مقدمه
در گذشته چنین تصور میشد که هوش یک توانایی ارثی غیر قابل تغییر است و به همین دلیل آموزش در آن تأثیری نخواهد داشت. این اندیشه حاصل نظریه هایی بود که هوش را تغییر ناپذیر میدانستند. نظریه های تازه تر که هوش را یک رشته فرآیند ذهنی میدانند بر تغییر ناپذیری آن اصرار چندانی نمی ورزند و لذا از لحاظ پرورشی نظریه های امیدوار کننده تری هستند .
گیج و برلاینر 1992- (Gage & Borliner) در این باره میگویند:
” ما میتوانیم به برنامه های آموزش حل مسأله ای که رفتار هوشمندانه را افزایش میدهند بیندیشیم. ما میتوانیم به برنامه هایی بیندیشیم که به دانش آموزان کمک میکنند تا زمان یادگیری، استراتژی های یادگیری یا توالی مطالب یادگیری خود نظارت کنند. میتوانیم درباره مهارت های رمزگردانی یا مهارت های مقایسه کردن دانش آموزان کار کنیم – اگر فکر میکنیم مشکل آنان به این قسمت مربوط میشود – با آگاهی کامل از مفاهیم مربوط به هوش در نظریه های خبرپردازی جاری، میتوانیم درک کنیم که پائین بودن سطح توانایی های کلی ذهنی یک شرایط عمومی فرد نیست بلکه یک الگوی رفتاری قابل اصلاح است.”
آموزش
آموزش و پرورش فرايند يادگرفتن دانش و مهارت و ياد دادن آن است. اين فرايند از پيدايش انسان بر زمين آغاز شده، آرام آرام كاملتر شده و امروزه يكي از پايه هاي اساسي پيشرفت جامعهها شده است. ايرانيان در فرايند پيشرفت آموزش و پرورش، نقش شايستهاي داشتهاند به طوري كه شكوفايي تمدن اسلامي تا حدود زيادي وامدار تلاش آموزشگران ايراني است.
نخستين آموزگاران
در دوران پيش از تاريخ، كودكان آداب و رسوم را با پيروي از بزرگترها فرا ميگرفتند و چون همراه آنان به كار مشغول بودند، مهارتهايي مانند شكار كردن و كاشتن گياهان را ميآموختند. در تمدنهاي باستاني، كاهنان و روحانيان آموزش هاي مخصوصي ميديدند و به آموزش ديگران مشغول ميشدند. آنان علاوه بر خواندن و نوشتن و مراسم ديني از پزشكي و اخترشناسي نيز آگاه بودند. يونانيان باستان نخستين كساني بودند كه يك نظام آموزش و پرورش رسمي بنيان نهادند، اما فقط پسران خانواده هاي ثروتمند ميتوانستند از آن بهرهمند شوند. يكي از درسهاي مهم آنان، هنر سخنوري براي سياستمداران جوان بود.
آموزش در ايران باستان
در دوران هخامنشي، آموزش رسمي ويژهي روحانيان زرتشتي(موبدان)، شاهزادگان و دولتمردان بود. اما چون در آيين زرتشت آموزش و پرورش به مانند زندگي مهم شمرده شده بود، مردم ايران به پيروي از گفتار حكيمانهي زرتشت، يعني پندار نيك، گفتار نيك و كردار نيك، اخلاق و مهارتهاي سودمند را به فرزندان خود آموزش ميدادند. در آن زمان آتشكدهها جايگاه رسمي آموزش بودند و موبدان علاوه بر درسها مذهبي، پزشكي، رياضي و اخترشناسي نيز درس ميدادند.
نخستين دانشگاه
در دورهي ساساني فرهنگ و تمدن ايراني به شرق و غرب گسترش يافت. اما هنوز هم آموزش به گروهي خاص محدود ميشد. در اين دوران مهمترين مركز علمي و آموزشي دوران باستان، دانشگاه گندي شاپور، در شهر گندي شاپور به وجود آمد. اين شهر را شاپور ساساني بنيان نهاد و تا حدود قرن چهارم پس از اسلام آباد بود. در دانشگاه گندي شاپور داشمندان ايراني در كنار دانشمندان هندي، يوناني و رومي به فعاليت علمي و بحث و گفت و گو مشغول بودند. وقتي مدرسهي آتن در سال 529 ميلادي بسته شد، بسياري از دانشمندان يوناني به گندي شاپور مهاجرت كردند. در زمان خسرو انوشيروان بيمارستاني در اين شهر ساخته شد و آموزش طب ايراني، يوناني و هندي رونق گرفت.
اسلام و آموزش همگاني
پس از پيروزي عربها بر سپاه ساساني، حكومت ساساني برچيده شد و آموزش و پرورش رسمي از انحصار طبقهي ثروتمندان بيرون آمد و دورهي جديدي آغاز شد. در آن دوره، آموزش اسلامي به جاي آموزش آيين زرتشت مورد توجه قرار گرفت و آموزش قرآن و زبان عربي و اصول و فروع دين نو در مسجد رواج يافت. آرام آرام خط و زبان عربي جاي خط و زبان پهلوي را گرفت و ترجمهي كتابهاي پهلوي كه حاوي دانش توليد شده و جمع آوري شده از تمدنهاي گوناگون در گنديشاپور بود، به عربي ترجمه شد. مسلمانان علاوه بر مسجد به ساختن مدرسه پرداختند. نمونهي اين مدرسهها كه پس از قرن سوم هجري ساخته شد، در نيشابور، بلخ، هرات و بخارا تا قرنها بعد داير بودهاند. تحصيل در آن مدرسه ها رايگان بود و به فراگيران كمك هزينهاي نيز پرداخت ميشد.
بنيانگذاري شهر خدا
در سال 141 هجري قمري، در زمان منصور خليفهي دوم عباسي و به راهنمايي خالدبن برمك ايراني، نقشهي بغداد را مهندسان ايراني طراحي كردند و آن را نزديك يكي از آباديهاي قديم ايران به نام بغداد، به معناي شهر خدا، ساختند. برمكيان آيين كشورداري را همراه خود به بغداد بردند و پايههاي تمدن اسلامي را بنيان نهادند. در سال 148 هجري قمري، منصور به بيماري سختي مبتلا شد كه پزشكان نتوانستند او را درمان كنند. از اين رو، جرجيس پسر بختيشوع، مدير بيمارستان گنديشاپور، براي درمان او به بغداد دعوت شد. اين پزشك ايراني پس از درمان منصور، چهار سال در بغداد بمان و پزشكي ايراني را در بغداد آموزش داد. او پس از بازگشت به ايران، عيسبن شهلافا را جانشين خود كرد و به اين ترتيب، پزشكي ايراني به دنياي اسلام راه يافت.
خانهي دانش
بغداد در زمان هارون الرشيد به اوج شكوفايي خود رسيد. هارون علاوه بر دعوت از دانشمندان، به گردآوري و ترجمهي كتابهاي خطي از زبان يوناني، سرياني و پهلوي به عربي فرمان داد. پس از هارون، پسرش مامون، بيتالحكمه(خانهي دانش) بغداد را بنيان نهاد و به ساختن رصدخانه فرمان داد. اين كارها باعث جذب دانشمندان از جاجاي جهان به سوي بغداد و رونق گرفتن آموزش و پژوهش شد. نتيجهي اين فعاليت ها شكوفايي فعاليت هاي علمي و آموزشي در قرن سوم و چهارم هجري شد كه از آن با عنوان عصر طلايي اسلام ياد ميشود.
دورهي آموزشي نظاميه
خواجه نظام المُلك وزير معروف و با تدبير سلجوقيان بود كه به ساختن و مجهز كزدن مدرسههايي فرمان داد كه به نظاميه شهرت يافتند. نظاميهها كه در بغداد، نيشابور، اصفهان، بلخ، مرو و آمل ساخته شده بودند، به صورت شبانهروزي اداره ميشدند و هزينهي آنها را حكومت پرداخت ميكرد. اين نظاميهها برنامهي آموزشي منسجمي داشتند كه زير نظر خواجه تنظيم شده بود و تا 150 سال با كمترين تغيير پيگيري ميشد. از نقصهاي اين مدرسهها اين بود كه كمكم بحث و گفت و گوي آزاد در آنها كمرنگ شد و بيشتر بر فراگيري فقه شافعي، صرف و نحو، ادبيات عرب و قرآن و حديث تاكيد شد.
فراز و فرود
با حملهي مغولها به ايران بسياري از شهرهاي آباد ايران، از جمله شهر بخارا، به معناي مجمع دانشمندان، ويران شد. بسياري از دانشمندان و صنعتگران كشته شدند، از كشور فرار كردند يا به اجبار به مغولستان برده شدند. مدرسهها و كتاب خانهها نيز طعمهي آتش شد و تا سه قرن آرامش و آسايش كه براي فعاليت علمي ضروري است، از ميان رفت. بغداد نيز كه پايگاه دانش و آموزش جهان آن دوران بود، با حملهي هلاكوخان مغول، از رونق افتاد. اما پس از آشنا شدن نوادگان چنگيزخان با دين اسلام و روي آوردن آنان به اين دين پشتيبان دانش و آموزش، مدرسهها، مسجدها و رصدخانهها ساخته شدند و رونق گرفتند. خواجه نصيرالدين طوسي، وزير هلاكو، او را به ساختن رصدخانهي مراغه ترغيب كرد و خواجه رشيدالدين فضل اﷲ، وزير اولايجاتو، شهرك دانشگاهي رَبع رشيدي را نزديك تبريز بنا كرد. در آن شهرك بيش از 6 هزار فراگير به آموختن مشغول بودند. هزينهي شهرك از وقف فراهم ميشد و براي يتيمان نيز مدرسه و خوابگاه وجود داشت. مدرسهي بديعيه در هرات، مدرسهي رُكنيه در يزد و مدرسهي خاتونيه در … نمونهاي از اين مدرسهها است.
در سراشيبي
در سال 905 هجري قمري با روي كار آمدن شاه اسماعيل صفوي، ايران داراي حكومت مركزي قدرتمندي شد و ايرانيان طي 225 سال توانستند به ساختن و آبادي شهرها و روستاها بپردازند. ساختن آموزشگاههايي مانند مدرسهي چهارباغ، مسجدشاه و مسجد شيخ لطف اﷲ در اصفهان به دليل وجود امنيت و ثروت كشور در آن زمان رخ داد. در مدرسهها و مسجدهاي آن دوره باورهاي شيعي، احكام، تفسير، اخبار و حديث درس داده ميشد و به جز ستارههايي مانندملاصدرا، كمتر كسي به علوم عقلي و بحث و گفت و گو علاقهي وافر داشت. البته، در زمان شاه عباس بزرگ، ارتباط ايران با كشورهاي اروپايي برقرار شد و دانش و فن نوين كمكم به ايران وارد شد. پس از اين دوره ايران تا به حكومت رسيدن قاجارها ناآرامي و غارت را تجربه كرد و در دوران قاجار نيز در سراشيبي ناآگاهي اُفتاد.
جنگهاي بيداركننده
در دوران قاجار جنگهاي ايران و روس رخ داد كه با شكست ايرانيان و از دست رفتن بخشهاي زيادي از ايران همراه بود. البته ان شكست دردناك باعث شد كه دولتمردان دلسوز و فرهيختگان جامعهي آن روز به علت شكست ايرانيان آگاه شوند كه همانا بيخبري از دانش و فن آن روزگار بود. از اين رو، در سال 1231 هجري قمري، 5 نفر دانشجو به انگليس فرستاده شد؛ نخستين چاپخانهي سربي در 1227 هجري قمري در تبريز به كار افتاد؛ نخستين روزنامه را ميرزا صالح، از ئانشجويان فرستاده شده به انگليس، به نام كاغذ اخبار در 1253 هجري قمري منتشر كرد؛ و نخستين مدرسه به شيوهي امروزي با همت ميرزا حسن خان رشديه در 1254 هجري قمري در اروميه و در سال بعد در تبريز كار خود را آغاز كرد.
بنيانگذاري دارالفنون
دارالفنون مركز آموزشي دانش و فن نوين بود كه در سال 1231 هجري شمسي با تلاش ميرزا تقيخوان اميركبير در تهران بنيانگذاري شد. نخستين معلمان اين مدرسه، اروپايي و بيشتر اتريشي بودند. نخست صد نفر فراگير از ميان فرزندان اشراف و بزرگان دولتي براي تحصيل در آن انتخاب شدند كه در رشتههاي نظامي، پزشكي، داروسازي، معدن و مهندسي به تحصيل مشغول شدند. دارالفنون آزمايشگاه فيزيك، شيمي و داروسازي و كارخانهي شيشه و بلور و شمعسازي و چاپخانه داشت و فراگيران علاوه بر مطالعهي نظري، به فعاليتهاي عملي نيز ميپرداختند. براي مثال، مسيو كرشيش اتريشي، كه معلم توپخانه و رياضي بود، به كمك دانشجويان خود دستگاه فرستندهي تلگراف ساخت كه آغازي براي گسترش ارتباط از راه دور در كشور بود.
آموزش و پرورش نوين
در بيشتر كشورها، گذراندن دورهي مقدماتي براي كودكان پنج و شش ساله و گذراندن دورهي متوسطه براي نوجوانان سيزده ساله اجباري است. در بسياري از كشورها حضور دانشآموزان پس از يازدهسالگي در مدرسهها كم ميشود؛ البته، آموزش تا بزرگسالي در دانشكدهها و دانشگاهها و مركز هاي آموزش مهارتهاي عملي ادامه مييابد. با وجود اين هنوز ميليونها نفر در دنيا از مهارتهاي ابتدايي خواندن و نوشتن بيبهرهاند. بر اساس قانون اساسي ايران، آموزش و پرورش براي همهي كودكان و نوجوانان ايراني تا دورهي متوسطه رايگان است و دولت وظيفه دارد امكان تحصيل را براي همگان فراهم سازد. نظام آموزشي ايران داراي دورهي ابتدايي(پنج سال) دورهي راهنمايي(سه سال) دوره متوسطه( سه سال) و دورهي پيش دانشگاهي است. علاقهمندان به كارهاي عملي و فني نيز ميتوانند مهارت هاي لازم را در مدرسهها و آموزشگاههاي كارو دانش بگذرانند. دانشآموختگان دوره پيشدانشگاهي در صورت مموفقيت در آزمونهاي سراسري، به دانشگاه وارد ميشوند.
روشهای مختلف آموزش
فناوری وسیله ای برای توسعه و افزایش توانایی ها و قابلیت های زیستی بشراست ،در جامعه رو به تکامل امروز هر فرد برای ادامه حیات به سواد علمی و فناورانه نیاز دارد و همه افراد باید در مورد استفاده یا عدم استفاده و نتایج این پدیده در زندگی آگاه باشند ، یکی از ابتکارات جدید در برنامه درسی کشور های پیشرفته استفاده از فناوری های جدید به ویژه فناوری اطلاعات در محتوای کتاب های درسی می باشد بدین منظور مفاهیم فنی مربوط به آن در کتاب های درسی گنجانده شده است به عبارتی آموزش فناوری از همان کودکی و در دوران دبستان در برنامه های درسی این کشور ها داده می شود .
یکی از مهمترین مهارت های پیش بینی شده در کتاب های درسی کشور های پیشرفته داشتن سواد رایانه ایی و کار با رایانه است ،مثلا در کتاب علوم سوم ابتدایی آمریکا (صفحه 32 تمرین الف) از دانش آموز خواسته شده است مقدار مواد غذایی یک هفته یکی از حیوانات را اندازه گرفته و سپس مقدار مواد مصرفی را برای یک ماه و آنگاه برای یک سال محاسبه کرده ( با استفاده از ماشین حساب ) و سپس با استفاده از رایانه نمودار و جداول مربوط را رسم کنند .
یکی از فواید آموزش فناوری های جدید به دانش آموزان در دوره های ابتدایی از بین رفتن ترس از فناوری جدید می باشدو برای آینده که سواد رایانه ای و سواد فناورانه یکی از نیاز های بشر است آماده می شوند.
بهره گیری از فناوری به نحو مطلوب و اثر بخش در سطح مدارس کار آسانی نیست وجود فناوری در مدرسه هنگامی نمود پیدا می کند که معلم و دانش آموز کار و اهمیت آن را در فرایند یاد دهی – یادگیری بشناسند وآن شناخت را باروش های یادگیری و یاد دهی تلفیق کنند، وجودفناوری در مدرسه به خودی خود هیچ ضمانتی برای یادگیری بهتر نیست ،رایانه یا هر ابزار فناورانه دیگر می تواند زمینه ایی از دنیای واقعی را برای دانش آموزان فراهم کند و او را به حل مسایل پیچیده ترغیب و کمک کند رایانه باعث حضور فعال یادگیرنده در عرصه یادگیری می شود و امکان مشارکت جمعی را از طریق شبکه های اینترنت و تبادل افکار و آرا فراهم می کند .
یکی از ویژگی های بارز ی که اساس ایجاد انگیزه در کودکان برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT) است ویژگی تعاملی آن است ،برخورداری ICT از قابلیت ذخیره سازی ،مرتب کردن و بازیابی ، مقادیر زیادی از اطلاعات را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد که ضرورتا در کلاس های معمولی و یاکتابخانه مدرسه موجود نمی باشد ،دانش آموزان
می توانند از طریق جستجو در جستجو گرهای مناسب آخرین اطلاعات مورد نیاز را استخراج نمایند.
در نگرش سنتی معلمان به منزله مخزنی از اطلاعات و دانش نگریسته می شود و هدف شغلی معلمان القای این اطلاعات در ذهن دانش آموزان می باشد اگر این نگرش درست هم باشداطلاعات جهانی با چنان سرعت شگفت آوری رو به افزایش است که هیچ معلمی نمی تواند امیدوار باشد که توانسته است تمام اطلاعات مورد نیاز رابه طور جامع به دانش آموزان انتقال داده باشد ،فناوری دنیایی را که مدارس در آن واقع اند متحول کرده است اکنون زمان آن است که معلمان به این تحولات گردن نهند ،تغیرات در دنیا ما آنقدر سریع و سرنوشت سازند که مدارس نمی توانند بدون تغیر بمانند یا صرفا تغیرات سطحی انجام دهند ، سوالات اساسی این است که :
1-آیا مدارس امروز ،دانش آموزان را برای دنیای متحول فردا آماده می کنند 2- چگونه باید مباحث فناوری اطلاعات(I T ) در آموزش کشور وارد شود 3- نقش معلمان در فرایند یاددهی در این روش چگونه می باشد 4- مشکل اصلی در استفاده ازI T را باید در معلمان جستجو کرد یا دانش آموزان ؟
پاسخ به این سوالات خود نیاز به تفحص بیشترومقاله ای دیگردارد ، یکی از معضلات اصلی کشور در بخش آموزش وجود یک سامانه متمرکز در برنامه ریزی درسی می باشددر این نظام دانش آموزان فقط باید روی کتابهای درسی سرمایه گذاری کنند و عملا استفاده از فناوری های آموزشی وسایل و مواد کمک آموزشی و برنامه های رایانه ایی به کنار گذاشته می شوند در کشورآمریکا وبرخی از کشورهای اروپایی نظام برنامه ریزی درسی بطور غیر متمرکز بوده و ممکن است کتابهای درسی دو مدرسه در یک خیابان مثل هم نباشند ،نویسندگان و ناشران دررقابتی چشمگیربه تهیه و تدوین کتاب های درسی بر اساس ” برنامه درسی استاندارد ملی”می پردازند .
Tell Me More Premium 8.0 نرم افزاری فوق حرفه ای و قدرتمند در زمینه آموزش زبان انگلیسیت که از سوی اکثر منتقدان نرم افزار دنیا لقب “برترین نرم افزار آموزش زبان انگلیسی دنیا ” را از آن خود کرده است که نمونه بارز آن جایگیری در رتبه اول و کسب مدال طلای برترین نرم افزار آموزش زبان دنیا برای چندمین سال پیاپی در وبسایت نقد نرم افزاری دنیا TopTenReviews است . به علاوه استفاده این نرم افزار در بسیاری از مراکز مطرح و علمی دنیا سبب موجب اطمینان اکثر خریداران از منحصر به فرد بودن و خرید آن شده است .
این نرم افزار فوق العاده با هوش مصنوعی بالایش، درست همانند یک معلم خانگی فوق هوشمند و خستگی ناپذیر، تمامی ارکان مورد نیاز برای آموزش زبان انگلیسی و تمامی مهارت های لازم یادگیری هر زبان را همچون خواندن، نگارش، قدرت شنیدار، گفتار، دایره لغات و گرامر و حتی فرهنگ مورد نیاز یادگیری کشورهای سخن گوینده آن زبان را به تمرین و تکرار وا می دارد و دارای سطوح مختلفی از مبتدی تا پیشرفته می باشد که برای تمامی افراد در پکیج های مختلفی از سوی کمپانی سازنده عرضه شده است .
چرا Tell Me More Premium 8.0 را برترین نرم افزار آموزش زبان دنیا می نامیم ؟
– به دلیل دارا بودن بیش از 5 میلیون کاربر راضی در سرتاسر دنیا که آماری منحصر به فرد و چشمگیر است .
– به دلیل استفاده ارگان های سرشناس دنیا از این نرم افزار حرفه ای که به آن اطمینان کرده اند مانند The U.S. State Department, the U.S. Government, the FBI, the Canadian Federal Government, EDS, BMW, Carnival Cruise Lines, Mercedes, Telefónica
– به دلیل استفاده همه روزه در بیش از 10000 آموزشگاه، دانشکده و مراکز علمی آموزش زبان در سراسر دنیا .
قابلیت های منحصر به فرد Tell Me More Premium 8.0 قدرتمندترین نرم افزار آموزش زبان انگلیسی در دنیا :
– ارائه شده در قالب سطوح مجزا و کامل مناسب برای تمامی افراد ، مقدماتی – متوسطه – پیشرفته
– بیش از 800 ساعت آموزش زبان انگلیسی که بیشترین و سنگین ترین نرم افزار آموزش زبان در دنیاست !
– بیش از 5000 تمرین و 37 نوع و زیر شاخه از فعالیت های تمرینی که در قالب شش طبقه بندی و کارگاه تمرینی درسی، فرهنگی، لغات، پرسش و پاسخ شفاهی و نوشتاری .
ارائه شیوه های مختلف مراحل یادگیری زبان
– سیستم انتخابی تمرینی یا Free-to-Roam که انتخاب دسته تمرین های مورد نیاز روز شما را به شما می دهد .
– سیستم هوشمند Guided Mode که به شما مسیر های یادگیری و تمرین را بر طبق فعایلت های شما و میزان استعدادتان پیشنهاد می کند .
– سیستم فوق هوشمند Dynamic Mode که همانند یک معملم خانگی مرحله به مرحله پیشرفت شما را ارزیاب کرده و تمارین مورد نیاز بعدیتان را پیش رویتان قرار می دهد
بهره گیری از جدید ترین فن آوری های آموزش زبان در دنیا در زمینه گفتار یا Speaking
– سیستم تشخیص صدای بسیار پیشرفته که صدای شما را به خوبی آنالیز و شناسایی می کند و ایراد تلفظی شما را رفع می کند .
– بهره گیری از فن آوری نوین S.E.T.S. یا Spoken Error Tracking System که به یافتن ایرادهای تلفظی و نمایش دقیقی ایراد های شما می پردازد که با تمرین بلافاصله مانع تکرار آن در شخص و موجب تصحیح این ایراد برای همیشه می شود.
– بهره گیری از انیمیشن های سه بعدی و شبیه سازی های صورت و حرکات لب که به یادگیری تلفظ صحیح کلمات بسیار کمک می کند .
– دارا بودن ویدیو ها و دیالوگ های متعدد روز مره در جریان آموزش .
این مجموعه در قالب سه DVD عرضه شده است.
اسلاوین (1991) در کتاب “روان شناسی پرورشی” خود یکی از روش های معروف آموزش توانایی های هوشی را با نام غنی سازی موثر معرفی کرده است. این روش به وسیله ریون فیورستاین (Reuven Feurestein) ابداع شده است. در این برنامه آموزشی دانش آموزان یک رشته تکلیف کتبی یا اصطلاحاً مداد و کاغذی را نظیر آنچه در شکل دیده میشود انجام میدهند. هدف این تمرینها ایجاد مهارت های ذهنی از قبیل طبقه بندی، مقایسه ، جهت یابی فضایی و توالی عددی است.
برنامه آموزشی غنی سازی موثر در هفته سه تا چهار ساعت و برای حداقل دو سال متوالی به اجرا در میآید. این برنامه معمولاً برای دانش آموزان ضعیف و یا دارای ناتوانی های یادگیری مورد استفاده قرار میگیرد. اسلاوین به پژوهش هایی اشاره میکند که نشان داده اند روش غنی سازی موثر، اگر به طور کامل به اجرا در آید در افزایش عملکرد دانش آموزان در آزمون های استعداد و هوش تاثیر مثبت خواهد داشت. حتی بعضی مطالعات نشان داده اند که تاثیر این روش در بالا بردن نمرات آزمون استعداد تا دو سال پس از پایان یافتن برنامه آموزشی، دوام داشته است.
در مقابل برخی از صاحب نظران ( از جمله استرنبرگ و بهانا، 1986) گفته اند که روش غنی سازی موثر صرفا به دانش آموزان یاد میدهد که چگونه به آزمون های هوش جواب دهند. آنان به عنوان دلیلی بر این ادعای خود گفته اند، بسیاری از تمرین های این روش آموزشی ( مانند آنچه در شکل آمده ) شبیه به سؤالات آزمون های هوش هستند. اسلاوین در نتیجه گیری از بحث خود پیرامون آموزش مهارت های اندیشیدن گفته است: ” تا زمانی که برنامه های مهارت های اندیشیدن نشان نداده اند که علاوه بر افزایش عملکرد یادگیرندگان در آزمون های هوش، میتوانند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را نیز افزایش دهند، استفاده از آنها در مدارس محدود خواهد بود”.
هر چند که هنوز درباره چگونگی تغییر پذیری هوش، اختلاف نظر فراوان وجود دارد و گر چه تا کنون روش های نظام دار آموزشی متنوعی برای آموزش هوش و استعداد تدوین نشده ، اما شواهد تجربی و نظریه های تربیتی فراوانی موجود که نشان میدهد غنی سازی محیط رشد و تربیت افراد به ویژه در سال های اولیه زندگی در پرورش استعدادهای ذهنی موثرند.
نتیجه گیری :
1- تغیرات اساسی در برنامه ریزی درسی و منطبق کردن آن با روش های مبتنی بر فناوری اطلاعات یک ضرورت اجتناب ناپذیر است
2- آموزش تدریجی معلمان با روش های مبتنی برI T باید هر چه زودتر آغاز شود
3- تجهیز مدارس به فناوری های لازم باید آغاز شود
4- شیوه های جدید ارزشیابی دانش آموزان در مدرسه برای ارتقای به کلاس بالاتر و همچنین ورود به دانشگاه باید مورد بررسی جدی قرار گیرد و آیین نامه های جدیدی تدوین شوند .
منابع :
1- مجله رشد تکنولوژی آموزشی شماره های 170،152،164،163
2- مجله مدرسه فردا شماره های 5،1
سرلوحه قرار دادن این اصل میتوانند به رشد استعدادهای دانش آموزان کمک کنند.