رزین اپوکسی چیست و کاربرد آن در ساختمان سازی

474

تحقیقات بر روی رزین های اپوکسی و آمین ها برای اولین بار توسط Paul Slag در آلمان در سال 1934 انجام شد. اپوکسی یا پلی پوکسید به عنوان یک پلیمر ترموژنیک عمل می کند که وقتی با مواد جامد مخلوط می شود، فرآیند پلیمریزاسیون را آغاز می کند.

خود پلیمر با یک واکنش شیمیایی (معمولاً بین اپی کلروهیدرین و بیسفنول) تجمع می یابد و یک رزین اپوکسی تشکیل می دهد. رزین اپوکسی را می توان برای مصارف مختلفی استفاده کرد، اما بیشتر در رنگ ها، پوشش ها و چسب ها یافت می شود. یکی از استانداردترین پوشش های اپوکسی، پوشش ضد آب دو جزئی است که بسیار سخت و مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش و سایش است.

پایه رزینی یا جزء A اساس کار ما است که به جزء B (هاردنر اپوکسی) نیاز دارد. پایه رزینی انواع مختلفی دارد که بیشتر آنها در بازار موجود است و برای کار ما مناسب است نوع “بیسفنول A”.

کاربرد هاردنر پلی آمین و رزین اپوکسی چیست؟

معمولاً برای کارهای تزئینی از نوع خاصی از سخت کننده ها به نام «پلی آمین» استفاده می شود. هاردنرهای پلی آمینی معمولاً بی رنگ هستند و می توان آنها را به صورت عمده استفاده کرد. هاردنر پلی آمین رقیق شده و حلال اضافه نمی کند (محلول نیست).

همانطور که گفتم این دو جزء باید طبق دستور سازنده با نسبت مشخصی با هم مخلوط شده و در ظرف یا ماتریس مورد نظر ریخته شود تا پس از مدتی به حداکثر سختی برسد و حالت قالب به خود بگیرد.

رنگ اپوکسی چیست؟

مطالب مرتبط
1 از 218

در پاسخ به این سوال که رنگ اپوکسی چیست، باید گفت که این رنگ مخصوص مصارف صنعتی طراحی شده است. این نوع رنگ، اکریلیک لاتکس در نظر گرفته می شود و ممکن است حاوی مقدار کمی رزین اپوکسی در ترکیب خود باشد و می توان از آن برای پوشش کف استفاده کرد.

رنگ های اپوکسی یک پوشش محافظ بادوام بر روی سطح ایجاد می کنند و نگهداری آنها آسان است. رنگ اپوکسی به دلیل خواص ویژه ای که دارد در برابر خوردگی و مواد شیمیایی مقاوم بوده و به راحتی تمیز می شود. این ویژگی های رنگ اپوکسی آن را به گزینه ای ایده آل برای گاراژ و انبار تبدیل می کند.

کفپوش اپوکسی چیست؟

رزین اپوکسی یک ماده منحصر به فرد برای استفاده به عنوان کف است. هنگامی که کف بتنی صیقلی و آماده شد، رزین و ماده شیمیایی پخت با هم ترکیب شده و روی کف بتنی ریخته می شوند. در اثر واکنش شیمیایی که بین این مواد صورت می گیرد، در عرض چند روز به کفی سخت و سخت تبدیل می شوند و سپس لایه های دوم و سوم روی آن اعمال می شود.

کفپوش اپوکسی یک کفپوش بدون درز است که روی کف سفت شده و در فضا ادغام می شود. این باعث می شود که کفپوش های اپوکسی برای مصارف سنگین و بارهای مکانیکی مانند حرکت لیفتراک در انبارها، کارگاه ها و مناطق تولیدی مناسب باشند. کفپوش اپوکسی بیشتر در بیمارستان ها، مدارس، پارکینگ ها و محیط های صنعتی استفاده می شود. با این حال، گاهی اوقات از قیمت کفپوش اپوکسی در منازل، آشپزخانه ها یا دیگر فضاهای داخلی استفاده می شود.

شباهت بین رنگ اپوکسی و پوشش اپوکسی

در واقع، متخصصان ساخت و ساز حتی ممکن است از کلمه رنگ برای پوشش ها و پوشش های مورد استفاده در ساختمان ها استفاده کنند.

دلیل این خطا ممکن است به دلیل شباهت در نام باشد، زیرا تفاوت های زیادی در رنگ و کفپوش اپوکسی وجود دارد. تنها شباهت رنگ اپوکسی و پوشش اپوکسی، فرآیند اجرای هر دو است که در هر دو از دو تا سه لایه تشکیل شده است.

پوشش های اپوکسی از رنگ ساخته نمی شوند و دارای یک لایه محافظ قوی و بادوام هستند. این روکش ها همچنین ضد لغزش بوده و ظاهر زیبایی دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 1 =