سازمان تأمین اجتماعی و بهزیستی

1,139

پیشگفتار:

بحث بهزیستی ورفاه اجتماعی همواره یکی از دغدغه های دولتها بوده است0قبل ازانقلاب موسساتی از قبیل سازمان زنان خانه های فرهنگ روستایی .انجمن ملی حمایت کودکان سازمان ملی نا شنوایان .برنامه حمایت ازخانواده های بی سرپرست .وزارت رفاه اجتماعی .انجمن حمایت زندانیان وغیره بخشی ازخدمات بهزیستی را ارائه می نمودند 0پس ازپیروزی انقلاب اسلامی در جهت تحقق مفاد اصول 21و29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سازمان بهزیستی سازمان بهزیستی کشوربه موجبه لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بهزیستی مصوب 24|3|59 شورای انقلاب تشکیل گردید واخرین اصلاحات قانونی ان درسا ل 83 توسط مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است وبه موجب ان سازمان بهزیستی کشور وابسته به وزارت رفاه وامور اجتماعی است 

سازمان بهزیستی همزمان با سازمان بهزیستی کل کشورفعالیت خود را اغازنمود وهم اکنون 1526معلول.2196 زن سرپرست خا نه دار 543 بیمار روانی مزمن 75 کودک 87 زنان اسیب دیده فراری را تحت پوشش دارد .

بهزیستی یکی از انواع سازمانها می باشد که تشکل از تدابیر.خدمات.فعالیت ها وحمایت های غیربیمه ای که به منظور بسط رحمت اسلامی در جامعه وحفظ ارزشها وکرامت والای انسانی وتکیه بر مردم وهمکاری نزدیک سا زمانهای ذیربط در جهت گسترش خدمات توانبخشی. حمایتی وکمک به تامین حداقل نیاز های اسا سی گروههای کم درامد اقدام می نماید که از اقدام 14 موسسه وسازمان که خدمات بهزیستی را در سطح کشور ارئه می نمودند تشکیل شده پس این سازمان هدفی جزپیشگیری از گسیختگی ها ونا بسامانی ها از طریق اموزش وبرنامه های حمایتی نظیر حمایت از خانواده های نابسامان بی سرپرست.ایتام مسکین.در راه ماندگان ومعتادین نداشته ودر راستای سه برنا مه اصلی خود که شامل برنامه حمایت خانواده. برنامه کار اموزی.و برنامه خدمات توانبخشی وچند برنامه فرعی مشتمل بر برنامه بهبود تغذیه.برنامه خدمات اداره برنامه تحقیق وبررسی وبرنامه اموزش خدمات می باشد این سازمان تمام توجه وکانون برنامه های اصلی خود را به پیشگیری از فرو پاشی زندگی افراد و خانواده ها یی که به علل مشکلات اقتصادی ونا بهنجاری های اجتماعی وفرهنگی دچار اسیب پذیری ونا توانی های مزمن ویا معلولیت های جسمی وروانی گردیداند .به نحوی که بدون یاری گرفتن از خدمات بهزیستی و توانبخشی بهزیستی قادر به ادامه زندگی طبیعی خود نمی باشند معطوف ساخته است.

مقدمه:

از انجا که انسان همیشه ازدردها واسیب های اجتماعی رنج برده وهمواره در جستجوی یافتن علل وانگیزه های ان بوده است تا راههایی را برای رهایی بیابد 0 نابسامانیهای اقتصادی.اجتماعی وروانی از جمله عواملی هستند که زمینه مساعدی را برای انواع اسیب های اجتماعی.انحرافات جنسی.طلاق.اعتیاد.خودکشی.همسر ازاری و000 فراهم نموده است با توجه به پیچیده تر شدن روابط اجتماعی وصنعتی شدن کشور وروابط عاطفی حاکم بر خانواده .جوان بودن جامعه.مهاجرت بی رویه به شهرهای بزرگ کشور موید این حقیقت تلخ است .همچنین امارهای تحلیل شده توسط سازمان بهزیستی طی سال های اخیر مبین این واقعیت است که تنوع وفراوانی اسیب های اجتماعی روبه فزونی است

همچنین با توجه به امار مراجعین به مراکز بازپروری دختران وزنان اسیب دیده اجتماعی سازمان بهزیستی کشور.میانگین سنی این گروه متاسفانه از اواخر دهه سوم زندگی به اوایل دهه وبعضا”اواخر دهه دوم یعنی دوران نوجوانی اوایل دوره جوانی کاهش یافته است، دورانی که هر فرد با بحران هویت مواجه شده و بیش از هر زمانی دیگر امادگی برای ابتلائ به رفتارهای انحراف رادارد ونوجوانان برای حل این بحران ومتناسب با ویژگی وخصوصیات شخصیتی خود نیاز به راهنما وهدایت والد ین اگاه خود دارد تابا موفقیت این مرحله را پشت سر بگذارد این در حالی است که اکثریت افراد اسیب دیده از خانواده های نابسامان برخوردارند ووالدین انها کفایت لازم را برای کمک به انان برای حل بحرانهای این دوره راندارند در چنین شرایطی که نوجوانان با بحرانهای اجتماغی.فردی.روانی مواجه می شوند به دلایل مختلف از جمله عدم اگاهی از منابع حمایتی.نیاز شدید مالی.نیاز به محبت.عدم اشنایی با شیوه های مقابله با مشکلات و000 به ناچار دست نیاز به سوی افراد غیره دراز میکنند وبا توجه به شرایطی که دارند در اکثر مواقع مورد سوء استفاده افراد سود جو وفرصت طلب قرار می گیرند که خود زمینه مقدمه ای برای گرایش ها وانحرافات بعدی میگردد وحتی بعضی از این افراد بعد از نگهداری در مراکز باز پروری وترخیص به دلایل فوق وعدم پذیزش توسط خانواده وجامعه واختلالات روانی ورفتاری که دچار ان می شوند مجددا” به انحرافات کشیده می شوند با توجه به مطا لب مذ کور با اعتقاد و علم به اینکه چنانچه اکثریت افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند اگر تحت حمایت های فوری وتخصصی لازم با استفاده از نیروهای متخصص با استفاده از روشهای مناسب قرار گیرند با توجه به اینکه افراد در شرایط بحرانی به دلیل فشارهای ناشی از ان شرایط امادگی بیشتری برای دریافت کمک دارند.از گرایش انها به انحرافات مجدد جلوگیری می شود وهمچنین به منظور برخورد صحیح با اسیب های اجتماعی وفراهم کردن زمینه پیشگیری از بروز اسیبهای اجتماعی در افراد وبازگشت مجدد افراد اسیب دیده به کانون خا نواده وجامعه وحفظ ثبات وانسجام خانواده وسوق دادن به سمت سازندگی و در راستای راهکارهای اجرایی برنامه سوم توسعه اقتصادی اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران اقدام به راه اندازی مراکز مداخله در بحران نمود.

  شناسایی سازمان

اهداف کلی سازمان بهزیستی :

سازمان بهزیستی هدفی جزپیشگیری از نابسامانیها از طریق اموزش وبرنامه های حمایتی در وهله اول هدف دیگری ندارد وهمانطور که قبلا” اشاره شد سازمان بهزیستی کشور یکی از سازمانهای اصلی غیر بیمه ای است که هدف ان گسترش خدمات توانبخشی حمایتی .بازپروری وپیشگیری از معلولیت ها واسیب های اجتماعی از کمک به تامین حداقل نیاز اساسی گروههایی که بهره اجتماع می باشد به طوری که این سازمان دارای وظایف اصلی بوده که در قالب سه اصل کلی چهار برنامهمی باشد

1_برنامه خدمات توانبخشی  

2_برنامه خدمات اجتماعی  

3_برنامه خدمات باز پروری 

4_برنامه بودجه و اعتبارت سازمان

سازمان بهزیستی ایران در جهت تحقق مفاد اصول 21و22 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است 0این سازمان خدماتی ترین سازمان دولتی است که در کشور فعالیت می کند که هدف ان حمایت از خانواده های بی سرپرست .معلولین.سالمندان.اموزش نیروی انسانی.خدمات بهزیستی وتوانبخشی وتامین موجبات تشویق وجلب مشارکتهای مردمی می باشد

تاریخچه بهزیستی:

سازمان بهزیستی کشور به همت شهید بزرگوار ووالامقام شادروان دکتر فیاض بخش در سال 59 به تصویب شورای انقلاب تشکیل گردید افتخار دارد که در خدمت نیازمندان.خانواده های بی سرپرست. ایتام .توانخواهان وسالمندان وسایر اقشار کسب پذیر جامعه اسلامی ایران قرار دارد 

بهزیستی با چند ین برنامه گسترده جوابگوی خواسته ها ونیازهای محرومین ومعلولین است که به ناتوانی های اقتصادی.اجتماعی.فرهنگی مبتلا می باشدرسیدگی می نماید.

این برنامه ها عبارتند از:

1_برنامه خدمات حمایتی :حمایت به معنی یاری دادن به افراد ناتوان در جهت بازتوانی نمودن انها برای زندگی بهتر و به طور کلی تحت پوشش قرار دادن افراد ناتوان از نظر مادی ومعنوی است تا این افراد بتوانند بر دست اوردهای زندگی خود از جها ت گوناگون اعتلا بخشند اموری که برنامه ها مورد عمل قرار میگیرند عبارتند از:1_اجرای خدمات بهزیستی روستایی 2_امور مهدهای کودک شهری.روستایی وخصوصی 3_نگهداری بانوان ویژه اجرای برنامه های بازتوانی 4_امورابن سبیل وایتام

2_توانبخشی:الف.ارائه خدمات توانبخشی جانبازان ب.پیشگیری از معلولیت ها.ارائه خدمات توانبخشی به معلولین جسمی وحرکتی به ناشنوایان ومعلولین ذهنی .ارائه خدمات نگهداری معلولین ومستمندان بی سرپرست

خدمات بهزیستی در کشور ایران قبلا توسط افراد خیر و موسسات خیریه مختلف ونیز بخش محدودی از ان توسط دولت انجام میگرفت نمونه روشن ان خدماتی بود که تحت عنوان اوقاف ارائه میگردید

این فعالیت ها به تدریج به عهده دستگا های سازمان یافته ای گذاشته شد وبه صورت مشکل تری در خدمت مردم ایران قرار گرفت در اغاز برنامه عمران چهارم در سال 1374 مبنای برنامه ریزی برای بخش بهزیستی حدود 6دستگاه دولتی و12 سازمان عام المنفعه غیر دولتی وتعدادی موسسات خصوصی در سراسرکشور در زمینه خدمات بهزیستی فعالیت داشته واکثرا” کمک هایی از قبیل سازمان شا هنشا هی .خدمات اجتماعی سابق.جمعیت شیرو خورشید سرخ ایران سابق .انجمن های حمایت از کودکان جمعیت به اصطلاح خیریه فرح .بنگاه حمایت مادران وفرزندان وموسسا ت خصوصی صورت میگرفت.

در دستگاه های مختلف دولتی از قبیل وزارت کشور .وزارت کشاورزی. بهداری وزارت اموزش وپرورش .وزارت کارو اموراجتماعی ووزارت دادگستری نیز اقداماتش در این زمینه انجام پذیرفت ولی علی رغم سرمایه گذاری سریع وتعدادی دستگا ه های اجتماعی علاوه بر سیاست های نادرست رژیم گذشته به علت فقدان برنامه جامع وسازمان هماهنگ کننده از مجموع فعالیت ها وسرمایه گذاریها وبهره برداری های صحیح نمی باشد

تعاریف واصطلا حات:

به طور کلی واژه هایی که در سازمان بهزیستی به ان برخورد می کنیم به ارائه تعریفی نیاز دارند که به ان می پردازیم 

1_بهزیستی : مجموعه ای متشکل از تدابیر وخدمات است وفعالیت هایی که با تکیه بر سازمانهای ذیربط وهمکاری مردم در جهت گسترش خدمات توانبخشی حمایتی .با زپروری و کمک به تامین حداقل نیازهای اساسی گروه های کم درامد می انجامد

2_برنامه حمایت خانواده :مجموعه ای از تدابیر وفعالیت های غیر بیمه ای که به منظور کمک و تامین حداقل نیازهای اساسی گروه کم درامد ونیازمند و کسانی که به نحوی دچار محرومیت شده اند انجام میگیرد

3_امور مستمری ها : کمک به حداقل هزینه زندگی افراد خانواده هایی که سر پرست خود را به طریقی از دست داده اندو قادر به تامین حداقل ما یحتاج خود نیستند تحت حمایت های مستمری مادی ومعنوی سازمان بهزیستی قرار میگیرند

4_خانه فرزندان: به محلی اطلاق می شود که در ان 10الی 14 نفر از فرزندان شبانه روزی سازمان بهزیستی تحت سرپرستی خانواده متعهدی نگهداری ومراقبت می شوند به شکلی که سرپرست ضمن حفظ بافت خانواده خود به رشد شخصیت این فرزندان مشابه افراد خانواده توجه می نماید

5_خدمات توانبخشی : عبارت از مجموعه ای از تدابیر وخدمات و اقداماتی که به منظور درمان وبهبود اوضاع اجتماعی .خانوادگی وحرفه ای و اقتصادی فرد معلول انجام میگیرد تا اینکه بتواند از نظر مهارت های مردمی در با لاترین سطح ممکن قرار گیرد وحتی الامکان بتوانند به طور مستقل زندگی کنند

6_معلول: به کسی اطلاق میشود که بر اثر ضایعه جسمی.روانی. یا توام (ناشی از توارث . بیماری .جنگ وحادثه)به طور مستمر اختلال قابل توجهی در سلامت وکارایی عمومی جسم ویا درشئون اجتماعی و حرفه ای او پدید اید به طوری که این اختلال استقلال وی در زمینه های اجتماعی واقتصادی کاهش دهد

7_کمیته توانبخشی: عبارت از کمیته ای که به بررسی نهایی محدودیت ها قابلیت ها وشرایط اقتصادی و اجتماعی فرد معلول وشرایط محلی واقلیمی را با توجه به گزارشات واطلاعات بدست امده عهده دار بوده تا در زمینه ارائه خدمات مناسب توان بخشی برای فرد معلول تصمیم گیری نماید

8_کمیته امور اجتماعی فرهنگی: کمیته ای است مرکب از کارشناسان وکارکنان ذیربط در امور اجتماعی که به بررسی واخذ تصمیم نهایی در مورد شرایط بهرمندی معلولین از کمک های متعلقه با توجه به گزارشات واطلاعات موجود را به عهده دارد

9_خدمات حمایتی: مجموعه ای از تدابیر وخدماتی که به منظور کمک به تامین حداقل نیازهای اساسی گروههای کم درامد نیازمند انجام می شود 

10_مشاوره حمایتی: سعی دارد به افراد خانواده هایی که با مشکل ژنتیکی روبروهستند کمک کنند تا فشارهای روانی حاصل ازان راعمل نماید 

11_مشاوره ژنتیک : تلاش می کند با توجه به سابقه فا میلی نوع بیماری ازمایشات ومعاینات مربوطه ازبیمار واطرافیان او علت ژنتیکی وغیرژنتیکی بودن بیماررا مشخص وهمچنین درصورت ژنتیکی بودن ارثی بودن یا خود به خودی بودن بوده یا نه تعیین نموده ودر صورت لزوم پیشگیری لازم را بنماید

12_سازمان بهزیستی کشور: به ستاد مرکزی سازمان مستقر درتهران اطلاق میگردد که سازمان بهزیستی استانها تحت نظارت ان فعالیت می کنند

13_ اسیب اجتماعی : نا هنجاریهای رفتار یا کجرویهای فردی.خانوادگی. واجتماعی نظیر اعتیاد وخود کشی وطلاق وولگردی و… که موجب کاهش یا ازدست دادن کارایی وعملکرد مثبت فرد وخانواده با گروههای اجتماعی می شود 

14_بحران: وضعیت اشفته ودر هم ریخته ای است که دران افراد درهدفهای مهم زندگی خود با ناکامی مواجه می شوند ویا درچرخه زندگی یا روشهای تطبیق دچارگسیختگی عمیق می گردند 

15_ مداخله دربحران: به سلسله اقدامات تخصیصی اطلاق می گردد که افراد خانواده ها ویا گروهها را در استفاده از مکانیزم های تطا بقی حل بحران یاری کرده تا بتواند برای حل موفقیت امیز بحران توانایی ومهارت سازگاری با محیط را افزایش دهند 

16_افراد در معرض اسیب اجتماعی : به افرادی اطلاق میگردد که رفتارشان به علت های فشار شدید اجتماعی وروانی ناشی از مشکلات اقتصادی اجتماعی نقص یا فقدان مهارت های زندگی. ضعف در به کار گیری شیوه های مقا بله ای .ابتلاع به بیماری های روانی. عقب ماندگی ذهنی وسازگاری انها با جامعه دچار مشکل شده واحتمال بروز رفتار برخلاف هنجارهای اجتماعی از انها میرود وممکن است از مسیر زندگی مناسب خارج شوند 

17_سازمانهای موازی : سازمانهایی از جمله هلال احمر. کمیته امداد .طرح شهید رجایی ودیگر انجمن ها وسازمانهای خیریه فعالیت ووظایفی شبیه به سازمانهای فوق الذکر دارند 

شرح وظایف سازمان

نمودار تشکیلاتی ساز مان :

1_ واحد مدد کاری :

  • پروین هاشمی _مدد کاراجتماعی
  • جمیله طالبیان _مسئول بیمه درمانی
  • ملکه جلیل پور_با یگانی وخدمات

2_بخش امور اجتماعی وتوانبخشی

2_1 جمیله حیدری _مددکارتوانبخشی

2_2 فاطمه کمالی _کا رشناس اموراجتماعی

2_3 سکینه عبد الکریمی _ انبار دار

3_ واحد کار پردازی :

3_1 محمد حسین ارجنانی _ کارپرداز

3_2 محمد علی واحدیان _ امارومدد کار

4_ واحد امور نقلیه :

4_1 محمد صادق امامی

4_2 حسین افتخاری

4_3 شکرالله پور مروتی

5_ واحد روابط عمومی :

ناهید حشمتی

6_ واحد امور پیشگیری :

طیبه ذاکر

7_ واحد امور مهد ها:

خدیجه واحدیان

8­­­­­­_یک واحد دبیر خانه

8_1 امور دفتر وبا یگانی _صغری شهبازی

8_2 متصدی دبیر خانه _ملکه خود ستان

9_امور مالی و اداری :

9_1 حسین صیفی

9_2 احمد پیری

10_ امور مددکاری :

10_1فاطمه کمالی

10_2 ناهید حشمتی

10_2 پروین هاشمی

10_3 جمیله حیدری

11_ کتابدار:

فاطمه امینی

12_ نگهبانی وسرایدار:

فاطمه رنجغانی

13_ مسئول تلفن خانه :

فرخنده زینل پور

رئیس سازمان:

نام : امیر ولی عضد زاده

شرح وظایف:

  • هدایت ورهبری اداره متبوع در جهت ترقی وتعالی سازمان
  • اگاهی از قوانین ومقررات و اطلاعات ومهارتهای تخصصی
  • ابتکار وخلاقیت وادامه روش های موثر در حل مشکلات اداری
  • نظارت کامل برعملکرد واحدهای تحت سرپرستی وپیگیری مراحل پیشرفت فعالیت ها با توجه به برنامه کار وجداول زمانبندی شده
  • ابلاغ ودستورات سازمان به مجموعه تحت سر پرستی

معاون سازمان :

نام : جلال دهستانی

شرح وظایف:

  • تقسیم وظایف وتعیین حدود مسئولیت قسمت های تحت پوشش و ایجاد هماهنگی های لازم در این زمینه
  • نظارت بر اجرای مطلوب فعالیت ها برنامه ها واهداف سازمان
  • مطالعه وبررسی نظرات وپیشنهادات ارائه شده از جانب مسئولین وکارشناسان مراکزوارائه طرح ها وپیشنهادات لازم به مقام مافوق به منظور بهبود امور کلی
  • مطالعه گزارشات ومکاتبات وانجام اقدامات مقتضی در این زمینه
  • نظارت بر امور کارکنان و…

کارشناس امور پیشگیری:

نام: طیبه ذاکر             لیسانس روان شناسی بالینی

سابقه خدمت: 5 سال

شرح وظایف:————————–

سمت امور دفتری وبایگانی:

نام: صغری شهبازی       دیپلم علوم انسانی

سابقه خدمت:13 سال

شرح وظایف:

1-ثبت خلاصه مشخصات وجریان نامه های وارده وصادره وموضوع وشماره انها در دفاتر مربوطه

2- تفکیک و توزیع نامه ها برای ارجاع به واحد اقدام کننده وپیگیری انها

3-تهیه گزارشات مورد لزوم جهت مقام مافوق

4- حفظ ونگهداری نامه ها واوراق واسناد و مدارک وپرونده ها وغیره

متصدی دبیرخانه:

نام: ملکه خودستان               دیپلم تجربی

سابقه خدمت: 13سال

شرح وظایف :

  • ثبت خلاصه مشخصات و جریان نامه های وارده وصادره وموضوع وشماره انها در دفاتر مربوطه
  • تفکیک وتوزیع نامه ها برای ارجاع به واحد اقدام کننده وپیشگیری انها
  • تهیه گزارشات مورد لزوم جهت مقام مافوق
  • حفظ و نگهداری نامه ها واوراق واسناد و مدارک و پرونده ها و غیره
  • انجام سایر امورات محوله از سوی مقام مافوق

امور مالی واداری:

نام:حسین سیفی                لیسانس ادبیات

سابقه خدمت: 18سال

نام:احمد پیری                 دیپلم حسابداری

سابقه خدمت:15سال

شرح وظایف :

1-اقدام نظارت بر دریافت ها و پرداخت ها

2- تامین اعتبار و اجرای مراحل پرداخت ها

3- تنظیم اسناد مال و تهیه و تنظیم لیست حقوقی و000

4- انجام سایر موارد محوله

کارشناسی امور مهدها:

نام:خدیجه واحدیان لیسانس علوم تربیتی

سابقه خدمت:5سال

مطالب مرتبط
1 از 218

شرح وظایف:

  • نظارت بر فعالیت های مهد های کودک و ارزیابی عملکرد مهدها و ارائه گزارش به مقام مافوق
  • ارتباط وهماهنگی با مسئول و کارکنان مهدها ی کودک و اولیای کودکان
  • تشکیل پرونده برای کلیه خانواده ها ی متقاضی فرزند خواندگی وارائه خدمات لازم به انان
  • انجام سایر امور محوله که از طرف مقام ما فوق

مددکار-روابط عمومی:

نام:ناهید حشمتی دیپلم تجربی

سابقه خدمت:15سال

شرح وظایف:

  • پذیرش مددجو 2- تشکیل پرونده جهت مددجو وتهیه خلاصه گزارش

3-اقدامات مددکاری در ارتباط با برنامه حمایت وبازتوانی خانوادهای تحت پوشش

4-ارتباط با مسئول مدد جویان همکارواجرای دستور العمل ها

5- تهیه گزارش وخبر از فعالیت های اداره متبوع وارائه انها به مطبو عات ورسانه ها

6- معرفی اداره متبوع به مردم ومسئولان

مسئول بیمه درمانی:

نام: جمیله طالبیان سیکل

سا بقه خدمت :13سال

شرح وظایف:

  • ثبت نام از متقاضیان واستفاده از طرح بیمه اجتماعی وتشکیل پرونده موارد بیمه زنان خانه دار
  • مصاحبه با افراد متقاضی
  • بازدید از منزل متقاضیان وتهیه گزارش در موارد مورد نیاز
  • تکمیل فرم های مربوطه
  • معرفی متقاضیان به بانک عامه جهت افتتاح حساب
  • ارائه لیست اسامی متقاضیان در کمیته اجتماعی شهرستان جهت تصویب
  • ارائه موارد تنظیم شده به حسابداری

مددکار توانبخشی :

نام :جمیله حیدری لیسانس ادبیات فارسی

شرح وظایف:

  • پذیرش توانخواه 2- تشکیل پرونده جهت توانخواه . تهیه خلاصه گزارش

3-اقدمات مددکاری در ارتباط با برنامه مناسب بازتوانی براساس الویت ها ومشکلات

انبار دار:

نام: سکینه عبدالکریمی دیپلم انسانی

سابقه خدمت:13سال

شرح وظایف:

  • به هنگام ورود اجناس به انبار ضمن شمارش دقیق کیفیت 0 ان را کنترل کرده پس از ان رسید کالا را به طور منظم طبقه بندی نماید
  • در فواصل معین زمانی از موجودی انبار صورت برداری وبادفاتر مقایسه ونتیجه راگزارش دهد
  • پیش بینی نیازها واعلام به مقام مافوق
  • رعایت مسائل ایمنی را نموده واز ورود افراد متفرقه به انبار جلوگیری نماید

مددکار اجتماعی:

نام :پروین هاشمی

شرح وظایف:

1- پذیرش مددجو   2- تشکیل پرونده جهت مددجو وتهیه خلاصه گزارش

3- اقدامات مددکاری وارتباط با برنامه حمایت وباز توانی خانواده های تحت پوشش

4- ارتباط با مسئول مددجویان وهمکاری واجرای دستوراالعمل ها در زمینه امور اجتماعی

5- بیمه خدمات درمانی . تعویض تجدید دفترچه بیمه

مددکار وکارشناس امور اجتماعی :

نام: فاطمه کمالی

شرح وظایف:

  • پذیرش مددجو 2- تشکیل پرونده جهت مددجو وتهیه خلاصه گزارش
  • اقدامات مددکاری در ارتباط با برنامه حمایت بازتوانی خانواده های تحت پوشش

ملکه جلیل پور(بایگانی وخدمات)

محمد حسین ارجنانی(کار پرداز)

حسین افتخاری (راننده )

محمد علی واحدیان ( امار ومدد کار )

شکر الله پورمروتی ( راننده )

شرح وظایف روانشناس:

مرکز توانبخشی مهند س حمیدیا اردکان دراموری چون انجام تست هوش .مشاوره خانواده های معلولین عقب مانده ذهنی .معرفی توانخواهان خصوصی ونظارت به مراکز خصوصی توانبخشی شامل مرکز حرفه اموزی رشد .مرکز حرفه اموزی مریم .مرکز اموزش راه تربیت .همچنین معرفی کودکان معلول به واحد کار درمانی .گفتار درمانی .فیزیو تراپی .مراکز خصوصی ومدارس استثنایی ومراکز نگهداری فعالیت می نماید

توانخواهان پس از مراجعه وانجام تست هوش وتهیه گزارش مددکاری ومطرح شدن در کمیته توانبخشی شهرستان در صورتی که بهره هوشی انها در حد تربیت پذیر واموزش پذیر باشد

گروه سنی بالای 14 سال وزیر 14سال تقسیم شده زیر 14 ساله ها به مراکز اموزش ومهارتهای خود یاری راه تربیت وبالای 14 سال به دو گروه خواهران وبرادران تقسیم که هر دو گروه جداگانه به مراکز بالای 14سال معرفی می شوند ودر رشته هایی شامل قالی بافی .خیاطی .و000 شروع به فعالیت می کنند وبهره هوشی انها باید در حد ایزوله باشد وخانواده قادر به نگهداری یکی از مراکز شبانه روزی در سطح استان معرفی می گردند 

واحد مددکاری:

یکی از خصیصه های کار با بهزیستی . ارتباط مستقیم با افراد خانواده ها و گروه های مختلف جامعه می باشد و با لطبع اکثریت شاغلین ان باید به نوعی در مسیر اگاهی از طریق ایجاد ارتباط سالم وسازنده قرار گیرند 0 تا با انگیزه واشتیاق خدمت به هم نوع قادر به ارائه وظایف محوله در حد مطلوب مورد قبول باشند 

در این بخش کارشناسان ضمن بازدید از معلولین وتهیه گزارش از وضعیت زندگی ونوع بیماریهای انان خدماتی از قبیل مشاوره وپرداخت کمک های مالی . تهیه وسایل کمک توانبخشی و000 به انان ارائه می نمایند

عملکردو انواع معاونتهای سازمان

اشنایی با کار روزانه مدیر سازمان :

  • بررسی وپاسخگویی به نامه های اداری وغیر اداری
  • نظارت بر نحوه اجرا و کیفیت کار کارمندان
  • رابط بین واحد فرادست و زیر دست
  • نظارت بر اضافه کاری ها و ماموریت های افراد در سازمان
  • نظارت بر حضور وغیا ب ومرخصی اعضای سازمان
  • ایجاد انگیزه در کارکنان و رسیدگی به مشکلات کارمندان
  • مکاتبه با سایر ادارات برای تشکیل جلسات گوناگون در رابطه با پیشگیری از معلولین جسمی وذهنی
  • فعالیت هایی که بتواند مشارکت سازمان های دیگر راجلب کند
  • نظارت بر برابرد اعتبارات سازمان ها

10- اشنایی با نحوه اختیارات .اشنایی با نحوه ارزیابی کارمندان

11- اشنایی با امار واطلاعات مورد نیاز سازمان وایجاد انگیزه در کارکنان ومعرفی افراد واجد شرایط به مسکن شهری

12- هماهنگ کننده ومنتقل کننده مسائل ومشکلات به واحد فرادست

13- ارائه بخش نامه ها ودستوراتی که واحد فرادست ابلاغ می کند

14- رسیدگی به کار ارباب رجوعی که با مشکل روبه رو شدن

15- بازدید از مراکزی که زیر نظر بهزیستی است

16- کمک های موردی واضطراری با کمک رئیس انجام می گیرد

17- همکاری با ستاد بهزیستی استان در ارائه خدمات لازم به مددجویان

18- نظارت براجرای برنامه های جلب مشارکت های مردمی طبق خط مشی تعیین شده وجلب همکاری ائمه جمعه وافراد خیر ونیکوکار 

اشنایی با چگونگی ایجاد ارتباط با واحد فرادست:

در هر سازمانی ارتباط به صورت دوجانبه است که به صورت بخش نامه یا مکاتبات اداری صورت می گیرد وطبعا” دربهزیستی هم به اینگونه با واحد های فرادست ارتباط برقرار میشود0

وگاهی رئیس سازمان یا رده های فرادست ارتباط حضوری دارد یعنی با شرکت در کنفرانس طبقاتی که در مرکز استان برقرار میشود ارتباط برقرار می کند

مدیر یک موسسه به عنوان عضوی از یک گروه در رده بالاتر است ووجود این عضویت گروهها را به هم پیوند می دهد وگروه ها می توانند باهم اسانتر ارتباط برقرارکند 

ومدیر می تواند به عنوان عضو گروه رده بالاتر مشکلات را مطرح وانها را بهتر حل کند

موسسه های خیریه ای مثل بهزیستی باید نحوه برقراری ارتباط مستقیم توجه بیشتری مبذول شود واز کاغذ بازی وبوروکراسی وبه هدر رفتن دقت جلوگیری شود تا خدمات عمومی بهتر وسریعتر انجام شود 

اشنایی با روشهای استفاده از نظرات مسئولین سر پرستی :

در سطح سازمان شورای اداری است که ما هی یکبار با شرکت اعضای شورای شهرستان تشکیل میشود ودر این شورا که سالی 12 بار تشکیل میشود توسط مسئولین هر کدام از شهرستان ها مسائل و پیشنهاداتی ارائه میشود که در پایان سا ل این نظرات را مورد تجزیه وتحلیل قرار میدهند ونکات مثبت ومنفی ان را مورد بحث قرار میدهند وبعد ان رابه مرکز( تهران) می فرستند ودر انجا به مجلس ارسال میشود مثلا” تلفیق کمیته امداد وسازمان بهزیستی که اخیرا” تصویب شده 

در مورد ارزیابی از کار سازمان که گاهی به وسیله اعزام بازرسان به شهرستان صورت می گیرد ولی به طور کلی ارزیابی در سازمان به دو روش صورت می گیرد عبارتند از:

  • 1رعایت مقررات 2- کارایی 3- سابقه های کار کردن افراد

در طول یک سال که به ان امتیاز حداقل 20و حداکثر 27 تعلق میگیرد

واز بین افراد نفرات اول مشخص میشود واگر فردی سه سال پی در پی بالاترین امتیاز را اورد به او گروه تشویقی میدهند واگر پنج سال پی درپی بالاترین امتیاز را اورد دارای امتیاز وگروه میشود0

اجرای: در ارزیابی اجرایی بیشتر به فعالیت هایی که در هر قسمت انجام داده توجه میشود 

مثلا” : امور اجتماعی چقدر مدد جو گرفته است؟ برای چند نفراز مددجویان کاریابی شده است ؟

به چند نفر شیر خشک توزیع شده است ؟و… خلاصه از کیفیت کارهای انجام شده ارزیابی به عمل می اید

اشنایی با بودجه و براورد اعتبارات موردنیاز سازمانی:

در هر سازمانی مدیر با کمک مسئول امور مالی اعتباری مورد نیاز در سال اینده پیش بینی میکند0

البته با توجه به تورمی که طبعا” در هر کشوری وجود دارد باید چنددرصدی را اضافه بگیرند0

مثلا”اگر جایی احتیاج به تعمیر داشته باشد و یا خرید وسیله ای لازم باشد و یا ساختمانی در حال احداث باشد همه را پیش بینی کرده و ان را به مرکز می فرستند

مدیر کل بهزیستی با توجه به مبالغ بر اورد شده بودجه ای به مجلس پیشنهاد میکند و بعد از اینکه به تصویب مجلس رسید اعتبار مشخص شده را به بهزیستی تحویل میدهند و از انجا لوح اعتبار به استان و بعد به شهرستان ارسال میشود ودر شهرستان بین معاونت های مختلف توزیع میکنند

ولی اگر اعتبارات در خواستی بیشتر از انچه که به دست بهزیستی کل می رسد باشد مقداری از اعتبارات در خواستی استان در شهرستان را کمتر می کنند

در قسمت توزیع اعتبارات امور اجتماعی به عنوان واحد تغذیه دهنده است اگرتا پایان سا ل از میزان اعتبارات تعیین مقداری اضافه تر امد باید ان را به حساب خزانه واریز کنند که برای برداشت از این حساب احتیاج به مجوز است

اشنایی با امار واطلاعات مورد استفاده در برنامه ریزی :

امار واطلاعاتی که مورد استفاده قرار میگیرد : 1- اطلاعات درمورد مدد جویان

  • اطلاعات در مورد امور مالی است که هر ماه فرمهایی رابین بخش های مختلف اداره توزیع کرده ودر هر بخش ستون مربوط به خود دایر میکند .مثلا” امور اجتماعی در مورد تعداد کلاس ها .مهد کودک ها .هزینه و…

و همین طور در سایر قسمت های توانبخشی اداری مالی وپیشگیری این فرمها تشکیل میشود ومدیر سازمان می تواند از امار سازمانی اطلاع حاصل کند

همین طور مدیر می تواند از اطلاعات دفتر بانکی استفاده کند مثلا” حساب درامد .حساب هزینه . هدایای مردم وسایر حساب ها که در این دفتر ثبت گردیده این حسابها بوسیله حسابداران مورد بازدید قرار میگیرد

به هر حال در فرایند برنامه ریزی باید اطلاعات مدیر کامل باشد وبه صورت محدود نباشد واگر اطلاعات کامل ودرست نباشد تلاش های سازمان بی حاصل است وبه برنامه مورد نظر نمیرسیم

حوزه معاونت امور فرهنگی وپیشگیری:

این معاونت که واحدی گسترده است که می توان گفت حدود ومرز ان مشخص نیست واحتیاج به فعالیت گسترده ای دارد وباید با تمام سازمان ها وارگانها ارتباط برقرار کند

در رابطه با پیشگیری در روستاها خانه های بهداشت .این نیاز را براورده می کند

ولی در عقدا این موضوع به صورت اشکاری مشاهده می شود در مدارس روستاها افرادی با سخنرانی وامادگی دادن . به مناطق اعزام میشوند

در اردکان نیز جلساتی به این منظور صورت می گیرد که متخصصان به این سخنران درباره مسائل وپیشگیری از معلولیت ها وناهنجاری های جامعه می پردازد مهمترین مددجویان مشکلات اقتصادی ومالی است

برای اینکه خانواده ای تحت پوشش سازمان دراید اول باید شناسایی شود شناسایی به وسیله معرفی امام جمعه .شورای محل وهمسایگان صورت میگیرد ومددجویان باید از محل سکونت خانواده بازدید به عمل اورده ودر بازدید سایر مسائل رعایت شود

از جمله اینکه بدون اگاهی قبلی وبدون اینکه همسایگان از موضوع مطلع شوند صورت گیرد 

وسایل وامکانات زندگی وچگونگی بهره برداری از انها .وضعیت بهداشتی .جو حاکم بر خانواده بویژه از نظر عاطفی . روابط بین اعضای خانواده و000 درباب پیشگیری واحد مددکاری به کارهای تبلیغاتی می پردازد

شعار نویسی .پخش پوشه .جزوه .نشریات ونشریه ماهانه رابرای اموزش وپرورش وبعضی از ارگانها ارسال میکند همینطور نامه به ادارات برای تشکیل جلسات در رابطه با پیشگیری از معلولین جسمی وذهنی به انجام مشاوره ژنتیک وتبلیغات برای منع ازدواج های فامیلی ومعلولیت هایی که در اثر بخش داروها بوجود می اید باتوجه به اینکه جدیدا” مرکز مشاوره ژنتیک گشایش گردیده است

پاسخگوی مراجعین در زمینه مشاوره قبل از ازدواج وازدواج های فامیلی مشاوره ژنتیک وپیشگیری از انها فعالیت میکند

در سازمان بهزیستی اردکان هر مددکاراجتماعی حدودا” 200 مددجو از زیر پوشش دارد وبعد از اینکه فردی برای تحت پوشش قرار گرفتن درخواست داد مددکار وضعیت منزل اورا بازدید وگزارش تهیه می کند وبعد یک جلسه ای متشکل از رئیس اداره ومسئول امور اجتماعی ومدد کار جهت بررسی پرونده مددجو برابر ضوابط موجود تحت پوشش قرار می گیرد

سالیانه یکبار پرونده مورد ارزشیابی کارکنان امور اجتماعی سازمان قرار گرفته ونکات ضعف وقوت مددکار باید داوری شود

حوزه معاونت امور اجتماعی:

واحدهایی که زیر نظر این قسمت هستند عبارتند از:

مجتمع های کودک روستایی .کلاس های حمایتی( حرفه اموزی) پذیرش خانواده های بی بضاعت .ایجاد مهد کودک شهری .ایجاد واحدهای فنی حرفه ای وکلاس های خیاطی .گلدوزی.گل سازی.قلاب بافی و…

ملاک تشخیص خانوارهای 1و2 نفره ان است که درامد ماهیانه بر اساس بررسی مددکار کمتر از 50% حداقل مستمری ماهیانه قانون استخدام کشوری در مورد خانوارهای 3نفره وبیشتر کمتر از حداقل مستمری ماهیانه قانون استخدام کشوری باشد

ملاک دوم ایرانی بوده وتابعیت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد

  • از مستمری بازنشستگی ‘ از کار افتادگی‘ وبازماندگان سایر موسسات واز قوانین حمایتی برخوردارنباشد
  • اشتغال به کارکنان در زمان مراجع وبررسی مقدور نباشد وخانواده قادر به تامین هزینه در مواردی که بنا به تشخیص مددکار‘ مددجو از نظر تغذیه دچار کمبود بوده به نحوی که اثار سوء تغذیه دران مشهود باشد ودر ازای هر یک از اعضای خانواده تحت پوشش مبلغ 20000ریا ل در هر سال برای خرید مواد غذایی قابل پرداخت میباشد
  • تهیه پوشاک عیدی به مددجویان تحت پوشش ابن السبیل واردوهای زیارتی وتربیتی وهزینه های کفن ودفن ومراسم سوگواری
  • ارزشیابی ونظارت بر عهده واحد امور اجتماعی میباشد به طور کلی مشمولین دریافت کمک عبارتند از: 1- زنان بیوه 2- افراد پیر وسالخورده 3- زنان ونوزادان بی سرپرست 4- خانواده های بی سرپرست 5- افراد از کار افتاده
  • نگهداری کودکان وزنان سالمند بی سرپرست در واحدهای شبانه روزی یا واگذاری سر پرست ونگهداری انان به افراد واجد شرایط حمایت از خانواده زندانیان
  • کمک های موردی شامل پرداخت اجاره بها به خانواده های مستمری بگیر‘ پرداخت ابن السبیل وپرداخت جهت تهیه لوازم مورد نیاز خانواده
  • مسئول امور اجتماعی کارهایی در مورد اسیب های اجتماعی مردان وزنان منحرف وبیشتر با خانواده های بی بضاعت سروکار دارد
  • امور اجتماعی شاخه ای از بهترین است که کارش حمایت از خانواده های بی سرپرست ونیازمندودفتر برنامه وخدمت معنوی ومادی وکلیه هزینه های ضروری زندگی خود نمیباشد

حوزه معاونت امور توانبخشی :

امور توانبخشی خدمات توانبخشی شامل مجموعه ای از اقدامات پزشکی اموزشی ‘حرفه اموزی واجتماعی است که موجبا ت استقلال نسبی افراد ناتوان ومعلول را در جامعه فراهم نموده وسبب بازگشت مجدد انان به جامعه واستقلال مساوی از فرصت های مختلف اجتماعی ‘اقتصادی‘اموزشی و… در مقایسه با افراد سالم می گردد

با عنایت به تعریف مذکوردر واحد توانبخشی بهزیستی شهرستان اردکان خدماتی شامل(فیزیو تراپی‘ کاردرمانی ‘گفتاردر مانی‘روانشناسی ‘شنوایی سنجی ‘مددکار اجتماعی توانبخشی ‘ترتیب شنیداری تهیه وتامین وسایل کمک توانبخشی‘ پرداخت کمک هزینه نگهداری معلولین وسالمندان معلول در خانواده ومراکز نگهداری بادر اختیار داشتن هفت نیروی متخصص وشش نیروی کمک ‘کارشناس ارائه میگردد

حوزه معاونت امور اداری وما لی:

هر گونه هزینه ای که در بابت واحد فوق انجام می گیرد به وسیله ی امور مالی تامین می شود پیش بینی اعتبارات به وسیله ی این واحد صورت می گیرد

  • توزیع بودجه بین واحدهای مختلف که این بودجه به صورت سالانه از مرکز استان ارسال میشود
  • کمک های مردمی به بهزیستی به مرکز معلولین واریز می شود البته این کار با نظارت امام جمعه ی شهرستان صورت میگیرد
  • ارائه وام های مختلف به مدد جویان در سال های 79 بودجه ای که برای کل بهزیستی در نظر گرفته شده 60 میلیون تومان بود که در بهزیستی اردکان 500/8 برای هزینه ی جاری( هزینه

اب وبرق و تلفن) ودر سا ل 78 240000000میلیون برای خانواده های تحت پوشش و520000 برای اموریت کارمندان 3068000 اختصاص یافته است برای ساختمان استیجاری وبقیه حقوق کارمندان

– مرکز نگهداری معلولین ذهنی به صورت جداگانه یک میلیون تومان دریافت کردن با اضافه کمک های مردمی

ارزیابی از عملکرد سازمان

ارزشیابی کلی سازمان( مشکلات )

نظر به اینکه میزان رضایت مردم از خدمات ارائه شده توسط دستگاههای دولتی به عنوان یکی از شاخصه های اصلی رشد وکارامدی نظام اداری واجرایی کشور تلقی میشود به همین منظور درجهت ارائه خدمات با کیفیت بهتر به مردم واطلاع رسانی شفاف و تسهیل در کار مراجعین وبرخورد مناسب با مراجعین اداره بهزیستی شهرستان اردکان در راستا ی تکریم ارباب رجوع وبا هدف حفظ رتبه برتر سال 82 شهرستان در زمینه اجرای طرح تکریم اقدامات ذیل به مرحله اجرا در اورده است:

  • برپایی کلاس اموزش توجیهی طرح تکریم به کارکنان در زمیته های ارائه خدمات ‘شیوه اطلاع رسانی واصلاح روش های انجام کار و…
  • نسب تابلو راهنمای در ورودی اداره وکلیه مراکز
  • نسب منشور اخلاقی سازمان در ورودی اداره وکلیه مراکز
  • نسب تلفن همگانی رایگان
  • تعبیه اب سرد کن
  • دردسترس گزاردن ویلچر جهت استفاده معلولان و…
  • نصب صندوق پیشنهادات به منظور اخذ مشاوره وراهنمایی از مراجعین محترم
  • نصب تلویزیون در مرکز فیزیو ترابی جهت استفاده بیماران و معلولانپشت نوبت انتظار در مجمع عملکرد سازمان بهزیستی اردکان دارای نظام منسجم وهماهنگ است که تا حدی هر کس نسبتا” تسلط بر وظایف خود دارد
  • مدیریت سازمان نیز دارای برنامه خاص وتنظیم یافته است که متاسفانه توفیق نیافتیم دیداری با ایشان داشته باشیم وتفویض مسئولیت ایشان باعث شد تا ما بیشتر با معاونت سازمان ارتباط داشته باشیم البته این دیدگاه یک کار اموز است که صرف 70 ساعت حضور در سازمان است که نمی تواند یک دیدگاه کمی ومنسجم وجامع باشد ولی تا حدودی در این 70 ساعت با عملکرد سازمان بهزیستی اشنا شده واهداف خدا پسندانه سازمان ایجاب می کند که انشا الله با اتمام ساعات کارورزی رابطه با سازمان را کم نکرده وبا توفیق خداوند مهربان بتوانیم به عنوان همیار در این سازمان خدمتگزار باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + 8 =