صنعت رنگ سازی

968

رنگ در دنیای امروز نقش بسیار مهمی در پرورش ذوق و قرایح بشری و ارضای نیازهای زیبا شناختی وی ایفا می کند. بدین جهت است که احساس رنگ را به تعبیری حس هفتم می گویند.

انسان در پهنه تولید تزئین خانه ها ، پوشاک و حتی نوشابه ها در هنر ، نقاشی ، صنایع کشتیرانی و امور ارتباطات محصولات مصرفی در صنایع فضایی و خلاصه در همه شئونات با رنگ سر و کار دارد . بطور کلی از رنگ علاوه بر ایجاد زیبایی محیط جهت حفاظت اشیا در مقابل عوامل طبیعی و غیره استفاده می شود .

تاریخچه

سابقه استفاده از مواد رنگی توسط انسان به دوران غارنشینی می رسد. اولین کاربرد واقعی و عملی مواد رنگی را می توان در ساختن کشتی نوح مربوط دانست که برای جلوگیری از نفوذ آب و پوسیدگی آن از مواد رنگی استفاده شده بود. بعدها از مواد رنگی برای حفاظت چوب از پوسیدگی در بناهای چوبی و زمانی که استفاده از وسایل آهنی متداول شد. برای جلوگیری از زنگ زدن آنها استفاده می شد .

اجزای تشکیل دهنده رنگ ها

هر رنگ اصولا از دو قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

رنگ دانه :

که ماده رنگی نامحلول در آن است ( خاک رس ناخالص رنگی و پودر برف از سنگهای رنگی به عنوان اولین رنگ دانه ها مورد استفاده انسان قرار می گرفتند ).

محمل رنگها:

مایعی است که با رنگ دانه مخلوط شده کاربرد آنرا آسان می کند و در چسبیدن آن کمک می کند ( از سفیده تخم مرغ چسب عسل محلول قند به عنوان محمل های رنگ استفاده می شد. امروزه متداول ترین محمل های رنگ دانه ها را آب یا روغن تشکیل می دهد. از اینرو رنگ ها را به دو دسته رنگ‌های روغنی و رنگ‌های آلی تقسیم می کنند.

انواع رنگ دانه ها

اکسید ها :

لیمونیت ( Fe2O3.2H2O ) برای تهیه رنگ قرمز مصرف می شود و یکی از قدیمی ترین رنگ دانه هاست.

هماتیت ( Fe2O3 ) برای تهیه رنگ قرمز روشن بکار می رود.

دی اکسید تیتان ( TiO2 ) برای تهیه رنگ سفید روشن و بسیار مرغوب که در هوا تیره نمی شود به کار می رود. معمولا آن را با سولفات باریم مخلوط می کنند.

ZnO که از مهم ترین رنگ دانه های سفید است و از تجزیه کربنات روی و یا سوزاندن فلز روی در هوا حاصل می شود.

سرنج ( Pb2O3 ) که رنگ سرخ یا قرمز تیره دارد و بیشتر برای پوشانیدن سطح قطعات فو لادی به منظور حفاظت آن ها از زنگ زدن ، کاربرد دارد.

سولفید روی و لیتوپن :

سولفید روی برای تهیه رنگ سفید مات مصرف می شود و از مزایای آن این است که بر خلاف سفید اب سرب در هوا سیاه نمی شود. این رنگ دانه معمولا در تجارت بصورت مخلوطی از سولفید روی و سولفات باریم به نام لیتوپن مصرف دارد که رنگ سفید بسیار مرغوب است.

سفید اب سرب :

این رنگ دانه عمدتا شامل Pb(OH)2 , pbCO3 که از قرن ها پیش شناخته شده بود . قدرت پوشش آن ها زیاد است ولی در هوا به علت وجود H2O به مرور سیاه می شود . برای تبدیل مجدد آن به رنگ سفید می توان از تاثیر پر اکسید هیدروژن بر آن استفاده کرد.

دوده چراغ و زغال استخوان :

یکی از اجزایی رنگ سیاه و مرکب است و برای تغییر رنگ سفید به میزان دلخواه نیز مصرف می شود.

رنگ دانه های فلزی :

مانند پودر آلومینیم در روغن جلا که که از آن برای حفاظت وسایل آهنی و فولادی استفاده می شود.

برنز آلومینیم ( آلیاژ AL,CU) در روغن جلا که از آن برای ایجاد رنگ بسیار زیبای طلایی برای دور قاب ها و … استفاده می شود.

رنگ دانه های الوان :

رنگ دانه های آبی :

مهم ترین این این رنگ دانه ها آبی پروس و آبی نیلی یا لاجورد است. آبی پتروس که یکی از مهم ترین رنگ های آبی است . لاجورد نیز یکی از رنگ های آبی مرغوب است که از حرارت دادن مخلوط کائولین ، کربنات سدیم ، گوگرد و زغال سنگ در غیاب هوا حاصل می شود.

رنگ دانه های زرد :

مهم ترین این رنگ دانه ها کرومات روی و کرومات سرب است . از قطران زغال سنگ نیز رنگ دانه های الوانی بصورت نمک های نامحلول فلزات به دست می آید که در هیدروکسید آلومینین بصورت ژله می بندد. این ژله را پس از خشک کردن به صورت پودر با رنگ دانه های نظیر کربنات کلسیم و سیلسس مخلوط می کنند و در انواع رنگ های مورد نیاز به کار می برند.

رنگ‌های روغنی

در این نوع رنگ‌ها ، رنگ دانه را در یک روغن خشک شونده که استر گلیسیرین با اسیدهای چرب نظیر اسیدهای اولیک و یا لینولنیک می باشد حل می کنند. این روغن‌‌ها در هوا اکسیده شده و به ترکیبات سیر شده تبدیل می شوند و لایه‌ای سخت مقاوم و محافظ تشکیل می دهند که از نفوذ آب در رنگ دانه جلوگیری می کنند.

رقیق کننده :

برای رقیق کردن و سهولت کاربرد رنگ به کار می رود و معمولا یک حلال هیدرو کربنی نظیر ترپنتین است که به روغن تربانتین شهرت دارد.

خشک کننده :

یکی از اجزای رنگ‌های روغنی است که در حقیقت نقش کاتالیزور در تسریع اکسیداسیون و خشک شدن رنگ ها را دارد و معمولا مخلوطی از اکسید های سرب ، منگنز و کبالت در ( روغن بزرک )بصورت استر مصرف می شود.

رنگ‌های پلاستیکی

با اضافه کردن رزین های سنتزی نظیر رزین حاصل از فنل و فرمالدئید که خاصیت پلاستیکی دارد در روغن جلا رنگ های پلاستیکی حاصل می شود. این نوع رنگ ها به خاطر دوام و قابل شستشو بودن اهمیت و کاربردهای زیادی دارد.

رنگ‌های لعابی یا مات

با اضافه کردن رنگ هایی نظیر TiO2 به روغن جلا آن را به صورت مات درآورده و بعد برای مات کردن هر نوع رنگی به کار می رود .

رنگ اتومبیل

این نوع رنگ ها باید این ویژگی را داشته باشند که به سرعت در هوا خشک شوند. برای این منظور رنگ دانه را در حلال های آلی بسیار فرار نظیر استات آمیل ، استات اتیل یا استات بوتیل حل می کنند . برای رنگ‌های متالیک ( فلزی ) از رنگ دانه های فلزی استفاده می شود .

رنگ‌های محلول در آب

این نوع رنگ ها از معلق کردن رنگ دانه ها در آب مخلوط با یک چسب محلول در آب تهیه می شوند. از رنگ‌های روغنی ارزانترند و قابل شستشو نمی باشند .

آلیزارینAlizarene

مطالب مرتبط
1 از 218

به فرمول C14H8O4 و به وزن ملکولی 20/240 است. از ریشه روناس به دست می آید. آلیزارین با دو ملکول گلوکز ایجاد اسید روبه ریتریک و دو ملکول آب می نماید. آلیزارین نخستین بار در سال 1833 میلادی توسط Robiquet , Colin شناخته شد. آلیزارین به حالت آزاد در ریشه خشک روناس وجود دارد. به طوریکه با تأثیر دادن الکل جوشان، می توان آنرا استخراج کرد. در حالی که از ریشه تازه گیاه، این ماده به صورت بلورهایی سوزنی شکل ارتورومبیک و به رنگ نارنجی در الکل مطلق با روش تصعید متبلور می گردد. در گرمای 290 درجه ذوب می شود و قابلیت تصعید شدن دارد.در 300 قسمت آب جوش و به مقدار متوسط ، در الکل حل می گردد. به مقادیر زیاد در متانول خیلی گرم و در اتر در گرمای 25 درجه محلول است. در تولوئن، گزیلن، سولفوروکربن و اسیداستیک گلاسیال حل می شود.

دندانه دار شدن تصاویر دیجیتالی (Aliasing) بخاطر چیست؟

معنی لغوی آلیاسینگ (Aliasing) در انگلیسی “نام مستعار” یا استعاره است، ولی وقتی در مورد تصویر سازی دیجیتال بکار برده می شود، به مفهوم یک اثر مصنوعی ناخواسته در تصویر است که باعث افت کیفیت تصویر می‌شود. منظور از آلیاسینگ دندانه‌دار شدن یا پلکانی شدن لبه های تصویر در عکسهای دیجیتالی است. از این به بعد آلیاسینگ را دندانه‌دار شدن تصویر می نامیم.دندانه‌دار شدن پدیده‌ای است که ممکن است در مورد هر وسیله ای که با نمونه‌گیری از اطلاعات سروکار داشته باشد روی می دهد و به نوعی، تداخل الگوها محسوب می‌شود. این پدیده بیشتر در جایی روی می دهد که نسبتی بین نرخ نمونه گیری (دراینجا تعداد پیکسلهای نمونه‌گیری شده در هر فاصله) و ساختار تکراری داده ها ( در اینجا الگوی خاصی در تصویر) برقرار شود.

چشم انسان این نسبت را بصورت یک الگوی تداخلی مشاهده می کند و باعث می شود که بر طبیعت اصلی تصویر تاثیر بگذارد. یک مثال بارز از این تداخل خاص moiré است، که دقیقا دندانه دار شدن تصویر نیست، اما بگونه‌ای است که وقتی دو الگو با هم ترکیب می شوند تا الگوی سومی را ایجاد نمایند، چشم انسان به خطا می افتد.بطور عادی، برای اطمینان از دقت مطلوب در تصویر، رزولوشن مناسب را انتخاب می کنیم تا برای ثبت جزئیات تصویر پیکسلهای کافی موجود باشد. اگر تعداد پیکسلها کافی نباشد، ما انتظار داریم فقط جزئیات کمتری را ببینیم. ولی، اینطور نیست. تئوری نمونه‌گیری به ما می گوید که وضعیت از تصور ما بدتر است و اگر تعداد پیکسلهای کافی برای ثبت جزئیات تصویر نداشته باشیم، کیفیت تصویر افت بیشتری خواهد نمود.برای پرهیز از دندانه‌دار شدن تصویر به چه تعداد پیکسل نیاز داریم؟
ساده‌ترین مثال برای نشان دادن اثر این پدیده، خطوط موازی با فاصله یکسان هستند.

در این تصویر 20 خط سیاه و 20 خط سفید با ضخامت 5 پیکسل رسم شده است. برای ثبت این تصویر به نظر می رسد اگر برای هر خط سفید و سیاه، یک پیکسل داشته باشیم، تصویر قابل ثبت خواهد بود. البته اگر پیکسل دقیقا بر روی خط نیفتد، بجای خطوط سیاه وسفید، یک صفحه خاکستری را ثبت خواهیم کرد. شدت رنگ خاکستری به موقعیت پیکسل بر روی خط بستگی خواهد داشت.

اگر شروع به کاهش تعداد پیکسلها در تصویر نماییم، بعضی از پیکسلها در بین خطوط حذف می شوند و الگویی پدیدار می شود که با توجه به نسبت تعداد پیکسلها و فاصله خطوط، متفاوت خواهد بود. بوضوح، این تصویر نمایش دقیقی از تصویر اصلی نیست و ساختار منظم خطوط به هم ریخته است. این دقیقا همان پدیده دندانه دار شدن یا آلیاسینگ است.

راه حل چنین مشکلی، بلور کردن تصویر پیش از کاهش تعداد پیکسلها است. این کار لبه‌های شارپ خطوط را از بین می برد و به پیکسلها اجازه می دهد که بتوانند هنگام نمونه‌گیری، مقادیر میانی (مثلا مقداری بین سیاه و سفید) را هم انتخاب نمایند. دراین حالت کلا تصویر شارپنس کمتری دارد، ولی حالت کلی تصویر حفظ شده است.

این پدیده بر روی یک تصویر واقعی چگونه اثر می گذارد؟

البته، چنین ساختار تکراری منظمی در تصاویر مربوط به اشیاء طبیعی به ندرت دیده می شود و بیشتر مربوط به ساخته‌های بشر مثل ساختمانها می باشد. ولی به هر حال، باید از اثرات دندانه‌دار شدن در هر حالتی جلوگیری نمود.در هر دو تصویر زیر (چرخ و فلک بزرگ پارک ملت مشهد) تعداد پیکسلها یکسان است و تنها تفاوت در نحوه ایجاد آنها است. در تصویر اول، برای تغییر سایز از الگوریتم bicubic فتوشاپ استفاده شده که ابتدا عکس را بلور می‌کند تا قبل از کوچک کردن تصویر مقادیر میانی در تصویر ایجاد شود و سپس اندازه تصویر کوچک می‌شود. در تصویر دوم با الگوریتم nearest neighbor ، بدون بلور کردن، تصویر با استفاده از الگوریتم نمونه گیری پیکسلها، به همان سایز قبلی کوچک شده است و چون مقادیر میانی وجود نداشته، همانطور که مشاهده می کنید، پدیده دندانه‌دار شدن در لبه ها دیده می شود. ضمنا سیمهای فولادی میان سازه چرخ و فلک نیز به علت نازکی در بسیاری از مناطق حذف شده اند.

این تصویر با استفاده از گزینه bicubic در فتوشاپ کوچک شده است. این گزینه اندکی تصویر را بلور میکند، ولی در عوض، طیف رنگها هموار است و تصویر با تعداد پیکسلهای موجود عکس، هماهنگی مناسبی دارد.

این تصویر با استفاده از گزینه Nearest neighbor در فتوشاپ کوچک شده است. همانطور که مشاهده می کنید پدیده دندانه‌دار شدن در لبه ها مشاهده می شود.

روناس- پوست انار و دیگر مواد مشابه کم قیمت رنگهای ثابت ترکیبی را به وجود می آورند که صد ها سال از گزند نور و هوا و دیگر عوامل طبیعی مصون مانده و هر قدر به عمر و فرسایش فرش افزوده شود بر درخشش و جلای آن بیفزاید.

رنگهای طبيعی به واسطه دوام زياد، متناسب بودن با مواد اوليه مورد استفاده در بافت زيراندازها و حالت زيبا، مخملی و دل نوازی که به بافته ها می بخشد درمقايسه با رنگهای شيميايی (حتی رنگهای کاملاً ثابت شيميايی) از رجحان و برتری برخوردار است.

خصوصيات هولوگرام :

   هولوگرام برخلاف تصــاوير معمولي ،‌كاملاً سه بعدي بــوده و داراي رنگهاي ثابت نمي باشد و مي توان تمامي رنگهاي موجود در طيف مرئي را با جلوه هاي بصري فوق العاده در آن مشاهده نمود .

   هولوگرام مي تواند همزمان چند تصوير را بطور مجزا و در زاويه هاي مختلف به نمايش گذاشته ، و در سطحي كوچك اطلاعات زيادي را در خود جاي داده و نيز قادر است طرحهاي بسيار ظريف و خطوط بي نهايت باريك توليد شده توسط رايانه را به نمايش بگذارد .

   هولوگرام مي تواند حاوي اطلاعات و طرحهايي باشد كه در حالت عادي قابل رؤيت نبوده و فقط با نور ليزر امكان بازبيني آنها وجود دارد .

   هولوگرام با هيچ يك از ماشين آلات و تجهيزات شناخته شده امروزي قابل چاپ و تكثير نبوده و هيچيك از اسناد ، مدارك و اوراق بهادار داراي برچسب هولوگرام را نمي توان حتي با جديدترين و پيشرفته ترين اسكنرها و دستگاههاي فتوكپي رنگي موجود تكثير نمود .

   هولوگرام برچسبي است كه به هيچ عنوان امكان جابجايي ، بكارگيري مجدد و سوء استفاده از آن وجود ندارد و هر تلاشي جهت جابجايي و استفادة مجدد باعث تخريب آن مي شود .

  هولوگرام از فاصلة‌ زياد بر روي كالاها قابل رؤيت بوده و با افزايش جلوه و زيبايي كالاها باعث جلب نظر مشتريان و در نتيجه افزايش فروش مي گردد .

دایره رنگ

دایره رنگ به 12 بخش تقسیم می‌شود که از آن میان 3 رنگ قرمز،‌آبی و زرد، رنگ اصلی است . اگر این سه رنگ را ازدایره رنگ بیرون بکشیم و درجای خود به یکدیگر وصل کنیم ، یک مثلث متساوی الضلاع به دست خواهیم آورد که رنگ قرمز در راس آن ، رنگ زرد در انتهای ضلع راست ورنگ آبی در انتهای ضلع چپ مثلث قرار می‌گیرد . این سه رنگ را رنگهای اصلی و درجه اول نامیده‌ایم.

سه پله رنگی که مابین رنگهای اصلی می‌بینید، در واقع نمایش تلاشی است که این رنگها برای نزدیک‌تر شدن به یکدیگر انجام می‌دهند. رنگ قرمز به تدریج با روشن‌تر شده به وسیله آمیزش با زرد و عبور از نارنجی و پرتقالی ‌بالاخره به زرد نزدیک می‌شود و رنگ زرد نیز به همین ترتیب با پذیرش پله به پله رنگ آبی و ایجاد طیفی از سبز و زنگاری به آبی نزدیک می‌شود و با همین روش رنگ آبی را قبول رنگ قرمز و ایجاد طیفی از کاربنی و بنفش بار دیگر به قرمز نزدیک می‌شود.

اتصال دایره میانی به 3 طیف،‌ یک مثلث متساوی الاضلاع معکوس، از سه رنگ نارنجی،‌زنگاریو بادمجانی می‌سازد، که در اولی قرمز و زرد، در دومی زرد و آبی و در سومی آبی و قرمز تقریبا به یک میزان جلوه می‌کند. این مثلث دوم معکوس را رنگهای درجه دوم می‌نامیم.

شش رنگ باقی مانده در اطراف این دو مثلث در دایره رنگ،‌ رنگهای درجه سوم است که ترکیبهایی غیر منظم و نابرابر از تداخل دو رنگ اصلی است. این چرخه همان گردونه‌ای است که اگرآن را خوب یاد بگیرید می‌توانید از تمام دنیای رنگ عبور کنید.

جدول رنگهای پایه:

رنگهای زنده : ( ردیف اول) دراین ردیف حالت جان‌دار و زنده 11 رنگ‌مایه اصلی را می‌بینید. علظت و مایه این رنگها به آن اندازه است که گویی یک موسیقی را با صدایی متعادل می‌شنوید.

رنگهای مرده کدر یا گلی : ( ردیف دوم) در این ردیف همان 11 رنگ‌مایه اصلی با افزودن سفید و سیاه ( خاکستری) به حالت کدر درآمده است.

رنگهای روشن : ( ردیف سوم) در این ردیف 11 رنگ‌مایه اصلی ما ، در ترکیب با سفید به نرم‌ترین حالت خود، بی این که ماهیت نخستین‌اش را از دست بدهد،‌ تبدیل شده است.

رنگهای تیره : ( ردیف چهارم) دراین ردیف بار دیگر همان 11 رنگ‌مایه اصلی به وسیله مشکی به حداکثر غلظت خود رسیده است.

رنگهای کمکی یا خنثی: ( ردیف پنجم ، راست) شاید بهترین تعریف این رنگها ، که فقط شامل سفید تا سیاه می‌شود، رنگهای بدون رنگ است که در این ردیف با تغییراتی در آنها آشنا می‌شوید.

رنگهای صورتی: ( ردیف پنجم ، چپ) اینها اصلی‌ترین رنگهای صورتی و بنفش با غلظت‌های متفاوت است که سخت مورد توجه گرافیست‌هاست.

رنگهای چاپ: ( ردیف ششم، راست) سه رنگ اصلی چاپ: زرد ،‌ماژنتا(maenta) و سایان(cyan) را ، در حداکثر غلظت خود می‌بینید، که همراه رنگ سیاه در صنعت چاپ به کار می‌رود. تمامی رنگها با این چهار رنگ چاپ قابل ساخت است.

رنگهای فروزه‌ای : ( ردیف ششم، چپ) اینها اصلی‌ترین رنگهای آبی ، با غلظت‌های مختلف است که کاربرد بسیار متنوعی دارد.

رنگ سفید

سفید سمبل پاکی ، پاک‌دامنی ،‌بی‌گناهی و صلح است. همچنین نشانه‌ای است برای مراکز بهداشتی ،‌بیمارستانها و زمستان. سفید رنگی است دوگانه: می‌تواند رنگ یک سرویس بسیار با ارزش چینی باشد و یا رنگ ظرف کاغذی یک‌بار مصرف . قدرت سفید را به عنوان یک رنگ کمکی دست کم نگیرید.

آلمان

در ابتداي دهه 1880 شر كت هاي آلماني آن دوره كه شر كت هاي پيشروي امروز آلمان در صنايع شيميايي مي باشند، بازار صنايع شيميايي آلي را تسخير كردند. اين تسلط در بازار براي مدت طولاني برقرار بود و منجر به رشد صنايع شيميايي معدني آلمان نيز شد.

شيمي آلي و به خصوص رنگ هاي آلي جز صنايع مبتني بر فناوري برتر بوده و هستند و مسائل مال كيت معنوي در آن ها حياتي بوده است. در آلمان در سال 1871 قانون پتنت ي كسان وجود نداشته است و هم زمان با رشد صنايع رنگ آلي در آلمان قانون پتنت جاافتاده اي در آن كشور بوجود آمد كه بر رشد شر كت هاي آلماني افزوده است اما توانايي شر كت ها در نوآوري، در توسعه آنها مهمتر بوده است.

آلمان داراي منابع غني ذغال سنگ بود كه بدين سبب صنعت شيمي آن بر مبناي مواد معدني صورت گرفته بود و اما با چرخش صنعت شيميايي به سوي پتروشيمي پس از جنگ جهاني دوم دچار مش كل تقاضا شد. با اين وجود در كمتر از ي ك دهه توانست به جايگاه مناسبي در عرصه بين المللي دست يابد.

مهمترين موضوع توفيق آلمان نسبت انگليس در اين دوره علاقه مندي بنگاه هاي آلماني به سرمايه گذاري روي نوآوري هاي علمي براي تجاري سازي آنها بوده است. اين اعتقاد كارآفرينان آلماني مبني بر اين كه نوآوري هاي علمي و ت كنولوژي ك در كنار دسترسي به بازار مواد اوليه و سرمايه تأثير فراواني در رقابت خواهد داشت، آنها را از شر كتهاي انگليسي پيش انداخت. مديران آلماني ا كثراً شيمي دان بودند و از ارتباط با دانشگاه در اين زمينه لذت مي بردند.

بنگاه هاي آلماني علاوه بر ارتباط بلندمدت با دانشگاه ها و مرا كز تحقيقاتي از ارتباط قوي بازاريابي و فروش به صورت آموزش و نحوه كاربرد مخصوص در مواد رنگرزي برخوردار بودند كه با توجه به مشتريان بين المللي آنها، در تقويت اين صنعتِ كشور آلمان تأثير فوق العاده اي داشته است.

دسته ديگر از عوامل مربوط به اثرگذاري متقابل بازار سرمايه و كارآفريني مي شود. بنگاه هاي آلماني تمايل وافري به سرمايه گذاري در ابعاد بزرگ داشتند و در بخش هاي هزينه بر مثل كار كنان فروش آموزش ديده، دانشمندان و كارخانجات خارج از آلمان، سرمايه هاي هنگفتي را خرج كردند.

شرايط فعلي صنعت پتروشيمي

توسعه اوليه صنعت پتروشيمي وابسته به تحولات ت كنولوژي ك در فرآيند پالايش بوده است. در مرحله دوم توسعه وجود بازارهاي بزرگ در حال رشد مثل اتومبيل، سوخت با ا كتان بالا و همچنين در دسترس بودن نفت و گاز طبيعي فراوان نقش اصلي داشته اند.

روند فعلي صنعت به سمت جداسازي مواد با ارزش افزوده بالا از محصولات عام با حجم توليد بالا پيش مي‌رود. بسياري از شر كت هاي سنتي شيميايي اروپايي و آمري كايي در حال خروج از كالاهاي عام پيشين خود به سمت محصولات پايين دستي هستند و تمر كز بيشتري روي كسب و كارهاي مبتني بر تمايز دارند تا به حاشيه هاي سود بزرگ دست يابند.

دومين ن كته مهم در بازآرايي صنعت در مورد كاهش زمينه هاي كسب و كار بنگاه ها است كه نشانه ورود صنعت به اقتصاد ميدان است. جهاني سازي پتروشيمي و روي كرد دولت به بازارهاي جهاني در توسعه اين امر موثر بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + سیزده =