سازمان ذکر شده        -2 در قسمت دوم این لیست ، نوع لیست و تاریخ آن ذکر شده      -3 قسمت سوم نوع استخدامی قید شده است.

در این لیست به ترتیب در ستون ها بدین ترتیب آمده است .

ستون 1- ردیف : که برای هر کارمندی به ترتیب حروف الفبا از شماره 1 تا … شماره داده شده است .

ستون 2- نام  و نام خانوادگی : در این ستون نام و نام خانوادگی کارمند ذکر شده است

ستون 3- سرانه کارمند ، سهم کارمند : مبلغی که کارمند درازای بیمه خود باید بپردازد .

ستون 4- سرانه کارمند، سهم کارفرما : مبلغی که کارفرما برای بیمه کارمند خود        می پردازد.  

ستون 5- نفر اصلی : که این یک نفر خود کارمند می باشد

ستون 6- سایر تبعی (1) اصلی : یعنی این که کارمند به تبعیت از خود همسر و سه فرزند خود را می تواند بیمه کند که در این ستون تعداد نفراتی که به تبعیت کارمند بیمه شده اند ذکر شده است که البته مقداری از سهم این نفرات را خود کارفرما می پردازد.

ستون 7- جمع اصلی : یعنی جمع کل سایر تبعی (1) که کارمند انها را تحت پوشش بیمه قرار داده است.

ستون 8- نفرات اصلی سهم کارمند :یعنی مبلغی که کارمند باید برای نفرات اصلی تبعی (1) بپردازد.

ستون 9- نفرات اصلی سهم کارفرما یعنی مبلغی که کارفرما برای نفرات اصلی تبعی (1) کارمند می پردازد .

ستون 10- نفر تبعی (2) : یعنی تعداد فرزندانی که کارمند بیشتر از سه تا داشته باشد و آنها جزء نفر تبعی (2) می باشند که البته کارفرما برای آنها هیچ مبلغی نمی پردازد .

ستون 11- نفر 4 سهم کارمند: مبلغی که کارمند باید برای تعداد فرزندان از 4 به بالای خود بپردازد.

ستون 12- نفر تبعی (3) : یعنی اگر کارمند بخواهد می تواند پدر و مادر خود را نیز بیمه کند که تعداد آنها در این ستون قید می شود .

ستون 13- پدر و مادر سهم کارمند: یعنی مبلغی که کارمند باید برای سهم بیمه پدر و مادر خود  بپردازد .

ستون 14 –نفرات تبعی (سایرین ): یعنی کارمند می تواند خواهر برادر یا دیگران را تبعیت از خود بیمه کند که در این ستون تعداد این نفرات ذکر شده است .

ستون 15 – سایرین سهم کارمند: در این ستون مبلغ سهم سایرین ذکر شده است .

ستون16- جمع سهم کارمند: در این ستون جمع و کل مبلغی که کارمند برای خود و برای هر یک از اعضای تبعی خود باید بپردازد را قید کرده است .

ستون 17- جمع سهم کارفرما: کارفرما هیچ گونه مبلغی را برای سایر تبعی کارمند به غیر از تبعی (1) نمی پردازد یعنی در واقع این ستون جمع ستون سرانه کارمند سهم کارفرکا و نفرات اصلی سهم کارفرما می باشد.

 این لیست توسط حسابدار تهیه وامضا می شود و توسط  مدیر امور مالی کنترل و امضا می شود .

لیست بیمه بازنشستگی :

این لیست در قسمت عنوان سه سطر دارد .

1- نام سازمان    2- نوع لیست و تاریخ آن    3- نوع استخدامی

در دو ستون اول ردیف و نام خانوادگی می باشد که باید قید شود .

ستون 3- روزکارکرد : که تعداد روز هایی که کارمند کار کرده است قید شده است البته با احتساب روز های تعطیل .

از ستون 4 به بعد هم حقوق پایه ، فوق العاده مخصوص ، فوق العاده جذب ، فوق العاده ویژه  مسئولیت ، سایر مزایا می باشد که تمامی اینها با هم جمع می شود و جمع کل بیمه را تشکیل می دهد که از این مشمول بیمه 9% سهم کارمند می باشد و 13.5% سهم کارفرما می باشد .

در این جا ما برای مثال بیمه بازنشستگی آقای سعید اسدی و کارفرما را محاسبه        می کنیم :

9% ´8833831= 795045  ð  بازنشستگی سهم کارمند  = ( مشمول بیمه´9% )

ð  مشمول بیمه ´13.5%= باز نشستگی سهم کارفرما

1192567=5/13%´8833831

حقوق پایه                               889700

فوق العاده مخصوص                1868370

فوق العاده جذب                       2516961

فوق العاده ویژه                        3558800

مسئولیت                                    0

سایر مزایا                                  0

مشمول بیمه                           8833831

این لیست نیز مانند لیست بیمه توسط حسابدار تهیه و امضا می شود و توسط مدیر امور مالی کنترل و امضا می شود.

استخدام رسمی : هیأت وزیران که زیر مجموعه ای از قوه مجریه می باشد جهت سازمان مدیریت و برنامه ریزی مسوبه هایی را تسویب می کند که این مسوبه ها شامل دستور العمل هایی جهت سازمان ها و ارگان های کشور می باشد که بودجه و نیز هزینه و مصارف هر ارگان را مشخص می کند بر همین اساس هیأت وزیران در جلسه مورخه 28/1/1384بنا به پیشنهاد شماره 10178مورخ 24/1/84 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به  استناد اصل 138قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ضوابط اجرایی بودجه سال 1384 کل کشور را برای وزارت خانه ها و موسسات دولتی که در این تسویب نامه دستگاه اجرایی نامیده می شوند به شرح زیر تسویب نمود:

ضوابط اجرایی بودجه سال 1384 کل کشور :

1- گسترش تشکیلات اداری و ایجاد پست سازمانی جدید ممنوع و در موارد اضطراری با پیشنهاد سازمان مدیریت و

برنامه ریزی کشور و با تسویب هیئت وزیران امکان پذیر می باشد .

2- تمدید قرارداد کارکنان غیر رسمی شاغل در سال 1383 در صورت نیاز دستگاه از محل اعتبار هزینه ای (جاری )ملی و استانی مجاز است.

3- دستگاههای اجرای موظفند برای کاهش حجم تصدی های دولت افزایش مشارکت مردمی در اداره امور کشور طبق ماده 145 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران تصدی های اجتماعی ، فرهنگی ، تولیدی ، خدماتی و نظایر آن را جهت کاهش 3% از تصدی های دولت در موافقت نامه اعتبارات هزینه ای مورد مبادله منظور نماید . نتیجتا طبق برنامه توسعه چهارم کشور استخدام رسمی  ادارات و ارگان های دولتی جهت کاهش هزینه و بودجه کشوری

ممنوع می باشد لذا پارک علم و فناوری که زیر مجموعه ای از وزارت علوم و تحقیقات (مورد پروژه این جانب ) می باشد .

از قانون فوق مثتثنی نیست لذا پارک علم و فناوری جهت کسر نیروی انسانی تصمیم بر استخدام پیمانی می نماید .

استخدام پیمانی پارک علم و فناوری خراسان

استخدام نیروهای پیمانی در 2 گروه صورت میپزیرد:

1-اعضای هیأت علمی پیمانی

2-اعضای پیمانی

جهت استخدام افراد مورد نیاز سازمان اشخاص به اداره کارگزینی معرفی میشوند و بعد از برسی جهت مدارک و تشکیل پرونده در سازمان به قسمت حراست که مربوط به قوانین و آئین نامه های مصوبه هیئت وزیران مبنی بر اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ونیز بررسی سوابق شخصص و تحقیقات و… میباشد معرفی میگردد و پس از تأئید نمونه فرم استخدام  پیمانی که پیوست میباشد توسط شخص تکمیل میگردد.

انواع فرمها و گردش آنها

فرم قرارداد استخدام پیمانی اعضای هیأت علمی

بعد از مشخصات فردی در فرم مذکور نوع  مدرک  و رشته تحصیلی حائز اهمیت خواهد بود سپس تاریخ شروع و خاتمه قرارداد باید قید گردد چون استخدام به صورت پیمانی قراردادی و مدت زمان محدود میباشد. و از مشخص شدن حقوق و مزایا شخص با اطلاع از آیین نامه پیمانی استخدامی هیأت علمی و سایر مقررات اداری رعایت انها را متعهد می گردد و امضا می نماید و بعد از امضا و تایید مقام مسئول کارگزینی و مسئولین دیگر رونوشت قرارداد جهت اطلاع به همه قسمتهای اداره مبتنی بر: 1- دفتر نظارت و سنجش آموزش   2- هیأت های امنا و هیأت متمرکز مرکزی   3–عضو هیأت علمی   4- اداره مالی و ذیحسابی سازمان   5- کارگزینی   6- آمار پرسنلی فرستاده می شود.

فرم قرارداد استخدام پیمانی

در فرم استخدام مذکور بعد از تکمیل مشخصات فردی در بند یک مستند استخدام بر اساس سه موضوع مشخص شده که در اصل مجوز این سازمان جهت استخدام         می باشد. سپس پست شخص و گروه و رسته کاری وی تکمیل می شود مثلا شخصی که در قسمت حسابداری استخدام می شود در رسته و گروه امور مالی می باشد .پس از تعیین حقوق و مزایا در بند 26 فسخ  قرارداد را پس از 30 روز و شناخت کامل از شخص با اعلام قبلی حق خود می داند که شخص پس از اطلاع از موارد آیین نامه استخدام پیمانی و سایر مقررات مربوط و تعهد رعایت آنها مطالعه و متعهد می گردد و امضا می نمایید . پس از امضای مقام مسئول رونوشت به قسمت های مختلف جهت اطلاع ارسال می گردد.

بعد از شروع به کار اشخاص مواردی پیش خواهد آمد که شاید پرسنل احتیاج به مرخصی ساعتی و یا مرخصی استعلاجی داشته باشند که فرم های مربوط به پارک علم و فناوری ضمیمه می شود .

فرم مرخصی کمتر از یک روز

ابتدا نام و نام خانوادگی سپس واحد سازمانی و بعد تاریخ روز استفاده از مرخصی و همچنین مدت استفاده از مرخصی به ساعت بر مبنای ساعت شروع و خاتمه از ساعت ، تا ساعتی مشخص توسط درخواست کننده تکمیل و سپس مقام مسئول سازمانی اظهار نظر نموده و موافقت یا عدم موافقت خود را اعلام و امضا می نماید و بعد از موافقط شخص    می تواند از مرخصی ساعتی یا همان مرخصی کمتر از یک روز استفاده و حتی از اداره خارج شود توضیح اینکه این نوع مرخصی معمولا بیشتر از سه الی چهار ساعت نخواهد بود.

فرم درخواست مرخصی روزانه

پس از تکمیل مشخصات فردی وسازمانی شخص مدت مرخصی از روز اول لغایت روز آخر قید و تاریخ مشخص می شود . که در این فرم نوع مرخصی که معمولا یا استعلاجی یا …  می باشد مشخص می شود و بعد تقاضا کننده امضا می نماید و در صورت نبود تقاضا کننده جانشین وی امضا می نماید و بعد نوبت امضاء و موافقت مقام مسئول بخش با توجه به صلاح دید وی با توجه به تاریخ مشخص شده می باشد در قسمت بعدی که شاید پرسنل دیگر حق استفاده از مرخصی را نداشته باشند و ظرفیت مرخصی آنها پر شده باشد طبق قوانین استخدام و مقررات اداره کار و امور اجتماعی و ضوابط اداری و سازمانی دولتی ، کاگزینی نظر و استحقاق شخص را مشخص کرده و تعداد روز های مجاز جهت مرخصی را اعلام می نماید سپس متقاضی پس از کسب موافقت های فوق مجاز به استفاده از مرخصی خواهد شد .

فرم مأموریت کمتر از یک روز

گاهی اوقات پرسنل جهت کارهای اداری و موارد خاص مجبور به خروج از محیط کار خود می باشد که احتیاج به اعلام و دریافت مرخصی می باشند و چون این عمل مربوط به کارهای شخصی نیست و جهت انجام کار و یا تحقیقات اداری و سازمانی مربوط به اداره و سازمان می شود نباید در فرم های مرخصی قید شود بلکه در فرم های مأموریت اعلام  می شود که بعد از تکمیل مشخصات فردی  و واحد سازمانی  علت مأموریت و نیز محل و ساعت عزیمت و ساعت مراجعت از مأموریت باید مشخص و تکمیل شود و به اطلاع و موافقت مقام مسئول برسد که بعد از آن شخص مجاز به استفاده از ماموریت خواهد شد.  .ضمنا هریک از متقاضیان جهت فرم های مذکور هنگام خروج از سازمان باید کارت ساعت خود را وارد سیستم نماید و خروج خود را بنا به هر یک از این سه فرم مشخص نماید .

فیش حقوقی

فیش حقوقی رسیدی است که در پایان هر ماه به کلیه کارکنان جهت اطلاع از خالص حقوق خود داده می شود که در این فیش کلیه کسورات و جمع درآمد و مبالغ آنان ذکر شده است تا کارکنان اطلاع کافی از نحوه در یافت حقوق خود داشته باشند.

فرم کارگزینی

این حکم ابلاغی سالیانه است که توسط دستگاه به کارمند ارائه می شود که شامل ضرایب سنواتی و آخرین گروه ها می باشد که طی سه نسخه تهیه می شود و پس از امضاء رئیس دستگاه و ثبت دفاتر اندی کاتور بدین شرح توزیع می گردد.

-1 نسخه کارمند مربوطه   -2 یک نسخه بایگانی کارگزینی    -3 یک نسخه هم امور مالی

گاهی اوقات افراد جهت معرفی به سایر ارگان ها و یا بانک ها جهت دریافت وام بانکی و یا … احتیاج به شناسنامه کاری و دولتی خود می باشند که این شناسنامه همان حکم کارگزینی   می باشد .حکم کارگزینی پارک علمی فناوری خراسان پیوست می باشد در این فرم شماره مستخدمی شخص و نیز مشخصات فردی و عنوان و شماره پست سازمانی و رسته و گروه و سنوات خدمات سازمانی و نیز محل خدمت ، وضعیت تأهل و عائله مندی و نیز مبالغ حقوق و فوق العاده های شغل شامل فوق العاده سختی فوق العاده سختی کار و نیز بدی آب و هوا و کمک هزینه اولاد و کمک هزینه عائله مند ی و … پس از جمع کسورات قانونی مشخص    می شود تا شخص و سایر ارگان ها و موسسات دولتی و غیر دولتی از وضعیت حقوق و دستمزد و توانایی باز پرداخت وام و یا تقسیت مبالغ خرید اقلام مورد نیاز بر پشتوانه چک های کارمندی مشخص شود .

فرم حکم کارگزینی هیأت علمی

در این فرم نیز اعضای هیأت علمی که بطوررسمی استخدام شده اند شرح حکم عنوان می شود بعد از آن جدول حقوق و مزایا و فوق العاده ها که بر اساس همان حکم که مصوبه هیأت وزیران میباشد تکمیل میشود وسپس به امضای مقام مسئول میرسد و مبلغ جمع حقوق و مزایا بعد از کسور قانونی قابل پرداخت خواهد بود.

فرم تسویه حساب

در این فرم هر شخص کارمندی که چه به صورت رسمی و یا پیمانی استخدام  میباشد به هر دلیل که به صلاحدید سازمان علم و فناوری  و یا با تمایل خود شخص خواهان استفاء باشد میبایست فرم تسویه حساب را تکمیل نماید.

در این فرم به منظور اطلاع کلیه بخشها قطع همکاری شخص با سازمان و نیز تسویه حساب با هر قسمت از سازمان فرم به صورت جدولی در آمده که شخص باید دو قسمت و یا جدول را تکمیل و به امضا و مهر تسویه حساب همان قسمت رسانده و عملا بی حساب باشد.

بخش های مختلف سازمان از قبیل :

1-بخش برق و مهندسی پزشکی    2- بخش مکانیک ، طراحی ، متالوژی   3- بخش مواد و متالوژی   4- بخش شیمی ، مهندسی شیمی   5-بخش کشاورزی و صنایع غذایی        6 – بخش تولید نیمه صنعتی    7- روابط عمومی    8- کتابخانه          9- صندوق قرض الحسنه    10-دبیر خانه    11- جمع داری اموال   12-انبار مرکزی     13-بانک اطلاعات – کامپیوتر 14- دفتر سرپرستی – حراست

چون شخصی که به صورت کارمند است چه در قسمت هیأت علمی و یا سایر قسمتها یک سری لوازم و اشیا اداری در خدمت آنان جهت استفاده میباشد که در زمان تسویه حساب عودت داده شود و به انبار سازمان برگردد.

بعد از تسویه حساب با قسمت های مختلف میبایست مسئول کارگزینی تاریخ تسویه حساب کامل شخص را مشخص کند تا برای دریافت حقوق خود روز مشخصی عنوان شده باشد.بعد از اظهر نظر کارزگزینی معاونت اداری و مالی تسویه حساب با فرد را انجام میدهد وبعداز آن نسبت به پرداخت حقوق شخصی توسط امور مالی کار انجام میشود و لیستی

بعد از مشخص نمودن  وضعیت بدهی و تعهد پرداخت با سایر سازمانها مثل بانکها جهت دریافت وام و یا مسدود کردن حساب جاری کارمندی شخص مطالعه میشود تا پس از تسویه حساب سایر سازمانها با پارک علم و فناوری جهت تأئیدیه و حکم کارگزینی معرفی خود به سایرین مشکلی به وجود نیاید و تعهدات بانکی ومالی پارک علم و فناوری را زیر سوال نبرد سپس از فرم تسویه حساب 4 نسخه تهیه و ارسال میشود .

فرم درخواست بازخرید یا بازنشستگی

در صورتی که شخص مدت سنوات کاری خود را که به تصویب هیأت وزیران جهت سنوات کاری زنان و مردان به تائید رسانده است بگذراند دیگر از نظر سازمان بازنشسته می شود. و یا بازخرید (به هر علتی به درخواست شخص با داشتن حداقل سنوات مصوبه هیأت وزیران )در این صورت باید فرم درخواسد بازخرید یا بازنشستگی که به یک صورت تهیه شده است  باید تکمیل شود .

در این فرم بعد از تکمیل مشخصات فردی و عنوان پست سازمانی و سنوات خدمات قابل قبول وی و نیز محل خدمت را قید می نماید بعد از موافقت مقام مسئول نظریه شورای تخصصی موضوع تبصره 2 قانون اصلاح تبصره 1 ماده 74 قانون استخدام کشوری و الحاق سه تبصره به آن جلسه ای به آن تشکیل و نتیجه اعلام می شود و در صورت موافقت حکم اجرا می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش − 1 =